

Willem van Remmerden (1981) is geboren en getogen in Utrecht en trots woonachtig in het mooie IJsselstein. Na een mooie verzameling studies, waaronder Human Resource Management (HBO) en MSc Managementwetenschappen – Organisatieverandering en een 15-tal werkzame jaren in het sociaal domein, werd het tijd voor een goed gesprek met dit werkveld.
Meer over Willem van RemmerdenBeter worden
In samenwerken in het sociaal domein
Samenvatting
Samenwerken in het sociaal domein lijkt vanzelfsprekend, maar is het vaak niet.
Dagelijks werken professionals met hart en ziel aan complexe maatschappelijke vraagstukken, maar echt goed samenwerken vraagt meer dan goede intenties. In dit boek neem ik je mee achter de spreekkamerdeuren en laat ik zien wat samenwerking vraagt – én wat het oplevert wanneer het lukt.
Gebaseerd op vijftien jaar ervaring en gesprekken met tientallen collega’s uit het hele land, beschrijf ik thema’s als psychologische veiligheid, leiderschap en gedragsprofielen. Ook besteed ik aandacht aan blinde vlekken in teams en hoe je die zichtbaar maakt. Graag wil ik je meenemen met mijn hersenspinsels in een open, eerlijk en praktisch toepasbaar verhaal.
Of je nu bestuurder, teamleider of professional op de werkvloer bent: dit boek helpt je om samenwerking beter te begrijpen én te versterken.
Voor iedereen die weet dat alleen samen kunnen we het verschil maken in het leven van de mensen voor wie we dit werk doen.
Trefwoorden
samenwerken sociaal domein psychologische veiligheid leiderschap teams communicatie gedragsprofielen teamdynamiek zorg feedbackcultuur werkdruk organisatie teamrollen persoonlijk leiderschap gezondheidszorg praktijkvoorbeelden netwerken organisatieverandering coaching persoonlijke ontwikkeling organisatiekunde hrm (human resource management) verandermanagement professionalisering
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
a) Achtergrond en doel van het boek
2. Wat is het sociaal domein? 14
a) Definitie en uitleg van het sociaal domein
b) Unieke aspecten van samenwerking in het sociaal domein
c) Omvang en belang van het sociaal domein
3. Waarom is samenwerken belangrijk? 21
a) Voordelen en nadelen van samenwerking, ook in verband met het sociaal domein
b) Geschiedenis en toekomst van samenwerken (o.a. kunstmatige intelligentie)
c) Noodzaak en groeiende behoefte aan samenwerking in het sociaal domein
4. Wetenschappelijke theorieën en praktijkvoorbeelden 37
a) Wetenschappelijke theorieën over samenwerken in het sociaal domein
b) Praktijkvoorbeelden van goed en slecht samenwerken in het sociaal domein
5. Randvoorwaarden voor goed samenwerken in het sociaal domein 67
a) Organisatorische randvoorwaarden voor samenwerking
b) Individuele randvoorwaarden voor samenwerking
c) Werkdruk en samenwerken in het sociaal domein
d) Het bevorderen van psychologische veiligheid en feedbackcultuur
e) Communicatie en duidelijkheid bij samenwerking
6. Vormen van samenwerken 93
a) Verschillende vormen en niveaus van samenwerking
b) Dwingend samenwerken en effecten daarvan
c) Netwerksamenwerking
7. Samenwerken en de menselijke factor 112
a) Generaties en samenwerken
b) Afhankelijkheden en samenwerking: teams en individuen
c) Gelijkwaardigheid in samenwerken: machtsfactor en afhankelijkheidspositie van de inwoner
d) Mannen en vrouwen in samenwerking: geschiedenis en heden
e) Het belang van feedback en communicatie in samenwerking
f) Samenwerken en (innerlijk) leiderschap
g) Relatie tussen samenwerken en persoonlijke eigenschappen (Covey's 7 eigenschappen en DISC – methodiek, big five persoonlijkheidstesten)
h) Teamrollen van Belbin en fasen groepsontwikkeling Tuckman
i) Veel voorkomende cognitieve biases
8. Succesvol samenwerken in het sociaal domein 163
a) Essentie van succesvol samenwerken
b) Doelen stellen en focus houden bij samenwerking
c) Teamcohesie en samenwerking
d) Samenwerking in kleuren (DISC) en kleurencombinaties
e) Trekkers, volgers en rebellen in teams
f) Samenwerken voor gevorderden
g) Kansen en valkuilen in succesvol samenwerken binnen het sociaal domein
9. Samenwerken in de praktijk 192
a) Veldonderzoek naar samenwerken in het sociaal domein
b) Ervaringen, kansen en verbeterpunten van professionals en managers
10. Hybride samenwerken post-corona 195
a) Het nieuwe samenwerken: post-corona en hybride samenwerken
b) Toekomst van samenwerken in het sociaal domein
Conclusie, belangrijkste bevindingen en aanbevelingen 202
Bronnen 213
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal