Uitblinken met je winkel of showroom
Ontketen je identiteit, verwonder klanten en verover je markt
Samenvatting
Wat maakt dat sommige retailers succesvol zijn en andere het moeilijk hebben terwijl de economische realiteit voor beide groepen identiek is? De sleutel tot succes ligt in het definiëren van wat jou uniek, waardevol en onvervangbaar maakt en deze 'unieke smoel' altijd en overal uit te dragen. Dit praktijkgerichte boek voorziet jou als winkelier of showroomeigenaar van concrete handvatten om je onderneming te laten floreren en toekomstbestendig te maken.
'Charlotte slaagt er met haar boek in om haar inzichten onderbouwd te structureren en vooral heel concreet en toegankelijk te maken. Een boek vol praktische tips voor retailers die echt iets van hun zaak willen maken.'
- Steven Van Belleghem - Customer Experience Enthusiast - internationale keynote-speaker - bestsellerauteur van o.a. De Ruwe Diamant en Customers The Day After Tomorrow
'Hoe je van je winkel een winnaar maakt? Lees het boek van Charlotte en je weet wat je moet doen. Een absolute aanrader en een verrijking voor de retailsector.'
- Hans van Tellingen – directeur winkelgedragsonderzoeker Strabo bv en bestsellerauteur van o.a. Retail is Mensenwerk, Waarom Stenen Winkels Winnen en '#WatNouEindevanWinkels'
'Hoe meer digitalisering, hoe groter het belang van de échte beleving. Retailers vragen me dan wat ze kunnen doen en hoe. Voortaan heb ik een antwoord: dit geweldige boek van Charlotte Cools toepassen. Voor iedere retailer die het verschil wil maken.'
- Rik Vera - Business-philosopher en bestsellerauteur van The Guide To The Ecosystem Economy en Managers The Day After Tomorrow
Trefwoorden
retail klantbeleving ondernemen winkelformule merkidentiteit concurrentievoordeel gastvrijheid marketing communicatie strategie showroom merkbeleving winkelontwerp succesfactoren ondernemerschap fysieke winkels omnichannel klantgerichtheid positionering customer journey merkwaarden innovatie authenticiteit storytelling onderscheidend vermogen medewerkersbetrokkenheid multimedia toekomstbestendigheid merkboodschap retroplanning
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
HET PRONKSTUK CANVAS 9
PRONKELEMENT 1:
JE UNIEKE SMOEL 15
Wat is een unieke smoel en wat is het belang ervan voor je klanten, je medewerkers en jezelf? 18
Ontketen je unieke smoel 32
Retailers met een unieke smoel aan het woord 39
[CASE] ‘Zetelfabriek Cammers overleeft en floreert dankzij geloof in eigen smoel’ – Jan Cammers en Mieke Comeyne, bestuurders van Zetelfabriek Cammers 40
[CASE] ‘De toekomst kent alleen maar onzekerheid, toch zullen wij als merk relevant blijven’ – Stefan Vanoverbeke, Global Retail Markets Manager en Board Chairman van IKEA 44
PRONKELEMENT 2:
CONSISTENTE COMMUNICATIE 51
Je unieke smoel als leidraad voor consistente communicatie 54
Het belang van een multimedia communicatieplan met retroplanning 56
Structuur in je communicatie 64
Retailers die consistent communiceren aan het woord 82
[CASE] ‘Consequent communiceren we de eenvoud.’
– Hans Geels, Algemeen Directeur van Dille & Kamille 84
[CASE] ‘De allergrootste dierenwinkel zijn we niet. Wél de gezelligste en de leukste!’ – Kristof Berx en Audrey Goeman, bestuurders van Zowizoo 89
PRONKELEMENT 3:
GULLE GASTVRIJHEID 95
Wat is gastvrijheid en wat is het belang ervan? 98
Innerlijke gastvrijheid 99
Interne gastvrijheid 102
Externe gastvrijheid 104
Gastvrije leiders aan het woord 123
[CASE] ‘Gastvrijheid is topsport. Elke dag opnieuw moet je het als team waarmaken’ – Luc Vanderfeesten, Co-Owner/Director Porsche Centrum Eindhoven & Maastricht, Bentley Maastricht, Jaguar & Land Rover Maastricht 124
[CASE] ‘Echte gastvrijheid komt uit het hart’’ – Hilde De Laet, Manager
van waterbelevingscentrum Hidrodoe 130
PRONKELEMENT 4:
EEN WONDERLIJKE WINKELOMGEVING 137
Je basis op orde 140
Klanten leiden 144
Beleving integreren 152
Retailers met een wonderlijke winkelomgeving aan het woord 167
[CASE] ‘Alles start met de winkelbeleving. Dromen doet verkopen!’ – Koen Nolmans, CEO van ToyChamp en DreamLand 168
[CASE] ‘Wij doen er alles aan om géén optiekwinkel te zijn’ – Hartger Fijten, CEO van Tempel Optiek 172
EPILOOG: EEN ALERTE ARENDSBLIK 179
Toekomst- en scenariodenken 182
DANKWOORD 193
WAT ANDEREN ZEGGEN 198
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal

