Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Rubrieken
Alle boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Binnenkort verwacht Helpfunctie Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091943
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091943
Boeken Juridisch Regeldruk in het onderwijs
Regeldruk in het onderwijs
Marlies Blesgraaf Meer over Marlies Blesgraaf
Marlies Blesgraaf

Regeldruk in het onderwijs

Een literatuuronderzoek naar het concept regeldruk en de aanpak ervan in het Nederlandse primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs

Specificaties
Paperback, 558 blz. | Nederlands
Boom Juridische Uitgevers | 1e druk, 2022
ISBN13: 9789462126794
Rubricering
Hoofdrubriek : Juridisch
Boom Juridische Uitgevers 1e druk, 2022 9789462126794
Paperback | NL € 92,95 E-book | NL € 92,95
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
92,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Inhoudsopgave

Samenvatting

Regeldruk is al decennialang een probleem waarmee zowel de overheid als schoolbestuurders, schoolleiders en leraren worstelen. Het abstracte begrip regeldruk verwijst in het dagelijks spraakgebruik globaal naar de omvangrijke regelgeving en het grote aantal administratieve verplichtingen die daaruit volgen.

Er zijn talloze pogingen gedaan om regeldruk in het onderwijs te verminderen. In deze programma’s wordt regeldruk telkens weergegeven als de kosten van het naleven van regels. Als naar die kosten wordt gekeken, lijkt het alsof regeldruk afneemt. Helaas ervaren schoolbestuurders, schoolleiders en leraren in de praktijk eerder een toename van regeldruk.

In deze studie onderzoekt Marlies Blesgraaf de aanpak van regeldruk, vooral van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ze bespreekt de verschillende instrumenten die daarbij zijn ingezet en andere combinaties die van waarde zouden kunnen zijn. Blesgraaf analyseert de literatuur en onderzoekt welke factoren bijdragen aan regeldruk. Naast factoren die te maken hebben met de wettekst zelf, gaat het ook om factoren die te maken hebben met de context waarin een regel moet worden nageleefd en uitgevoerd en factoren met betrekking tot de persoon die dat moet doen. Het onderzoek biedt zo inzichten in het concept regeldruk die nuttig kunnen zijn bij de aanpak ervan in het onderwijs.

Trefwoorden

onderwijs   regeldruk   wetgeving   onderwijsbeleid   overheid   administratie   deregulering   autonomie   onderwijsrecht   schoolbestuur   administratieve lasten   toezicht   schoolleiders   wetgevingskwaliteit   schoolbestuurders   leraren   voortgezet onderwijs   primair onderwijs   organisatie   werkdruk   beleidsanalyse   middelbaar beroepsonderwijs   normadressaten   verandering   onderzoek   bestuursrecht   ministerie ocw   rechtszekerheid   marktwerking   sturing  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789462126794
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:558
Uitgever:Boom Juridische Uitgevers
Druk:1
Verschijningsdatum:20-5-2022
Hoofdrubriek:Juridisch
Jongbloed:Onderwijsrecht

Thema classificatie

Wetgeving
Wetten van specifieke jurisdicties en specifieke rechtsgebieden
Sociale en medische wetgeving
Onderwijswetgeving

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Dankwoord 13
Lijst met afkortingen 15
Samenvatting 17
Summary 25

1 Introductie 33
1.1 Het concept regeldruk 33
1.2 Een illustratie 33
1.3 Aanleiding 36
1.4 Wetenschappelijke relevantie 37
1.5 Maatschappelijke en beleidsrelevantie 39
1.6 Inbedding onderzoek 40
1.7 Onderzoeksvragen 42
1.8 Afbakening van het onderzoek 42
1.8.1 Keuzes over de afbakening van het onderzoek 43
1.8.2 Het Nederlandse onderwijsstelsel 44
1.8.3 Onderwijswetten 46
1.8.4 Actoren binnen het onderwijs 47
1.9 Onderzoeksmethodiek 48
1.9.1 Methoden van onderzoek 48
1.9.2 Literatuuronderzoek 49
1.9.3 Vergelijkend onderzoek 50
1.9.4 Multidisciplinair karakter van het onderzoek 51
1.9.5 Verslaglegging van het literatuuronderzoek 52
1.10 Opzet en leeswijzer 53

2 Inzichten over het concept regeldruk 55
2.1 Inleiding 55
2.2 Regels en regeldruk in het algemeen 57
2.2.1 Wat zijn regels? 57
2.2.2 Wat is de functie van regels? 61
2.2.3 Instrumentele of symbolische regels 63
2.2.4 Hoe komen regels tot stand? 66
2.2.5 Hoe sturen regels? 69
2.2.6 Normadressaten van regels 73
2.2.7 De leerkosten van regels 74
2.2.8 Wat is de invloed van regels op normadressaten? 75
2.2.9 Hoe wordt regeldruk in de literatuur gedefinieerd? 77
2.2.10 Regeldruk als essentially contested concept 84
2.2.11 Proxy’s voor regeldruk 86
2.2.12 Dimensies van regeldruk 99
2.2.13 Bij wie ontstaat regeldruk? 111
2.2.14 Regelgemak, regelgeluk of regelnut 111
2.2.15 Rechtszekerheid 112
2.2.16 Duidelijkheid 113
2.2.17 Bewaken of vergroten van autonomie 114
2.2.18 Waardering van regeldruk 116
2.2.19 Besluit 120
2.3 Regels en regeldruk in het onderwijs 121
2.3.1 Inleiding 121
2.3.2 Hoe ontstaan onderwijsregels? 121
2.3.3 Welke regels in het onderwijs? 122
2.3.4 Normadressaten van onderwijswetgeving 123
2.3.5 Hoe wordt het onderwijs gestuurd? 124
2.3.6 Onderwijswetgeving is (te) instrumenteel 126
2.3.7 Hoe wordt regeldruk in literatuur gericht op het onderwijs gedefinieerd? 127
2.3.8 Dimensies van regeldruk in het onderwijs 130
2.3.9 Bij welk type onderwijsorganisatie ontstaat regeldruk? 134
2.3.10 Door welke categorie onderwijsprofessional wordt regeldruk ervaren? 135
2.3.11 Regelgemak, regelgeluk of regelnut 138
2.3.12 Rechtszekerheid 139
2.3.13 Spanning tussen autonomie en duidelijke kaders 140
2.3.14 Vraag om sturing én handelingsvermogen 143
2.3.15 Besluit 145
2.4 Beantwoording van de deelvraag 146

3 Factoren van regeldruk 149
3.1 Inleiding 149
3.2 Factoren gerelateerd aan de regel zelf 152
3.2.1 Aantal regels 152
3.2.2 Regeldichtheid 154
3.2.3 Kwaliteit van een regel 157
3.2.4 Bruikbaarheid 160
3.2.5 Duidelijkheid 162
3.2.6 Werkbaarheid 163
3.2.7 Kosten 165
3.2.8 Concluderend: Is er onderwijsonderzoek over factoren gerelateerd aan de regel zelf? 166
3.3 Factoren gerelateerd aan de context 168
3.3.1 Homogeniteit van de sector 168
3.3.2 Doelmatigheid van regelgeving 169
3.3.3 Veranderingen 170
3.3.4 Taakbelasting 172
3.3.5 Eigenaarschap 173
3.3.6 Ondersteuning 175
3.3.7 Draagvlak 175
3.3.8 Regelreflex 177
3.3.9 Rol van sectororganisaties 180
3.3.10 Toezicht als factor van regeldruk 182
3.3.11 Rechtsbescherming als factor van regeldruk 189
3.3.12 Concluderend: Is er onderwijsonderzoek over factoren gerelateerd aan de context? 191
3.4 Factoren gerelateerd aan de persoon 193
3.4.1 Professionaliteit 193
3.4.2 Autonomie en handelingsvermogen 195
3.4.3 Werkdruk 196
3.4.4 Gepercipieerd nut van een regel 199
3.4.5 Proportionaliteit 202
3.4.6 Tijd 202
3.4.7 Kennis van en houding tegenover regels 203
3.4.8 Twijfel en wantrouwen 206
3.4.9 Concluderend: Is er onderwijsonderzoek over factoren gerelateerd aan de persoon? 207
3.5 Een schema van de factoren 208
3.6 Beantwoording van de deelvraag 213

