Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Kun je een betere wereld kopen?

De consument en het fairtrade-complex

Specificaties
Paperback, 180 blz. | Nederlands
Boom | 1e druk, 2015
ISBN13: 9789089534521
Rubricering
Hoofdrubriek : Mens en maatschappij
Boom 1e druk, 2015 9789089534521
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

Kan de consument verantwoordelijk worden gehouden voor de problemen elders in de wereld? Die suggestie wordt wel gewekt: de winkel lijkt soms wel een stemhokje waar je kunt stemmen met je euro’s. Door een Fairphone te kopen en Max Havelaar-koffie te drinken zouden we bijdragen aan een betere wereld. De aanschaf van producten zonder keurmerk zou misstanden in stand houden. In 'Kun je een betere wereld kopen?' laat Wouter Mensink zien welke problemen deze benadering van fairtrade met zich meebrengt.

Aan de hand van documentaires over wereldhandel onderzoekt Mensink alternatieve manieren om fairtrade te benaderen. Hij gebruikt het werk van onder meer Bruno Latour, Michel Foucault en Peter Sloterdijk om aan te tonen dat eerlijke handel een collectief probleem is, dat een publieke discussie vereist. Een betere wereld kunnen we niet kopen, maar de manier waarop we kopen in de wereld kunnen we wel verbeteren.

Specificaties

ISBN13:9789089534521
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:180
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:14-4-2015

Over Wouter Mensink

Wouter Mensink (1979) studeerde bestuurskunde en filosofie. Hij werkt als onderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Andere boeken door Wouter Mensink

Inhoudsopgave

1. Inleiding
2. Kiezen tussen netwerken. Bruno Latour
3. De zwarte doos openmaken. Luc Boltanski
4. Publiek maken. John Dewey
5. Collectieve zelfzorg. Michel Foucault
6. Beschermd op reis. Peter Sloterdijk
7. Fairtrade publiek maken

Noten
Literatuur

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Kun je een betere wereld kopen?