Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Innoveren kun je leren

Een inleidend overzicht

Specificaties
Paperback, 128 blz. | Nederlands
Uitgeverij van Brug | 1e druk, 2014
ISBN13: 9789065237224
Rubricering
Uitgeverij van Brug 1e druk, 2014 9789065237224
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'Innoveren kun je leren' geeft een inleidend overzicht in diverse innovatietheorieën. Verschillende perspectieven op innovatie worden begrijpelijk en overzichtelijk uitgelegd. Als je geïnteresseerd bent in innovatie is dit het boek dat je moet hebben!

Deel 1 - Economische theorieën van innovatie
Dit gedeelte beschrijft theorieën met een economische oriëntatie. Deze theorieën focussen op de rol van technologische verandering voor de concurrerende positie van bedrijven en landen. Belangrijke inzichten zijn dat technologische verandering in het economische systeem zit en niet als iets externs moet worden bestudeerd. Daarnaast ligt de nadruk op het systeem als geheel in het hoofdstuk over innovatiesystemen en het inzicht dat historie een belangrijke rol speelt wordt benadrukt bij de theorie path dependency.

Deel 2 - Sociologische en historische theorieën van innovatie
Deel 2 van het boek bestaat uit theorieën die zich richten op de interactie tussen technologie en maatschappij. De focus ligt hierbij op interacties tussen sociale groepen, belangen en macht. De theorie van SCOT legt de nadruk op sociale groepen en de interpretatie die zij hebben van een technologie. Large Technological Systems beschrijft het 'naadloze' web van technologie, wetenschap en maatschappij. Het Multi Level Perspective tot slot, beschrijft de transitie van een technologie vanuit een niche ontwikkeling tot aan een verandering in het sociaal technisch regime.

Deel 3 - Management en organisatie van innovatie
Het laatste en derde deel van het boek is het grootste deel. De theorieën gaan hier over de strategische positie en timing van bedrijven en algemene denkbeelden over innovatie. De vraag op welke manier en wanneer bedrijven profiteren van innovatie wordt gesteld in de hoofdstukken Technology cycles, User innovation, Disruptive innovation en Diffusion of innovation. De hoofdstukken Open innovation en Frugal innovation beschrijven hoe er op een andere manier over innovatie nagedacht kan worden. Tot slot gaat het hoofdstuk over de Innovationfunnel over de manier waarop organisaties kunnen innoveren.

Specificaties

ISBN13:9789065237224
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:128
Druk:1
Verschijningsdatum:24-10-2014

Expertrecensies (1)

recensie
Innoveren kun je leren
Carla Verwijs | 16 september 2015
De titel ‘Innoveren kun je leren’ trok me aan. Ik verwachtte een leerboek met praktische oefeningen die mij helpen innovatiever te worden. Mijn eerste indruk klopte niet; ‘Innoveren kun je leren’ is eerder een beknopte beschrijving van verschillende innovatietheorieën en –modellen.
Lees verder

Inhoudsopgave

Introductie

1. Economische theorieën van innovatie
2. Sociologische en historische theorieën van innovatie
3. Management en organisatie van innovatie

Begrippenlijst

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Innoveren kun je leren