Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Emoties in bedrijf

Specificaties
Ingenaaid, 252 blz. | Nederlands
Associatie voor Coaching | 1e druk, 2007
ISBN13: 9789075353273
Rubricering
Associatie voor Coaching 1e druk, 2007 9789075353273
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

We hebben eeuwenlang een zwaar accent gelegd op de ratio. Primaire impulsen als emoties hebben we lang naar de achtergrond gedrongen. Daarvoor was geen plaats in een wereld waarin verstandig gehandeld wordt.
Hoe anders is het nu. Emoties mogen getoond worden. Emoties zijn zelf handelswaar geworden. We verkopen geen producten meer, maar beleving. Er is sprake van een emotiemarkt en het acteren daarin noemt men wel emotiemanagement. Een term die we tien jaar geleden als een contradictio in terminis beschouwd zouden hebben.

Rond emotie en gevoel hangt altijd nog een waas van metafysische vaagheid. In dit boek halen de schrijvers die vaagheid weg. Modern hersenonderzoek heeft aangetoond dat emoties en ratio veel minder gescheiden zijn dan we vroeger altijd gedacht hebben. De evolutie heeft ons emoties bezorgd als snelle handelingspatronen. We hebben als het ware ook onze eigen automatische piloot. Aan intuïtie is ook niets vaags. Het is onze eigen supersnelle Google-zoekmachine.

Van nature (of van culture?) staan we nogal argwanend tegenover dit snelle denkwerk. We zijn grootgebracht met opmerkingen als 'bezint eer gij begint' en 'goed werk heeft tijd van doen'. Zorgvuldigheid is in onze opvattingen een functie van de tijd en van rationale verklaringen. De rationaliteit van het moderne hersenonderzoek noopt de auteurs om die opvattingen te herzien. De recent verworven kennis kunt u als manager ook toepassen. De auteurs geven daartoe vele handreikingen.

Specificaties

ISBN13:9789075353273
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:252
Druk:1
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Emoties in bedrijf
Carla Verwijs | 27 augustus 2008
We wisten natuurlijk altijd al dat emoties een rol spelen bij management, maar nu mag er ook openlijk over gesproken worden. Een manager mag tegenwoordig emoties tonen. Niet te veel natuurlijk, hij of zij blijft tot slot van rekening een manager. Een verschuiving van aandacht voor ratio naar emoties vraagt om een andere managementaanpak. In hun boek 'Emoties in bedrijf' beschrijven Willem Verhoeven en Huib Verhage wat emoties zijn, wat ze betekenen voor het gedrag van mensen in organisaties en hoe we als manager deze emoties en bijbehorend gedrag kunnen managen.
Lees verder

Over Willem Verhoeven

Ir. W.F.J. Verhoeven studeerde electrotechniek aan de TH Eindhoven en daarna Sociale Wetenschappen aan de UvG. Hij werkte als adviseur voor managementontwikkeling en als hoofd van een organisatie-afdeling. Sinds 1987 werkt hij als zelfstandige en is oprichter van de Associatie voor Coaching.

Andere boeken door Willem Verhoeven

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1: Regie
1. Rationeel of redelijk?
2. Emoties
3. Gevoel
4. Intuïtie
5. Emotionele intelligentie

Deel 2: Eigen emoties managen
6. Emotionele deskundigheid
7. Genieten van je werk
8. Boosheid constructief maken
9. Angst omzetten in gezonde spanning
10. Emotioneel gehandicapte managers

Deel 3: Emoties van anderen managen
11. Sociale intelligentie
12. Angst reduceren
13. Boosaardigheid en beledigingen op het werk
14. Coachen naar succes
15. Communicatie, communicatie, communicatie

Deel 4: Emoties in bedrijf
16. Emoties en visieontwikkeling
17. Emoties en prestatieafspraken
18. Emoties bij beoordeling
19. Emoties en professionele ontwikkeling
20. Emoties bij klachtafhandeling
21. Emoties en organisatieveranderingen
22. Emoties en besluiten nemen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Emoties in bedrijf