Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De waardenmatrix

Het patroon waarin we gevangen zijn

Specificaties
Gebonden, 205 blz. | Nederlands
Pearson Education NL | 1e druk, 2004
ISBN13: 9789043010016
Rubricering
Pearson Education NL 1e druk, 2004 9789043010016
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'De waardenmatrix' gaat over de manier waarop waarden ons leven en onze organisaties beheersen. Waarden bepalen ons denken en onze emoties. Van nature zitten mensen allemaal gevangen in de waardenmatrix: ons brein stuurt ons denken, ons gedrag en onze emoties aan via waarden.

Dat verloopt volgens de vaste patronen van de waardenmatrix. De patronen beheersen niet alleen ons individuele denken en voelen, maar ook de processen in organisaties. Wie de waardenmatrix begrijpt, begrijpt mensen en organisaties veel beter.

'De waardenmatrix' breekt met veel conventies in het denken over onszelf en biedt een nieuwe kijk op de werking van organisaties. Dit boek is het resultaat van grootschalige drijfveermetingen, intens denkwerk, literatuurstudie en van talloze sessies met groepen en individuen.

De auteurs hebben hun ideeën op meer dan 100.000 mensen getest uit de meest uiteenlopende categorieën, van kappers en buschauffeurs tot captains of industry en bewindslieden. Zij adviseren aan de top van de samenleving en laten u in dit boek delen in hun kennis.

Specificaties

ISBN13:9789043010016
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:205
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
De waardenmatrix
Gertjan de Groot | 1 augustus 2006
In navolging van de Amerikaanse psycholoog Clare Graves beschouwen Hans Versnel en Hans Koppenol ieder mens als een vat vol tegenstrijdigheden die voortkomen uit tegenstrijdige waarden. De ontwikkelingslijn van een kind doorloopt een waardespectrum van paars (veiligheid), naar rood (snelheid), naar blauw (zekerheid), naar oranje (competentie), naar groen (groepsgevoel), en tot slot naar geel (intellectuele vrijheid) en soms turkoois (mondiaal / holistisch). 
Lees verder

Over Hans Versnel

Hans Versnel (1960) is specialist op het gebied van drijfveren binnen teams en organisaties. Als oprichter van Management Drives en het huidige RealDrives heeft hij drijfveermetingen bij tienduizenden mensen in de meest uiteenlopende organisaties in binnen- en buitenland verricht. Van ministers en captains of industry tot kappers en buschauffeurs. Over de diepe betekenis van drijfveren maar ook over de praktische consequenties van verschillende drijfveerpatronen schreef hij eerder boeken als Managing Drives (2002) en Het Grote Drijfveren- boek (2008). Met Machiel Koppenol richtte hij het bedrijf Hatchfund op, dat intelligente meetinstrumenten voor organisaties op de markt brengt. Hans Versnel studeerde politicologie en beleids- en organisatiewetenschappen, en werkte eerder als wetenschappelijk onderzoeker, beleidsmaker en manager.

Andere boeken door Hans Versnel

Over Hans Koppenol

Drs. Hans Koppenol (1945) heeft zich na jarenlang als trainer en consultant werkzaam gewest te zijn, thans geconcentreerd op het ontwikkelen van informatiemachines die op interactieve wijze kennis genereren over organisatieprocessen. Daarbij verbindt hij zijn ervaring en organisatiekundige inzichten aan psychologische kennis en informatietechnologie. Hij maakt deel uit van SCE, een onderneming die op zijn website vermeldt: 'af en toe worden we niet begrepen en willen we te snel of lopen we te ver voorop'. Inderdaad wekken de informatieproducten van SCE soms verbazing, omdat moeilijk begrijpbaar is hoe relatief eenvoudige input tot zulke treffende analyses en adviezen kan leiden. In dit boek wordt een deel van dat mysterie verklaard.

Andere boeken door Hans Koppenol

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel 1 - Het patroon waarin we gevangen zijn

1. De ontwikkeling van waarden
2. De menselijke geest: rationaliteit, emotie en gedrag

Deel 2 - Waarden, waarneming en werkelijkheid

3. Organisatiecultuur als gemeenschappelijke waardensequentie
4. Waarden als communicerende vaten in de organisatiecultuur
5. Verhoudingen tussen perceptiegebieden

Deel 3 - Waarden en management

6. Vijf stappen van cultuurverandering.
7. Voor managers: lessen van waarden

Bijlage 1: Percepties van te weinig, voldoende en te veel van onderscheiden waarden

Bijlage 2: Voorbeelden van veranderdoelstellingen op gedragsniveau

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De waardenmatrix