Lees verder
Hyperconcurrentie
Strategische manoeuvres voor het behalen en behouden van concurrentievoordeel
Samenvatting
Om te overleven in een moordende concurrentiestrijd dienen ondernemingen hun strategische focus fundamenteel te wijzigen. Succes hangt niet alleen af van het vasthouden aan een concurrentievoordeel door een statische, lange-termijnstrategie, maar van het uitstippelen van een dynamische strategie voor het creëren, vernietigen en het opnieuw creëren van tijdelijke voordelen. Aan de hand van talrijke voorbeelden uit hyperconcurrerende bedrijfstakken voor computers, software, auto's, luchtvaart, speelgoed en frisdrank laat D'Aveni zien hoe hyperconcurrerende ondernemingen succes hebben in dynamische markten door de status quo te ontwrichten en een voortdurende reeks tijdelijke voordelen te creëren. Deze ondernemingen nemen het initiatief onder gebruikmaking van een serie strategieën die D'Aveni de nieuwe 7-S'en noemt:
1. Superieure satisfactie (stakeholder satisfaction)
2. Strategische voorspellingen (soothsaying)
3. Snelheid (speed)
4. Surprises waarmee de concurrentie wordt overrompeld(surprise)
5. Spelregels wijzigen (shifting rules)
6. Signaleren van strategische intenties (signaling)
7. Simultane en sequentiële strategische zetten (simultaneous/sequential strategic thrusts)
Concurrenten binden de strijd aan in vier arena' s: 'prijs en kwaliteit', 'timing en know-how', 'opbouwen/binnenvallen van bolwerken' en 'financiële reserves'. D'Aveni onthult de strategische manoeuvres, de zetten en tegenzetten, die benodigd zijn voor het behalen en behouden van concurrentievoordeel.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Inhoudsopgave
Woord vooraf door de auteur
Inleiding
Deel 1 - Hyperconcurrentie en escalatie tot volmaakte concurrentie in vier arena's
1. Hoe bedrijven concurrenten voorbijstreven met voordelen van kosten en kwaliteit
2. Hoe bedrijven concurrenten voorbijstreven met voordelen van timing en knowhow
3. hoe bedrijven concurrenten te slim af zijn die bolwerken hebben opgebouwd met t'tredingsbarrières
4. hoe bedrijven rivalen verslaan dankzij financiële reserves
5. Nieuw analytisch gereedschap
Deel 2 - Implicaties van niet-duurzame voordelen
6. De aard van hyperconcurrentie: wat is hyperconcurrentie en waarom vindt die plaats
7. Leven met hyperconcurrentie: de Nieuwe 7-S'en
Deel 3 - Markten ontwrichten en het initiatief nemen met behulp van de Nieuwe 7-S en
8. Ontwrichten met de nieuwe 7-S en
9. De Nieuwe 7-S'en: nieuwe analytische gereedschappen om het initiatief te nemen
Deel 4 De opkomst van een nieuwe Amerikaanse ideologie
10. Kunnen bedrijven door samenwerking de hyperconcurrentie ontvluchten?
11. Conclusie: de wapen r'p
Bijlage: Antirustbeleid in de noodzaak tot een fundamentele verandering in de Amerikaanse ideologie
Noten
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal