Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Rubrieken
Alle boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Binnenkort verwacht Helpfunctie Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091943
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091943
Boeken Juridisch Consumer Online Dispute Resolution Pathways in Europe
Consumer Online Dispute Resolution Pathways in Europe
Emma van Gelder

Emma van Gelder is an assistant professor at Utrecht University, Molengraaff Instituut. She worte a PhD at the Erasmus University Rotterdam, conducting research on online dispute resolution for consumers as a means of enhancing consumers’ access to justice in the EU. She received a master’s degree in Legal Research (cum laude, 2017) at the Utrecht University.

Meer over Emma van Gelder
Emma van Gelder

Consumer Online Dispute Resolution Pathways in Europe

Analysing the Standards for Access and Procedural Justice in Online Dispute Resolution Procedures

Specificaties
Paperback, 331 blz. | Engels
Eleven International Publishing | 1e druk, 2022
ISBN13: 9789462363342
Rubricering
Hoofdrubriek : Juridisch
Eleven International Publishing 1e druk, 2022 9789462363342
Onderdeel van serie issues in de ODR
Paperback | EN € 97,50 E-book | EN € 97,50
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
97,50
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

The field of consumer online dispute resolution is going through important developments throughout Europe. New ODR providers are entering the field and a growing number of ADR bodies are relying on digital technologies to resolve consumer complaints. Also, consumers are increasingly resorting to online platforms to achieve redress. ODR has the potential to increase consumers’ access to redress by taking the procedure online.

At the same time, the quality of cODR procedures remains a challenge. For instance, transparency is difficult to achieve, especially when algorithmic software is used, and a fair procedure cannot always be safeguarded in text-based online procedures. The fundamental right of access to justice not only underscores the right to access a dispute resolution body to emulate an enjoyment of substantive rights, but also the right to a procedure that complies with fairness standards. This book explores what procedural standards must be in place to secure consumers’ access to fair ODR procedures in Europe, by way of a theoretical and empirical legal study.

This research is financed by the ERC research council.

Trefwoorden

consumentenrecht   online geschillenbeslechting   online geschilbeslechting   europees recht   toegang tot rechtspraak   alternatieve geschilbeslechting   alternatieve geschillenbeslechting   toegang tot justitie   digitalisering   digitale procedures   consumentenbescherming   procedurele eerlijkheid   online platforms   nederland   e-commerce   procedurele rechtvaardigheid   verenigd koninkrijk   wetgeving   internetrecht   transparantie   arbitrage   rechtshandhaving   mediation   juridische technologie   eu regelgeving   ombudsman   digitale technologie   rechtspraak   effectiviteit   europa  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789462363342
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:331
Uitgever:Eleven International Publishing
Druk:1
Verschijningsdatum:24-11-2022
Hoofdrubriek:Juridisch
Jongbloed:Europees recht
Serie:issues in de ODR

Over Emma van Gelder

Emma van Gelder is an assistant professor at Utrecht University, Molengraaff Instituut. She worte a PhD at the Erasmus University Rotterdam, conducting research on online dispute resolution for consumers as a means of enhancing consumers’ access to justice in the EU. She received a master’s degree in Legal Research (cum laude, 2017) at the Utrecht University. This thesis was the result of research conducted during a traineeship at the European Court of Auditors, Luxemburg. During her Master’s she worked part-time as a research assistant at Utrecht University, conducting research within several departments.

Andere boeken door Emma van Gelder

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Abbreviations xiii

1 Introduction: cODR procedures and the search for justice 1
1.1 The difficult road to consumer access to justice 1
1.1.1 Consumer access to justice 1
1.1.2 Consumer redress pathways 2
1.1.3 Consumer online dispute resolution in Europe 4
1.1.4 cODR and access to justice 6
1.2 Research Question 7
1.3 Aims 8
1.4 Scope and delimitations 8
1.4.1 Access to Justice 9
1.4.1.1 Procedural Justice: A normative perspective 9
1.4.1.2 Procedural Justice: a social psychological perspective 10
1.4.2 Individual private enforcement 11
1.4.3 Consumers 12
1.5 Methodology 12
1.5.1 Research methods and sources 13
1.5.1.1 Doctrinal research 13
1.5.1.2 Empirical research 13
1.5.2 Selection of jurisdictions 16
1.6 Outline 19

