Rechtsbeginselen in het onderwijsrecht: een eerste verkenning
Met bijdragen van Ben Vermeulen, Martijn Nolen, Paul Zoontjes en Henk Addink
Samenvatting
De Vereniging voor Onderwijsrecht stelt zich ten doel de studie van het onderwijsrecht te bevorderen. Hiertoe organiseert de vereniging voor de leden studiebijeenkomsten en stimuleert zij de leden deel te nemen aan de werkgroepen en over het onderwijsrecht te publiceren.
Jaarlijks brengt de vereniging een pre-advies uit over een onderwijsrechtelijk onderwerp dat centraal staat bij het symposium dat plaatsvindt aansluitend op de Algemene Ledenvergadering.
Trefwoorden
rechtsbeginselen onderwijsrecht bestuursrecht onderwijswetgeving publiekrecht toezicht schoolbestuur handhaving constitutioneel recht grondwet overheidstoezicht onderwijsbestuur juridische normstelling onderwijsorganisaties overheid behoorlijk bestuur schoolautonomie burgerschapsopdracht onderwijsinspectie rechtstheorie sectorwetten grondrechten rechtsstaat schoolleiders onderwijsbeleid juridische aspecten democratie transparantie verantwoording participatie
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Opdracht aan de preadviseurs
1.2 De bijdragen
1.3 Reflectie op de bijdragen
1.4 Afrondend
2 Rechtsbeginselen in het onderwijsrecht
2.1 Rechtsbeginselen, begripsbepaling
2.2 Juridische vindplaatsen, rang en functies van rechtsbeginselen
2.3 Onderwijsrechtsbeginselen
2.4 Nu en in de toekomst: nieuwe Aanwijzingen voor de regelgeving, constitutionele toetsing, evenredigheidstoetsing nu en later
2.5 Afsluitende opmerkingen
3 Beginselen binnen onderwijsorganisaties: een aanvullend perspectief op de verhouding tussen bestuurders, schoolleiders en leraren?
3.1 Aanleiding en vraag
3.2 Enkele opmerkingen vooraf
3.3 Rechtsbeginselen voor de onderwijsbestuurder
3.4 Rechtsbeginselen voor de schoolleider
3.5 Rechtsbeginselen voor de leraar
3.6 Eerste algemene analyse van rechtsbeginselen binnen het onderwijs
3.7 Slotbeschouwing
4 De beteugeling van scholen én overheid. Over de werking van beginselen bij de handhaving van onderwijsdoelen en de burgerschapsopdracht
4.1 Inleiding
4.2 Het stelsel van de Wot
4.3 De controletaak: naleving van de wet?
4.4 De verduidelijkte burgerschapsopdracht
4.5 Burgerschap: aanzet voor breed handhavingsbeleid
4.6 Samenvatting en conclusies
5 Opmerkingen over en kanttekeningen bij de preadviezen ten behoeve van het najaarssymposium 2023 van de Vereniging voor Onderwijsrecht
5.1 Inleidende opmerkingen
5.2 Enkele begripsmatige aspecten van rechtsbeginselen
5.3 De titels van de preadviezen
5.4 Het preadvies van Vermeulen
5.5 Het preadvies van Nolen
5.6 Het preadvies van Zoontjens
5.7 Concluderende opmerkingen bij de preadviezen
De pre-adviseurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal