Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , e.a.

Opleiden van medisch specialisten

Achtergronden en praktijk

Specificaties
Paperback, 255 blz. | Nederlands
Bohn Stafleu van Loghum | 2e druk, 2005
ISBN13: 9789031345038
Rubricering
Bohn Stafleu van Loghum 2e druk, 2005 9789031345038
Onderdeel van serie Medicus & Management
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

Het goed opleiden van jonge collega's is belangrijk. Zij worden verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg - en zij worden ook onze eigen dokters. Het opleidingsmes snijdt aan twee kanten: onderwijs geven is immers ook een effectieve manier om zelf te leren. Wie ooit een moeilijk onderwerp aan anderen heeft uitgelegd, weet dat: iedereen leert van het opleiden. De oude meester-gezel-verhouding in de opleiding van artsen en specialisten wordt door sommigen wel eens als achterhaald beschouwd. De auteurs van dit boek delen die mening niet. Het vak van medicus moet aan nieuwe generaties worden doorgegeven en wie kan dat beter doen dan de medicus zelf?

Dit boek hoopt een inspiratiebron te zijn voor ervaren opleiders, supervisoren (opleidende specialisten) en assistenten-in- opleiding. Het wil tevens een leidraad zijn voor nieuwe opleiders in het belang van de opleiding van morgen.

Specificaties

ISBN13:9789031345038
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:255
Druk:2
Verschijningsdatum:30-5-2006
Hoofdrubriek:Non-profit

Over Th.J. ten Cate

Th.J. ten Cate is hoogleraar medische onderwijskunde en wetenschappelijk directeur van het onderwijsinstituut van het UMC Utrecht.

Andere boeken door Th.J. ten Cate

Over H.A. Buller

H.A. Buller is hoogleraar kindergeneeskunde en hoofd van het ErasmusMC-Sophia Kinderziekenhuis te Rotterdam.

Andere boeken door H.A. Buller

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Waarom een boek voor specialistenopleiders?
2. Veranderingen in de specialistenopleiding
3. Plaats van de specialistenopleiding in het opleidingscontinuüm
4. Hoe leren volwassenen?
5. Opleidingseisen, eindtermen en competenties
6. Het ontwerpen van een opleidingsprogramma
7. Sollicitatie, selectie en aanname van assistenten
8. Supervisie van arts-assistenten
9. Arts-assistenten met problemen
10. Taken en kwaliteiten van een effectieve opleider
11. Opleidingskwaliteitszorg en visitatievoorbereiding
12. Organisatie van leermomenten op de klinische afdeling
13. Gericht onderwijs in kennis, vaardigheden en vakoverstijgende competenties
14. Beoordelen en toetsen van assistenten
15. Landelijke en lokale opleidingsorganisatie
16. Regelgeving voor de opleidingen
17. Europese regelgeving

Bijlagen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Opleiden van medisch specialisten