Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie
Beknopte uitgave
Samenvatting
Hoe zet je het leerproces van leerlingen centraal? Hoe zorg je ervoor dat iedere leerling kan groeien en dat elke leerling weet welke stappen hij moet zetten om vooruit te komen?
Als je het accent wilt leggen op persoonlijke ontwikkeling van elke leerling, is formatieve evaluatie het antwoord. Om dit succesvol toe te passen in je klas, heb je in ieder geval duidelijke leerdoelen en goede vormen van feedback nodig. Maar ook een leercultuur van growth mindset, het werken met praatmaatjes en het voortdurend checken van wat leerlingen al weten en begrijpen zijn belangrijk.
Dit boekje gaat in op de 12 ingrediënten van formatieve evaluatie die Shirley Clarke beschrijft in haar boek Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie. Deze beknopte versie licht kort toe waarom je het ingrediënt zou inzetten, wat het precies inhoudt en hoe je het in de praktijk brengt.
Deze beknopte uitgave verscheen eerder onder de titel Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment.
Trefwoorden
formatief evalueren onderwijs growth mindset feedback leerdoelen succescriteria leerproces shirley clarke leercultuur praatmaatjes metacognitieve vaardigheden betrokkenheid leren zichtbaar maken eigenaarschap heterogene groepen effectieve vragen persoonlijke groei voortdurend checken john hattie peer feedback differentiatie goede voorbeelden reflectie time-out effectieve lesafsluiting assessment
Trefwoorden
Specificaties
Thema classificatie
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal