Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Rubrieken
Alle boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Binnenkort verwacht Helpfunctie Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091943
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091943
Boeken Schoolboeken DyslexieSleutels (handleiding voor begeleiders)
DyslexieSleutels (handleiding voor begeleiders)
Marzenka Rolak Meer over Marzenka Rolak
Marzenka Rolak

DyslexieSleutels (handleiding voor begeleiders)

Psycho-educatie en leerstrategieën voor leerlingen in het voortgezet onderwijs

Specificaties
Paperback, 120 blz. | Nederlands
SWP | 3e druk, 2023
ISBN13: 9789085602637
Rubricering
Hoofdrubriek : Schoolboeken
SWP 3e druk, 2023 9789085602637
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
27,50
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Inhoudsopgave

Samenvatting

Deze dyslexietraining is ontstaan vanuit jarenlange individuele begeleiding van leerlingen met dyslexie in het voortgezet onderwijs en is als pilot op diverse scholen uitgeprobeerd en aangepast. De training bestaat uit zes bijeenkomsten van twee lesuren waarmee leerlingen zichzelf beter leren kennen en snappen wat dyslexie voor hen betekent. De toegepaste leerstrategieën zorgen ervoor dat het lezen en leren makkelijker gaat.
De opbouw van de lessen is gebaseerd op het herkaderingsmodel van Gerber (1996) die aangeeft dat er drie stadia doorlopen moeten worden om het leerprobleem succesvol te kunnen aanpakken. Het eerste is erkenning. Het volgende stadium is begrijpen. Begrip maakt dat leerlingen problemen kunnen zien als uitdaging en deze makkelijker kunnen accepteren. Acceptatie is niet mogelijk zonder erkenning en begrip. De eerste twee lessen staan dan ook in het teken van erkenning, begrip en acceptatie. Aan het eind van les twee volgen een leerdoel en actieplan. De term psycho-educatie, die voor de eerste twee lessen gebruikt is, is ontleend aan de cognitieve gedragstherapie. In de lessen wordt ook gebruikt gemaakt van het cognitieve model om de relatie tussen gedachten, gevoelens en gedrag te verduidelijken.
Opbouw
Bijeenkomst 1 en 2: Psycho-educatie. Bijeenkomst 1: Dyslexie en (leren vanuit) je sterke kanten (Thema’s: Inzicht en achtergronden dyslexie, verschillende perspectieven, eigen dyslexieverklaring). Bijeenkomst 2: Omgaan met dyslexie (Thema’s: coping, eigen copingprofiel, productieve en niet productieve coping, relatie gedachten-gevoel-gedrag, leerkuil, mindsets, vervolg eigen dyslexieverklaring).
Bijeenkomst 3, 4 en 5: Leerstrategieën. Bijeenkomst 3: Trechterlezen (Thema’s: van leerdoelen naar leesvragen, inzet van hulpmiddelen, mindmappen). Bijeenkomst 4: Leren en onthouden vanuit je sterke kanten (Thema’s: geheugen-technieken, leren van woordbetekenissen (MVT). Bijeenkomst 5: Leren en onthouden vanuit je sterke kanten vervolg (Thema’s: Het leren van spelling en grammatica (MVT), eigen leersleutel).
Bijeenkomst 6: Het maken van toetsen zonder stress. Thema’s: vervolg mindset, vervolg relatie gedachten-gevoel-gedrag, ontstaan van faalangst, helpende gedachten, ontspanning, rondesysteem en markeren sleutelwoorden.
Iedere les sluit af met een verwerkingsopdracht in het werkboek. In het begeleidingsmateriaal is achtergrondinformatie voor ouders en begeleiders opgenomen.
Op de site is extra materiaal te vinden zoals downloads uit beide boeken en powerpoint-presentaties.
Marzenka Rolak is een enthousiaste en betrokken allround orthopedagoog-generalist (OG) met een specialisatie op het gebied van leerproblemen in het algemeen en dyslexie in het bijzonder. Met veel plezier heeft ze de afgelopen jaren haar behandel- en diagnostiekwerk bij kinderen en (jong)volwassenen gecombineerd met het begeleiden van scholen bij hun dyslexiebeleid, het geven van voorlichting en cursussen en het verzorgen van lessen voor leerlingen en studenten met dyslexie op het voortgezet onderwijs, hbo en wo.

