Motiveer en leer
Leer jouw leerlingen zo leren, plannen en concentreren dat ze het echt gaan doen.
Samenvatting
Herken je dit? Tieners die niet gemotiveerd zijn voor school. Die niet weten hoe ze moeten leren en plannen en die steeds zeggen dat ze zich niet kunnen concentreren. Er 'komt niet uit wat erin zit', wat de nodige negatieve gevolgen heeft voor het schoolsucces, het zelfvertrouwen en de thuissituatie.
De grootste uitdaging bij het begeleiden van tieners bij het leren, plannen en concentreren blijkt vaak de motivatie te zijn. Wanneer die ontbreekt, heeft het aanleren van vaardigheden weinig zin. Ze doen er dan toch niets mee, behalve als jij er steeds naast blijft zitten…
Daarom lees je in het boek 'Motiveer en leer!' niet alleen hoe je leerlingen leert leren en plannen, maar ook hoe je hun motivatie vergroot. Zodat ze daadwerkelijk gaan toepassen wat ze geleerd hebben, elke dag weer.
'Motiveer en leer!' is geschreven voor onderwijsprofessionals met een eigen praktijk die met tieners werken en is interessant voor leerkrachten die hun rol als coach verder willen ontwikkelen.
Dit boek is vooral heel praktisch. Dankzij de tips en praktijkvoorbeelden, en de bijbehorende online omgeving met handige downloads, kun je er meteen mee aan de slag.
Trefwoorden
motivatie leren coaching onderwijs concentratie gedragsverandering plannen tieners leerstrategieën studiebegeleiding persoonlijke effectiviteit uitstelgedrag doelen stellen zelfregulatie gewoontevorming gesprekstechnieken leerkrachten onderwijsprofessionals hersenen afleidingsbronnen motiverende gespreksvoering studievaardigheden verandertaal intrinsieke motivatie oudergesprekken extrinsieke motivatie beslissingsbalans leerpsychologie schoolsucces timemanagement
Trefwoorden
Specificaties
Thema classificatie
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding 9
1. MOTIVATIE 13
1.1 Soorten motivatie 18
1.2 Motivatie eerst! 22
1.3 Jezelf motiveren 25
2. COACHING 33
2.1 Basishouding 37
2.2 Verandertaal en behoudtaal 41
2.3 Fases in een gesprek 43
2.4 Gesprekstechnieken 47
2.5 Beslissingsbalans 53
3. GEDRAGSVERANDERING 59
3.1 Waarom gedragsverandering zo moeilijk is 60
3.2 Gedragsverandering en het aanleren van nieuwe gewoontes 64
3.3 Doelen stellen en een plan maken 70
3.4 Helpen gedrag vast te houden 79
4. PLANNEN 85
4.1 Grootste probleem 86
4.2 Basis van een planning 88
4.3 Uitstelgedrag 92
5. LEREN 99
5.1 Hersenen 100
5.2 Leerstrategieën 103
5.3 Leerstrategieën aanleren 113
6. CONCENTRATIE 117
6.1 Vicieuze cirkel 118
6.2 Oorzaken van afleiding 121
6.3 Pak de oorzaak aan 123
6.4 Concentratietechnieken 127
7. IN DE PRAKTIJK 133
7.1 Zeven stappen om de leerlingen in jouw praktijk effectief te leren leren 133
7.2 In gesprek met ouders 136
7.3 Op school: de coachende rol van de leerkracht 142
Hoe nu verder? 147
Eindnoten 149
Trefwoordenregister 151
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal