Lees verder


Nol Groot heeft een lange ervaring als senior manager in grote en kleine dienstverlenende organisaties in Europa en het Midden-Oosten.
Meer over Nol GrootZelforganisatie en leiderschap
Een uitdagende paradox!
Samenvatting
In 'Zelforganisatie en leiderschap' stelt Nol Groot dat standaard managementoplossingen voor vraagstukken die op verbetering van de organisatie zijn gericht, niet bestaan. Wel andere ervaringen en inzichten. In dit boek illustreert hij dit aan de hand van drie casussen vanuit zijn praktijk als directielid van diverse bedrijfsonderdelen van de Nederlandse Spoorwegen. Hij geeft aan hoe senior managers naar zijn inzicht effectiever kunnen werken. Hoe voor klanten merkbare verbeteringen in de organisatie worden gerealiseerd. Dit ondanks de zeer beperkte mogelijkheden die managers hebben om organisaties te ontwerpen en te beheersen. En toch zonder dat zij concessies doen aan hun eindverantwoordelijkheid.
Organisaties zijn gemeenschappen. In deze gemeenschappen leven en werken mensen samen, onder invloed van elkaars gedrag en machtsverhoudingen. Mensen in die gemeenschappen hebben alleen lokaal contact met een klein deel van de totale groep waarvan zij deel uitmaken.
Dat geldt ook voor managers. Tijdens deze contacten ontwikkelen mensen hun eigen lokale organisatieprincipes op basis van communicatie, macht en keuze. Zij voegen zich niet simpelweg naar centraal gestelde regels. Dit proces wordt 'zelforganisatie' genoemd.
Zelforganisatie staat niet synoniem voor een partijtje vrij worstelen; het is ook geen zelfsturing.
Zelforganisatie gaat over sociale processen in de gehele organisatie. Dit inzicht moet leidinggevenden aanmoedigen om in het bijzonder aandacht te besteden aan conversatie, gewoonten, spontaniteit, samenwerking, conflict en macht bij het onderhouden van relaties. Het betekent dat mensen verantwoordelijkheid moeten nemen voor lokale organisatieprocessen. En vormt voor managers een uitdaging om op een andere manier na te denken over hun eigen werk, ambities en hun leiderschapsrol.
De auteur maakt gebruik van een alternatieve kijk op het functioneren van organisaties: de theorie van de responsieve complexiteit. Vanuit een complexiteitsvisie is de impact van senior managers op de organisatie niet minder maar anders, met potentieel veel nieuwe mogelijkheden.
Dat is het vernieuwende aan dit boek.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Nol Groot
Inhoudsopgave
Inleiding
Casus 1 Werken op de grens van gepolariseerd conflict in een organisatie
Onderhandelen over een CAO
Reflectie op de intentie om bovenal een gepolariseerd conflict te vermijden
Voorbereidingen voor het onderhandelen over een nieuwe uniforme CAO
De kwestie van baanzekerheid en baanflexibiliteit (ZAAZ)
Conflict: individuen en groepen
Voorbereidingen voor het voortzetten van onderhandelingen
Themagroepen
De conferentie
Onderhandelingen, overeenstemming en enkele verrassingen
Lokale interactie en globale patronen
Een overzicht
Casus 2 Strategische ontwikkeling van een fusie: formuleren en implementeren als gelijktijdige actie
Organisatorische achtergrond: gevestigden- en buitenstaandersverhoudingen
Eerste ronde: Kostenbesparing door samenwerking als strategische keuze
Het plan stopt: strategische besluitvorming in isolement
Weer business as usual
Hernieuwde persoonlijke kennismaking en een nieuw begin van de samenwerking
Nadenken over strategie
Tweede ronde: wisselwerking van intenties in strategische ontwikkeling
Derde ronde: uitwisseling van nieuwe ideeën met de ondernemingsraden
Presentatie(s) in het land: verschuivende gevestigden- en buitenstaandersposities
Vierde ronde: het betrekken van mensen op operationele niveaus bij de strategie-ontwikkeling
De plenaire vergadering: tegelijkertijd formuleren en implementeren van strategie
Microstrategie in een terugblik
Conclusie
Casus 3 Overwegingen rond 'technologische bijziendheid': aandacht voor prestatieverbetering op het raakvlak van mens en technologie
De start van een nieuw directieteam en de kwaliteitsvraag
De invloed van machinisten en conducteurs op prestatiebeleving
Verbetering van prestaties door technische systemen
Van technologie en mensen naar mensen en technologie
Prestatieverbetering door interactie tussen sociale en technische systemen
Een actor-netwerkperspectief
Technologie en complexe responsieve processen
Complexe responsieve processen van prestatieverbetering
De veralgemeende ander en het 'sociale object'
Wat kunnen we doen om klanttevredenheid over de treindiensten te verbeteren?
De kracht van relaties
Conclusie
De samenhang van praktijkervaringen en hoe verder?
Een perspectief van complexe responsieve processen op de rol van senior managers bij het ontwikkelen van lokale verantwoordelijkheid
De rol van de manager en prestatieverbetering
Hoe verder?
Een kritisch naschrift
Literatuur
Trefwoorden
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal