Lees verder


Edgar H. Schein is hoofddocent en emeritus-hoogleraar management aan de Sloan School of Management van het Massachusetts Institute of Technology.
Meer over Edgar ScheinProcesadvisering
Over de ondersteunende rol van de adviseur en de samenwerking tussen adviseur en client
Samenvatting
De wijze waarop een adviseur van moment tot moment wil functioneren, is van groot belang voor het feitelijke succes van de advisering. De adviseur moet onderscheid kunnen maken tussen:
1. Vanuit zijn of haar positie als expert de cliënt vertellen wat er moet gebeuren.
2. Het verkopen van oplossingen die zijn of haar voorkeur genieten.
3. Bij de cliënt een proces op gang brengen dat aan het einde van de relatie volgens beiden de cliënt heeft geholpen.
Deze drie basismodellen houden in dat de belangrijkste functie van de advisering het helpen van de cliënt is. De nadruk in dit klassieke boek van Edgar Schein over advisering ligt op het 'proces', omdat de manier waarop in de interactie tussen personen en groepen dingen worden gedaan belangrijker is dan wat er wordt gedaan. Via het hoe, oftewel het 'proces', wordt doorgaans duidelijker overgebracht wat wij werkelijk bedoelen dan via de inhoud van hetgeen wij zeggen.
Trefwoorden
procesadvisering advisering helpen adviesmodellen begeleidingsrelatie interventietechnieken feedback statusevenwicht psychodynamica probleemhouderschap communicatie procesinterventies diagnose coaching interpersoonlijke processen reflectie waarneming psychologie taakprocessen arts-patiëntmodel actief luisteren cliëntrollen expertrol timing zelfinzicht afhankelijkheid groepsdynamica sociale systemen verandering machtsrelaties
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Over Edgar Schein
Inhoudsopgave
1. Wat is procesadvisering?
2. De psychodynamica van de begeleidingsrelatie
3. Actief informeren en luisteren om een statusevenwicht te bereiken
4. Het begrip cliënt
Deel 2 - Het blootleggen van verborgen krachten en processen
5. Intrapsychische processen
6. Interpersoonlijke dynamiek: culturele regels voor communicatie en interactie
Deel 3 - Interventies ten behoeve van het leren
7. Communicatie en bewuste feedback
8. Faciliterende procesinterventies: taakprocessen in groepen
9. Faciliterende procesinterventies: interpersoonlijke processen
10. Faciliterende procesinterventies: de dialoog
Deel 4 - Procesadvisering in de praktijk
11. Advisering in de praktijk: entree, situaties, methoden en het psychologisch contract
12. Procesadvisering en de begeleidingsrelatie in perspectief
Noten
Literatuur
Index
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal