Inleiding
Blok 1: Het bedrijf
1. Wie niet waagt, die niet wint
1.1 It’s the strategy, stupid!
1.2 Strategie geeft richting
1.3 Missie: onderscheidend en herkenbaar
1.4 Visie: ambitie voor de toekomst
1.5 Doelstellingen: het wordt concreet oftewel SMART
1.6 Factoren die de continuïteit beïnvloeden
1.7 Stakeholders: partijen met een belang
1.8 Wie zien bedrijven als belangrijkste stakeholders?
1.9 Risico’s en risicogeneigdheid
1.10 De scope: beperkt, stap voor stap of big bang?
1.11 Integreren met andere managementsystemen
Samenvatting
-INTERVIEW Jan-Pieter van der Helm, IG&H Consulting & Interim: ‘Klanten willen al veel meer zelf doen dan de adviesmarkt nu aanbiedt’
-INTERVIEW Joost Riphagen, directeur DOOR Financial: ‘Als adviseur ben je zelf het product’
2. Businessmodel: dashboard met alle vitale bedrijfsprocessen
2.1 Businessmodel als ‘gebruiksaanwijzing’
2.2 Waarom zou je Canvas gaan toepassen?
2.3 Businessmodel Canvas op hoofdlijnen
2.4 Krachten die businessmodellen op hun kop kunnen zetten
Samenvatting
-INTERVIEW Lizanne Vroom, senior risk management consultant: ‘Hoe stel je de klant echt centraal in je risicomanagement?’
-INTERVIEW Jelle Bartels, Next Step Factory: ‘Zoek niet de enige juiste oplossing, zoek naar mogelijkheden!’
3. Investeren in bedrijfscontinuïteit: sterke businesscase
3.1 Traditioneel risicomanagement versus bedrijfscontinuïteitsmanagement
3.2 Belang voor het bedrijf
3.3 Belang voor de keten
3.4 Lean en bedrijfscontinuïteit versterken elkaar
3.5 Alleen doen wat waarde heeft voor de klant
3.6 Meedenken met partijen met een belang
3.7 Zelf willen’ levert meer op dan ‘van buitenaf moeten’
3.8 Certificeren geeft betere resultaten
Samenvatting
-INTERVIEW Roland Goldman en Hans Foppele, Mandema & Partners: ‘Niet verzekeren is misschien wel het beste advies’
-INTERVIEW Dolf Hoogeveen en Arthur Janssen, Hoogeveen & Janssen Accountants en Belastingadviseurs: ‘Ondernemer moet wekelijks kunnen zien of hij geld heeft verdiend’
4. Leiderschap en het managen van risico’s
4.1 De vele gedaantes van leiderschap
4.2 Twee tegengestelde basistypen
4.3 Geïntegreerd met de strategische doelen
4.4 Risicomanagement gaat ook om cultuur en gedrag
4.5 Het effect van leiderschap op risicomanagement
4.6 Dienstbaar leiderschap
4.7 Risicomanagement is everybody’s business
4.8 Hoe krijg je ze mee?
Samenvatting
-INTERVIEW Joop Franke FBCI, BCxPERT: ‘BCM vraagt allereerst om gedragsverandering’
-BLOG Peter Dona: Geen business continuity zonder human continuity
Blok 2: Blik op de toekomst
5. Trends: de bomen in het bos van nieuws en hypes
5.1 Trends en ontwikkelingen ontdekken
5.2 Demografie: wereldwijde onbalans in leeftijdsopbouw
5.3 Sociaal-maatschappelijk: veranderingen op de arbeidsmarkt
5.4 Duurzaamheid in maatschappij, economie, milieu en politiek
5.5 Technologie en economie: gaan computers ons werk en inkomen afpakken?
5.6 Ecologie, economie, technologie: cradle-to-cradle
5.7 Big data en data mining: aanval op privacy of betere klantrelatie?
5.8 Moeizaam herstellende economie maakt banken terughoudend
5.9 Technologie: steeds kleiner, steeds slimmer, steeds meer geïntegreerd
5.10 Waar vind je al deze informatie?
Samenvatting
-INTERVIEW Kees Henniphof, ServiceNow: ‘IT is nu een shared service – van iedereen, voor iedereen’
6. Trends en scenario’s: dynamische omgeving, dynamische strategie
6.1 Vooruitdenken
6.2 Inhoudelijk gericht of procesgericht
6.3 De relevante onzekerheden in kaart
6.4 Kijk vanuit verschillende invalshoeken
6.5 Denk vrij!
6.6 Eisen waar scenario’s aan moeten voldoen
6.7 Het kan verschillende kanten op
6.8 Een scenario: een herkenbaar verhaal
6.9 Scenariodenken en humanresourcesmanagement
6.10 Strategische personeelsplanning (SPP) als basis voor scenario-ontwikkeling
Samenvatting
-INTERVIEW Bart Vermeulen, NBBC: ‘Hoe bewijs je je waarde als er géén brand is?’
-INTERVIEW Jaap den Breejen, Meeùs: ‘Durf bij bestaande klant eens vanaf nul te beginnen’
Blok 3: Het managen van risico’s
7. Risico’s: accepteren, voorkomen, beperken of overdragen
7.1 Wees voorspelbaar!
7.2 Componenten van een risico
7.3 Twee hoofdterreinen: bedrijfscontinuïteit en duurzame inzetbaarheid
7.4 Welke risico’s kun je beïnvloeden?
7.5 Planmatige aanpak in drie onderdelen
7.6 Risicobeoordeling: strategisch, tactisch en operationeel
7.7 Risicobehandeling: alternatieven afwegen
7.8 Checklist van risico’s
Samenvatting
-INTERVIEW Iwan Drost, Aon Global Risk Consulting: ‘Concentreer je vooral op de impact’
-INTERVIEW Bedrijfscontinuïteit bij Equens: ‘Je bent zo sterk als je zwakste schakel’
8. Continuïteit managen: voorkomen én genezen
8.1 Strategisch en operationeel zijn één geheel
8.2 Ongestoord uitvoeren van vitale activiteiten
8.3 Business-impactanalyse
8.4 Sluipende continuïteitsrisico’s in het businessmodel (strategisch)
8.5 Ingrijpen bij plotselinge ontwrichtende verstoringen (operationeel)
8.6 Aanpak: altijd maatwerk
8.7 Manieren van voorbereiding
8.8 Draaiboek maken en oefenen
Samenvatting
-INTERVIEW Marc van Doorenmaalen, BCM ABN AMRO: ‘Verantwoording achteraf steeds belangrijker voor reputatie’
-INTERVIEW Rubert Nieuwenhuis, Ahold: ‘Zorg dat BCM aansluit op wat de organisatie écht belangrijk vindt’
-ARTIKEL NEN KAMNieuwsbrief 4, 2014 ‘Inspelen op disrupties met business continuity management’
9. Human continuity management
9.1 Factor arbeid is cruciaal voor bedrijfscontinuïteit!
9.2 Inzetbaarheid wordt bedrijfseconomische factor
9.3 Strategisch en beleidsmatig kijken naar duurzame inzetbaarheid
9.4 Voorbeeldcase duurzame inzetbaarheid
Samenvatting
-EXTRA TOELICHTING Human continuity management noodzaak voor de ‘agile’ onderneming, Peter Dona
-INTERVIEW Henny de Haas/Hoppenbrouwers Techniek: ‘Medewerker staat bij ons op nummer één’
Blok 4: Meten is weten hoe je moet managen
10. Managementsystemen
10.1 Wat is een managementsysteem eigenlijk?
10.2 De Demingcirkel
10.3 De toegevoegde waarde van een managementsysteem
10.4 Plug-in-model voor managementsysteemnormen
10.5 Het basismanagementsysteem
10.6 Risicomanagement
10.7 Bedrijfscontinuïteitsmanagement
10.8 Duurzame inzetbaarheid
Samenvatting
-INTERVIEW Jan van Buiten, BSI: ‘Je kunt met twee mensen al een managementsysteem bouwen’
11. Certificatie
11.1 Principes van certificatie
11.2 De verschillende stappen bij certificatie
11.3 Wel of niet certificeren?
11.4 Duurzame inzetbaarheid en risicomanagement
Samenvatting
-BLOG Dick Hortensius, Erik van de Crommenacker: ‘ISO9001:2015 – Kwaliteit en bedrijfscontinuïteit gaan hand in hand’
-INTERMEZZO Managementmodellen
Blok 5: Aan de slag met bedrijfscontinuïteit
12. In vijf stappen van verzekeringsverkoop naar risicoadvies
12.1 Stappenplan
12.2 Een aantal praktische tips
Samenvatting
-INTERVIEW Astrid van Helvoort, Van Lanschot Chabot: ‘De stap van product naar advies vergt durf!’
-INTERVIEW Ewout Strijker, Risk Explorer: ‘Zorg als adviseur dat je weet wat je moet weten!’
13. Beroepsprofiel erkend risicoadviseur
13.1 Integrale visie op het managen van risico’s
13.2 Doel: zekerheid bieden over advieskwaliteit
13.3 Twee richtingen: bedrijfscontinuïteit en duurzame inzetbaarheid
13.4 Inhoud NTA 8595 Beroepsprofiel erkend risicoadviseur
Tot slot
-INTERVIEW David Scheele, DNV GL: ‘Erkend risicoadviseur moet ook kunnen overtuigen’
-INTERVIEW Ying Ying Lau en Femke Werkman, NEN: ‘Marktpartijen bepalen de inhoud van de norm’
Websites
Literatuur
Over de auteurs