2 Pathways to individual consumer redress in the EU 21
2.1 Introduction 21
2.2 Consumer redress: introductory remarks 22
2.2.1 The overlap between public and private enforcement 22
2.2.2 Private consumer redress through individual and collective action 25
2.2.3 Characteristics of consumer disputes 28
2.2.4 Information sources 31
2.3 Direct negotiation 32
2.3.1 Internal complaint handling mechanisms 34
2.3.2 Complaint assistance tools 35
2.3.3 A case-study: Klachtenkompas 38
2.3.4 Evaluation 47
2.4 Consumer alternative dispute resolution 48
2.4.1 A wide variety of consumer alternative dispute resolution models 48
2.4.1.1 Consumer ombudsmen models 49
2.4.1.2 Consumer arbitration bodies 49
2.4.1.3 Binding advice model 53
2.4.1.4 Consumer mediation services 54
2.4.2 The EU level: the ADR Directive and the ODR Regulation 57
2.4.3 The national level: the Netherlands 61
2.4.3.1 Dutch CDR bodies 61
2.4.3.2 Implementation of the ADR Directive 63
2.4.4 The national level: The United Kingdom 64
2.4.4.1 CDR bodies in the United Kingdom 65
2.4.4.2 Implementation of the ADR Directive 69
2.4.5 Consumer online dispute resolution 69
2.4.6 Evaluation 70
2.4.6.1 Underenforcement of consumer law 71
2.4.6.2 The quality of CDR 72
2.4.6.3 The low uptake of CDR 74
2.4.6.4 The private nature of CDR 76
2.5 Court procedures for resolving consumer claims 76
2.5.1 The EU approach 77
2.5.2 The national level: the Netherlands and the United Kingdom 78
2.5.3 Evaluation 81
2.6 Conclusion 82

3 A general introduction into ODR 85
3.1 Introduction 85
3.2 The origin and development of ODR 85
3.3 ODR techniques 88
3.3.1 Credit-card chargeback mechanisms 88
3.3.2 Online negotiation 89
3.3.3 Online mediation 91
3.3.4 Online arbitration 93
3.3.5 Online ombudsmen 94
3.3.6 Online mock jury 94
3.4 Opportunities of ODR 95
3.4.1 Cost savings 95
3.4.2 Time savings 96
3.4.3 Convenience 96
3.4.4 Feedback and regulatory function 97
3.5 Challenges of ODR 98
3.5.1 Digital exclusion 98
3.5.2 Costs 98
3.5.3 Loss of non-verbal cues 99
3.5.4 Technical difficulties 99
3.5.5 Security and privacy concerns 100
3.6 Initiatives on the regulation of ODR 100
3.7 Conclusion 102

4 Consumer online dispute resolution pathways to individual consumer redress in the EU 105
4.1 Introduction 105
4.2 cODR providers 106
4.2.1 Technologies used in cODR procedures 106
4.2.2 ODR techniques used by CDR bodies 108
4.2.3 Illustrations of European cODR providers 110
4.2.4 (c)ODR bodies operating in the Netherlands 115
4.2.4.1 ODR bodies 115
4.2.4.2 Consumer ODR in the Netherlands 120
4.2.5 ODR bodies operating in the United Kingdom 123
4.2.5.1 ODR bodies 123
4.2.5.2 Consumer ODR in the United Kingdom 125
4.2.6 Conclusions regarding the cODR field in the Netherlands and the United Kingdom 128
4.2.6.1 Definition on ODR 128
4.2.6.2 Wide variety in forms of ODR procedures 129
4.2.6.3 Access to CDR 130
4.2.6.4 Bringing parties to ODR 132
4.2.6.5 Levels of implementation of technology in ODR procedures 132
4.2.6.6 Loss of non-verbal cues and trust-building 133
4.2.6.7 Online text-based procedures 133
4.2.6.8 Digital qualifications of ODR staff 135
4.2.6.9 Legal qualifications of ODR staff 137
4.2.6.10 ODR as feedback and policy tool 138
4.2.7 Evaluation of cODR procedures 139
4.3 ODR procedures offered by online intermediary marketplaces 140
4.3.1 Relationships within online intermediary marketplaces 141
4.3.2 The ODR processes offered by online intermediary marketplaces 142
4.3.3 Examples of ODR processes offered by online intermediary marketplaces 144
4.3.4 Evaluation of the fairness of internal ODR procedures undertaken by online intermediary marketplaces 149
4.3.5 Court actions against online marketplaces 153
4.4 The EU ODR platform 155
4.4.1 The process of the EU ODR platform 155
4.4.2 Evaluation of the ODR platform and suggestions for improvement 157
4.4.2.1 Restricted scope 158
4.4.2.2 Limited functions 158
4.4.2.3 Voluntary nature 159
4.4.2.4 30-day deadline 160
4.4.2.5 Lack of standards of quality and expertise for ODR advisors 160
4.5 Conclusion 162