4 Instrumenten voor de aanpak van onnodige regeldruk 215
4.1 Inleiding 215
4.2 Dereguleren 217
4.2.1 Wat houden de instrumenten in? 218
4.2.2 Welke factoren van onnodige regeldruk kunnen de instrumenten beïnvloeden? 226
4.2.3 Wat is bekend over de effectiviteit van de instrumenten? 234
4.2.4 Besluit 239
4.3 Wetgevingskwaliteit 240
4.3.1 Wat houden de instrumenten in? 241
4.3.2 Welke factoren van onnodige regeldruk kunnen de instrumenten beïnvloeden? 244
4.3.3 Wat is bekend over de effectiviteit van het instrument? 247
4.3.4 Besluit 248
4.4 Open normen, zorgplichten en doelvoorschriften 249
4.4.1 Wat houden de instrumenten in? 249
4.4.2 Welke factoren van onnodige regeldruk kunnen de instrumenten beïnvloeden? 255
4.4.3 Wat is bekend over de effectiviteit van de instrumenten? 259
4.4.4 Besluit 261
4.5 Wetgevingsalternatieven 262
4.5.1 Wat houden de instrumenten in? 264
4.5.2 Welke factoren van onnodige regeldruk kunnen de instrumenten beïnvloeden? 270
4.5.3 Wat is bekend over de effectiviteit van de instrumenten? 273
4.5.4 Besluit 279
4.6 Alternatieve sturingsinstrumenten 281
4.6.1 Wat houden de instrumenten in? 281
4.6.2 Welke factoren van onnodige regeldruk kunnen de instrumenten beïnvloeden? 286
4.6.3 Wat is bekend over de effectiviteit van de instrumenten? 290
4.6.4 Besluit 291
4.7 Overige instrumenten 292
4.7.1 Wat houden de instrumenten in? 293
4.7.2 Welke factoren van onnodige regeldruk kunnen de instrumenten beïnvloeden? 303
4.7.3 Wat is bekend over de effectiviteit van de instrumenten? 310
4.7.4 Besluit 313
4.8 Beantwoording van de deelvraag 314

5 De aanpak van onnodige regeldruk in het onderwijs 319
5.1 Inleiding 319
5.2 Deregulering (1980-1990) 321
5.2.1 De Grote Operaties 322
5.2.2 De Commissie Geelhoed 323
5.2.3 Neerslag van de Commissie Geelhoed in het onderwijs 327
5.2.4 Besluit 328
5.3 Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit (MDW) (1994-2002) 330
5.3.1 Zicht op wetgeving 330
5.3.2 Programma Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit 331
5.3.3 MDW en het onderwijs 338
5.3.4 Besluit 345
5.4 Andere Overheid (2003-2006) 347
5.4.1 Hoofdlijnenakkoord kabinet Balkenende II 347
5.4.2 Programma Andere Overheid 348
5.4.3 Programma Andere Overheid en het onderwijs 351
5.4.4 Besluit 352
5.5 Bruikbare Rechtsorde (2004-2008) 353
5.5.1 Programma Bruikbare Rechtsorde 353
5.5.2 Voortgang Bruikbare Rechtsorde 357
5.5.3 Bruikbare Rechtsorde en het onderwijs 359
5.5.4 Besluit 361
5.6 Vertrouwen in wetgeving (2008-2012) 362
5.6.1 Programma Vertrouwen in wetgeving 362
5.6.2 Evaluatie, verlenging en uitbreiding mandaat Actal 364
5.6.3 Invoering Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK) 365
5.6.4 Invoering internetconsultaties 366
5.6.5 Vermindering regeldruk OCW 367
5.6.6 Besluit 368
5.7 Goed geregeld (2012-2017) 369
5.7.1 Programma Goed geregeld 369
5.7.2 Voortgang pilot internetconsultaties 370
5.7.3 Wettelijke basis voor Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) 371
5.7.4 Doeltreffender regeling van het onderwijstoezicht 373
5.7.5 Regeldrukagenda 2014-2017 373
5.7.6 Experiment Regelluwe scholen 375
5.7.7 Besluit 377
5.8 Merkbaar betere regelgeving en dienstverlening (2018-2021) 378
5.8.1 Merkbaar betere regelgeving en dienstverlening 379
5.8.2 Voortgangsrapportages Merkbaar betere regelgeving 380
5.8.3 Versterking van de kwaliteit van beleid en wetgeving 381
5.8.4 Evaluatie van het ATR 384
5.8.5 Evaluatie vernieuwde onderwijstoezicht 385
5.8.6 Merkbaar betere regelgeving en dienstverlening in het onderwijs 386
5.8.7 Voortgangsrapportage en eindrapportage Experiment Regelluwe scholen 388
5.8.8 Besluit 390
5.9 Beantwoording van de deelvraag 391
5.9.1 Verschuivingen in het centrale thema 391
5.9.2 Verschuivingen in oogmerk 393
5.9.3 Trends in ingezette instrumenten 395
5.9.4 Accenten in de aanpak door OCW 397
5.9.5 Welk beeld volgt uit de verschillende evaluaties? 399
5.9.6 Besluit 401

