Lees verder




Martha Nussbaum is hoogleraar recht en ethiek aan de universiteit van Chicago. Tot haar bekendste boeken horen 'Wat liefde weet' en 'Oplevingen van het denken'.
Meer over Martha NussbaumNiet voor de winst
Waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft
Samenvatting
Dit is een overtuigend manifest tegen de vereconomisering van het onderwijs.
In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een stille crisis voorgedaan. Lang werd onderwijs gezien als de plek waar leerlingen kritisch leren denken en gevormd worden tot ontwikkelde en begripvolle burgers. Maar sinds we economische groei boven alles plaatsen, is ook het onderwijs erop gericht economisch nuttige en productieve leerlingen af te leveren.
Deze kortzichtige focus op nuttige vaardigheden heeft ons vermogen om ons kritisch te verhouden tot autoriteit aangetast, heeft onze sympathie voor mensen die anders zijn gereduceerd en heeft ons vermogen om complexe mondiale vraagstukken te beoordelen beschadigd. Het verlies van deze basale vaardigheden vormt een ernstige bedreiging voor de democratie.
Met 'Niet voor de winst' schreef Martha Nussbaum een overtuigend manifest tegen het streven om onderwijs te zien als gereedschap van het bruto nationaal product. Aan de hand van voorbeelden van onderwijsontwikkelingen in verschillende landen laat zij zien hoe een herwaardering van de alfa-vakken ertoe kan bijdragen dat leerlingen weer worden opgevoed tot mondige, democratische burgers.
Trefwoorden
onderwijs democratie geesteswetenschappen filosofie kritisch denken burgerschap verbeelding empathie kunst socratische methode economische groei menselijke ontwikkeling wereldburgerschap non-profit literatuur humanistische vorming onderwijshervorming cultuur maatschappij onderwijspolitiek creativiteit morele emoties tagore argumentatie john dewey onderwijsfilosofie socrates technologie
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Martha Nussbaum
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. De stille crisis
2. Onderwijs gericht op winst, onderwijs gericht op democratie
3. Het onderwijzen van burgers: de morele (en anti-morele) emoties
4. Socratische pedagogiek: het belang van argumentatie
5. Wereldburgers
6. Het cultiveren van de verbeelding: literatuur en kunst
7. Zwaar aangeslagen democratisch onderwijs
Noten
Register
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal