Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Verticale samenwerking

Het ontwikkelen van partnerships in de food en agribusiness is hét concept om de concurrentiekracht op de markten van nu en morgen te vergroten

Specificaties
Ingenaaid, 238 blz. | Nederlands
Wolters Kluwer | 1996
ISBN13: 9789026725579
Rubricering
Wolters Kluwer 0e druk, 1996 9789026725579
Onderdeel van serie Kwaliteitskunde
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Als gevolg van de internationale omslag van aanbodsgericht denken naar vraaggericht denken, zoeken steeds meer bedrijven in de food en agribusiness naar mogelijkheden om op strategisch en operationeel niveau partnerships te ontwikkelen om hun concurrentiekracht te vergroten.
In Nederland is de Stichting Agro Keten Kennis (AKK) op dit gebied de drijvende kracht. Met veel enthousiasme brengt deze stichting ondernemingen met elkaar in contact om samen nieuwe wegen in te slaan. De Vakgroep Bedrijfskunde van de Landbouwuniversiteit Wageningen is nauw betrokken bij het ontwikkelen en verspreiden van nieuwe ketenconcepten in de genoemde branche. De goede verstandhouding tussen beide instellingen was de basis voor het schrijven van een boek over dit onderwerp.
Het boek is bedoeld als leidraad en vraagbaak voor degenen die moeten beoordelen of verticale ketensamenwerking voor hun organisatie geschikt is, welke ervaringen met dit concept zijn opgedaan en hoe het kan worden ontwikkeld. Voor kennisinstellingen biedt dit boek een goed inzicht en een hulpmiddel om kennis over en kennis in ketens systematisch te benaderen en uit te dragen.

Specificaties

ISBN13:9789026725579
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:238
Druk:0
Hoofdrubriek:Inkoop en logistiek

Expertrecensies (1)

recensie
Verticale samenwerking
Jan Grijpink | 3 november 1999
Een organisatie kan zich tegenwoordig nauwelijks meer handhaven zonder zich te specialiseren. Door neventaken aan andere organisaties toe te vertrouwen kan een organisatie zich beter op de eigen kerntaak concentreren.
Lees verder

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Dynamiek in de food en agribusiness
- Inleiding
- Veranderingen in consumentengedrag
- Vraag en aanbod: generieke ontwikkelingen
- Vraag en aanbod: ontwikkelingen in de marktstructuur
- Gevolgen voor de marktstructuur in de food en agribusiness
- Literatuur

2. Verticale samenwerking
- Inleiding
- Op zoek naar concurrentiekracht en marktaandeel
- Ketensamenwerking in de food en agribusiness
- Samenwerking nader beschouwd
- Stappenplan
- Literatuur

3. Bouwen van verticale samenwerking
- Inleiding
- Voorbereidingen in eigen huis
- Criteria voor keuze van ketenpartners
- Profieldefinitie, partner-search en -selectie
- De inrichting van de keten
- De samenwerkingsovereenkomst
- Implementatie
- Stappenplan
- Literatuur

4. De ontwikkeling van een ketenstrategie
- Inleiding
- Belang en benadering van een ketenstrategie
- Ketendiagnose
- Strategische ketenvisie en doelstellingen
- Strategische opties
- Ketenstrategie
- Ketenmarketingimplementatie van een ketenstrategie
- Stappenplan
- Literatuur

5. Zorgsystemen in ketens
- Inleiding
- Kwaliteit
- Ontwikkelingen op het gebied van de kwaliteitszorg
- Naar een hoger kwaliteitsniveau
- Zorgsystemen in ketens
- Stappenplan
- Literatuur

6. Inrichting en besturing van productiesystemen in ketens
- Inleiding
- De logistieke basisstructuur
- Het koop(klantorderontkoppelpunt)
- Afstemming en planning in ketens
- Goederenstroombesturing in de keten: doorlooptijd en leverprestatie
- Stappenplan
- Literatuur

7. Integrale afstemming en doorlooptijdverkorting in de keten met informatietechnologie
- Inleiding
- Elektronische communicatie in de keten: EDI
- Gebruik en beheer van gegevens in ketens
- Standaard softwarepakketten voor integrale productiebesturing in de keten
- Procesgerichte analyse van ketens
- Stappenplan
- Literatuur

Nawoord

Begrippenlijst

Trefwoordenregister

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Verticale samenwerking