Trefwoorden

dyslexie   onderwijs   leerstrategieën   psycho-educatie   zelfvertrouwen   voortgezet onderwijs   geheugentechnieken   trechterlezen   coping   mindmapping   sterke kanten   dyslexiebegeleiding   toetsstress   cognitieve gedragstherapie   acceptatie   zelfredzaamheid   faciliteiten   studiemethoden   taalontwikkeling   motivatie   quizlet   positieve psychologie   cognitief model   vreemde talen   cognitieve vaardigheden   toetstechnieken   digitale hulpmiddelen  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789085602637
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:120
Uitgever:SWP
Druk:3
Verschijningsdatum:7-2-2023
Hoofdrubriek:Schoolboeken

Thema classificatie

Gezondheid, relaties en persoonlijke ontwikkeling
Gezin en gezondheid
Omgaan met / advies over persoonlijke, sociale en gezondheidsonderwerpen
Omgaan met / advies over ontwikkelingsproblemen
Omgaan met / advies over dyslexie en leerproblemen

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

INHOUD
VOORWOORD 9
INLEIDING 1 1
De DyslexieSleutels – het lesprogramma 11
Achtergrond van de lessen 12
Gebruik van het materiaal 13
Implementatie van de lessen in de school 15
LES 1: DYSLEXIE EN (LEREN VANUIT) MIJN STERKE KANTEN 18
Doelen 18
Voorbereiding 19
Materiaal 19
Sleutel 1: kennismaking aan de hand van kwaliteiten 21
Theorie: verschillende manieren (brillen) om
naar dyslexie te kijken 22
Sleutel 2: mijn positieve eigenschappen 23
Sleutel 3: dyslexie voor jou en voor de ander 26
Sleutel 4: mijn eigen dyslexieverklaring 26
BIJLAGE 1: FACILITEITEN 2 8
Compenserende faciliteiten 28
Dispenserende faciliteiten 30
LES 2: OMGAAN MET DYSLEXIE 3 6
Doelen 36
Voorbereiding 37
Materiaal 38
Sleutel 5: leertips uitwisselen 39
Sleutel 6: wat zijn mijn oplossingen voor het leren? 39
Coping 39
Sleutel 7: hoe ga ik om met stress of lastige taken? 40
Het cognitieve model: situatie, gedachte, gevoel, gedrag 40
Sleutel 8: mijn gedachtenput 41
LES 3: TRECHTERLEZEN 4 6
Doelen 46
Voorbereiding 47
Materiaal 48
Trechterlezen 49
Sleutel 9: trechterlezen met voorbeeld hoofdstuk ‘Tafel’ 51
Sleutel 10: leervragen opstellen 51
Hoe lees je? 51
Sleutel 11: trechterlezen toepassen op
een eigen leerboek – tekstschema invullen 52
Sleutel 12: trechterlezen – van tekstschema naar mindmap 53
Aandachtspunten bij het maken en onthouden van mindmaps 54
BIJLAGE 2: SLEUTEL 9 VOORBEELD ‘TAFEL’ 5 6
BIJLAGE 3: SLEUTEL 10 LEERVRAGEN OPSTELLEN 6 2
BIJLAGE 4: VRAGEN VOLGENS HET RTTI-MODEL 6 4
BIJLAGE 5: DIGITALE HULPMIDDELEN 6 6
BIJLAGE 6: MINDMAPS MAKEN MET XMIND 6 9
LES 4: LEREN EN ONTHOUDEN VANUIT MIJN STERKE KANTEN 72
Doelen 72
Voorbereiding 73
Materiaal 73
Van tekstschema naar mindmap 73
Informatieverwerking (5 minuten) 75
Onthouden met geheugentechnieken 76
Sleutel 13: hoe onthoud ik het beste? 77
Sleutel 14: woordbetekenissen leren met Quizlet 77
Sleutel 15: woordbetekenissen leren met geheugentechnieken 78
BIJLAGE 7: EEN KLAS AANMAKEN IN QUIZLET EN LEERLINGEN UITNODIGEN 8 0
BIJLAGE 8A: WOORDEN LEREN MET QUIZLET OP DE TELEFOON 8 2
BIJLAGE 8B: WOORDEN LEREN MET QUIZLET – VERKORT STAPPENPLAN 8 5
BIJLAGE 8C: WOORDEN LEREN MET WRTS 8 7
BIJLAGE 8D: WOORDEN VANUIT WRTS IMPORTEREN IN QUIZLET 8 9
LES 5: LEREN EN ONTHOUDEN VANUIT MIJN STERKE 9 2
Doelen 92
Voorbereiding 92
Materiaal 92
Sleutel 16: onthouden van spelling 93
Sleutel 17: het onthouden van zinsvolgorde 94
Sleutel 18: onthouden en toepassen van grammatica 95
Sleutel 19: mijn eigen leersleutel 96
BIJLAGE 9: ANTWOORDEN SLEUTEL 17 EN 18 WERKBOEK 101
BIJLAGE 10: ANTWOORDEN SLEUTEL 17 EN 18 WERKBOEK 105
LES 6: TOETSEN MAKEN ZONDER STRESS 108
Doelen 108
Voorbereiding 108
Materiaal 108
Ontstaan van toetsstress en faalangst 110
Toetsstress en denken 111
Sleutel 20: positieve tweelinggedachten 111
Sleutel 21: hoe zorg ik voor ontspanning? 112
Sleutel 22: een ademhalingsoefening 112
Toetsen maken – vragen lezen en beantwoorden 113
Sleutel 23: vragen lezen en beantwoorden 113
Sleutel 24: elkaars DyslexieSleutels bespreken 114
BIJLAGE 11: EVALUATIEFORMULIER DYSLEXIESLEUTELS 115
BIJLAGE 12: DIPLOMA DYSLEXIESLEUTELS 116
LITERATUUR 117