6 De aanpak van regeldruk in de zorg 403
6.1 Inleiding 403
6.2 Regulering en organisatie van de zorg in Nederland 405
6.2.1 Grondslag voor het zorgsysteem 405
6.2.2 Organisatie van de zorg 405
6.2.3 Klachten over overregulering en regeldruk in de zorg 407
6.3 Aanpak van regeldruk in de zorg 410
6.3.1 Deregulering (1980-1994) 411
6.3.2 Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit (MDW) (1994-2002) 411
6.3.3 Andere Overheid en Bruikbare Rechtsorde (2002-2008) 412
6.3.4 Vertrouwen in wetgeving (2008-2012) 413
6.3.5 Programma Goed Geregeld (2012-2017) 415
6.3.6 Programma Merkbaar betere regelgeving en dienstverlening (2018-2021) 423
6.3.7 Vergelijking van de aanpak van regeldruk 431
6.4 Best practices uit projecten voor vermindering van regeldruk in de zorg 434
6.4.1 (Ont)Regel de zorg – schrapsessies 434
6.4.2 Experiment regelarme instellingen en (Ont)Regel de zorg – omdraaien bewijslast 438
6.4.3 (Ont)Regel de zorg – reactie op bottom-up initiatief 441
6.4.4 Experiment regelarme instellingen – toezicht op basis van high trust, high penalty 445
6.4.5 Experiment regelarme instellingen – waardegedreven werken 448
6.5 Beantwoording van de deelvraag 449

7 Conclusie 453
7.1 Inleiding 453
7.2 Beantwoording onderzoeksvraag 456
7.2.1 Algemene bevindingen 456
7.2.2 Bevindingen gerelateerd aan de wettekst 461
7.2.3 Bevindingen gerelateerd aan de context 466
7.2.4 Bevindingen gerelateerd aan de persoon 470
7.2.5 Besluit 473
7.3 Analyse 477
7.3.1 Suggestie voor OCW 477
7.3.2 Suggesties voor verder onderzoek 481

Literatuurlijst 483
Bijlagen 555

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Het Personen- en Familierecht van Suriname en de CAS-Eilanden (Curaçao, Aruba en Sint Maarten)
    Jan de Boer
    Het Personen- en Familierecht van Suriname en de CAS-Eilanden (Curaçao, Aruba en Sint Maarten)
    € 27,50
  • Handboek Projectbeheersing in de bouw en voor installatietechnische werken
    André van Berkel
    Handboek Projectbeheersing in de bouw en voor installatietechnische werken
    € 44,75
  • Optreden ter zitting
    R.C. Stam
    Optreden ter zitting
    € 52,00
  • Toezicht
    E.R. Muller
    Toezicht
    € 54,50
  • Misbruik van recht in de Europese btw
    Tromp
    Misbruik van recht in de Europese btw
    € 117,81
  • Terbeschikkingstelling
    F.J.H. Hovens
    Terbeschikkingstelling
    € 44,00

Rubrieken

  • cadeauboeken
  • computer en informatica
  • economie
  • filosofie
  • flora en fauna
  • geneeskunde
  • geschiedenis
  • gezondheid
  • jeugd
  • juridisch
  • koken en eten
  • kunst en cultuur
  • literatuur en romans
  • mens en maatschappij
  • naslagwerken
  • non-fictie informatief/professioneel
  • paramedisch
  • psychologie
  • reizen
  • religie
  • schoolboeken
  • spiritualiteit
  • sport, hobby, lifestyle
  • thrillers en spanning
  • wetenschap en techniek
  • woordenboeken en taal
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
DE BOEKHANDEL VOOR ZAKELIJKE KLANTEN
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Wristers Boekverkopers BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Regeldruk in het onderwijs

        Regeldruk in het onderwijs
        Marlies Blesgraaf
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Regeldruk in het onderwijs

        Verwijder uw beoordeling