5 Standards of access and justice in cODR pathways 163
5.1 Introduction 163
5.2 The right to access to justice in European treaties 165
5.2.1 Procedural safeguards enshrined in Article 6(1) ECHR and 47 EU Charter 167
5.2.2 The development of access to justice from courts to ADR 171
5.2.3 The application of Articles 6(1) ECHR and 47 EU Charter to ODR 172
5.2.4 The importance of taking into accountArticles 6(1) ECHR and 47 EU Charter in the design of cODR 174
5.2.5 Evaluation 176
5.3 Access to fair CDR procedures in EU legislative instruments 177
5.3.1 Quality in ODR 178
5.3.2 Standards of quality in sectoral EU legislative instruments 180
5.3.3 Standards of quality of the ADR Directive and ODR Regulation 182
5.3.3.1 Accessibility 182
5.3.3.2 Independence, impartiality, and expertise 183
5.3.3.3 Transparency 184
5.3.3.4 Effectiveness 184
5.3.3.5 Fairness 184
5.3.3.6 Liberty 185
5.3.3.7 Legality 185
5.3.3.8 Summary 186
5.3.4 Quality of ODR at the national level 187
5.3.5 Evaluation 188
5.3.5.1 Accessibility 189
5.3.5.2 Independence, impartiality, and expertise 190
5.3.5.3 Transparency 191
5.3.5.4 Effectiveness 192
5.3.5.5 Fairness 193
5.3.5.6 Liberty 194
5.3.5.7 Legality 195
5.3.5.8 Summary 195
5.4 Access to a fair ODR procedure offered by online intermediary bmarketplaces 196
5.4.1 Quality in ODR processes offered by online intermediary marketplaces 196
5.4.2 The notion of online marketplaces 199
5.4.3 EU Regulatory framework for online intermediary marketplaces. 200
5.4.3.1 The P2B Regulation 201
5.4.3.2 The Digital Services Act 203
5.4.3.3 The GDPR 205
5.4.4 Evaluation 205
5.4.4.1 The P2B Regulation 206
5.4.4.2 The DSA 207
5.4.4.3 The GDPR 211
5.4.4.4 Summary 211
5.5 Conclusion 214

6 Consumer ODR as a pathway to individual consumer redress in the EU 217
6.1 Introduction 217
6.2 Access to fair cODR procedures offered by CDR bodies 219
6.2.1 Introduction 219
6.2.2 Access 221
6.2.3 Expertise, independence, and impartiality 228
6.2.4 Transparency 233
6.2.5 Effectiveness 236
6.2.6 Fairness 239
6.2.7 Liberty 245
6.2.8 Legality 246
6.3 Access to fair cODR mechanisms offered by online intermediary marketplaces 248
6.3.1 Introduction 249
6.3.2 Accessibility 250
6.3.3 Independence, impartiality, and expertise 255
6.3.4 Transparency 257
6.3.5 Effectiveness 259
6.3.6 Fairness 260
6.3.7 Liberty 264
6.3.8 Legality 265
6.4 The EU ODR platform 266
6.4.1 Enhanced information 266
6.4.2 Redirection 268
6.4.3 The integration of an online assisted-negotiation tool 270
6.4.4 An ODR function 273
6.4.5 A regulatory and feedback function 274
6.5 A monitoring framework 276
6.5.1 Monitoring framework for CDR bodies offering ODR procedures 276
6.5.2 Monitoring framework of ODR offered by online intermediary marketplaces 277
6.5.3 The EU ODR platform 280
6.5.4 A role for the civil court in the overall monitoring framework of cODR 280
6.6 The integration of enforcement mechanisms 281
6.7 Conclusion 283

Bibliography 285
Table of cases 319

Annex I Respondents 321
Annex II Survey 323

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Handboek Projectbeheersing in de bouw en voor installatietechnische werken
    André van Berkel
    Handboek Projectbeheersing in de bouw en voor installatietechnische werken
    € 44,75
  • Duurzaam samenwerken na scheiding
    Marleen Heijsteeg
    Duurzaam samenwerken na scheiding
    € 36,50
  • Toezicht
    E.R. Muller
    Toezicht
    € 54,50
  • Misbruik van recht in de Europese btw
    Tromp
    Misbruik van recht in de Europese btw
    € 117,81
  • Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding
    Ton Hartlief
    Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding
    € 65,50
  • Methoden van rechtswetenschappelijk onderzoek
    Gijs van Dijck
    Methoden van rechtswetenschappelijk onderzoek
    € 37,95

Rubrieken

  • cadeauboeken
  • computer en informatica
  • economie
  • filosofie
  • flora en fauna
  • geneeskunde
  • geschiedenis
  • gezondheid
  • jeugd
  • juridisch
  • koken en eten
  • kunst en cultuur
  • literatuur en romans
  • mens en maatschappij
  • naslagwerken
  • non-fictie informatief/professioneel
  • paramedisch
  • psychologie
  • reizen
  • religie
  • schoolboeken
  • spiritualiteit
  • sport, hobby, lifestyle
  • thrillers en spanning
  • wetenschap en techniek
  • woordenboeken en taal
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
DE BOEKHANDEL VOOR ZAKELIJKE KLANTEN
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Wristers Boekverkopers BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Consumer Online Dispute Resolution Pathways in Europe

        Consumer Online Dispute Resolution Pathways in Europe
        Emma van Gelder
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Consumer Online Dispute Resolution Pathways in Europe

        Verwijder uw beoordeling