Vaak samen gekocht

DyslexieSleutels (handleiding voor begeleiders)
De Hoofdopruimers
42,45
Prijs voor beide

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Juf Ans-Koningin in de klas
    Mark van der Werf
    Juf Ans-Koningin in de klas
    € 16,99
  • De kleine prins
    Antoine de Saint-Exupéry
    De kleine prins
    € 15,90
  • Onderweg naar 1832
    Mineke van Essen
    Onderweg naar 1832
    € 22,50
  • Brieven aan Miyo
    Martin Bootsma
    Brieven aan Miyo
    € 21,99
  • De puber en de pedagoog
    Mineke van Essen
    De puber en de pedagoog
    € 29,99
  • Wat is er mis met de informatievoorziening in Nederland ?
    Anton Greve
    Wat is er mis met de informatievoorziening in Nederland ?
    € 12,95

Rubrieken

  • cadeauboeken
  • computer en informatica
  • economie
  • filosofie
  • flora en fauna
  • geneeskunde
  • geschiedenis
  • gezondheid
  • jeugd
  • juridisch
  • koken en eten
  • kunst en cultuur
  • literatuur en romans
  • mens en maatschappij
  • naslagwerken
  • non-fictie informatief/professioneel
  • paramedisch
  • psychologie
  • reizen
  • religie
  • schoolboeken
  • spiritualiteit
  • sport, hobby, lifestyle
  • thrillers en spanning
  • wetenschap en techniek
  • woordenboeken en taal
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
DE BOEKHANDEL VOOR ZAKELIJKE KLANTEN
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Wristers Boekverkopers BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        DyslexieSleutels (handleiding voor begeleiders)

        DyslexieSleutels (handleiding voor begeleiders)
        Marzenka Rolak
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        DyslexieSleutels (handleiding voor begeleiders)

        Verwijder uw beoordeling