Lees verder
Creatieve destructie
Zes fasen voor bedrijfstransformatie
Samenvatting
'De meeste managers weten niet hoe ze de informatietechnologie effectief moeten gebruiken', aldus Richard L. Nolan en David C. Croson, experts op het gebied van organisatiekunde en informatietechnologie. Ze worden gehinderd door de formele hiërarchie die nog steeds in vele organisaties opgeld doet. Daarom moeten ze deze oude organisatievorm creatief vernietigen en een nieuwe, 'genetwerkte' organisatie opbouwen. Omdat een dergelijke bedrijfstransformatie grote risico's met zich meebrengt, introduceren de auteurs in 'Creatieve destructie' een zes-stappenplan. Als basis geven zij hiervoor twintig nieuwe managementprincipes die de managers handvatten bieden voor de transformatie van hun onderneming. De toekomstige onderneming kent gedelegeerde verantwoordelijkheden, samenwerkingsverbanden, besteedt functies uit en kan direct reageren op veranderingen in de markt. De taak van het management verschuift van het opstellen van plannen en toezien op de realisatie ervan, naar projectmanagement in een losse structuur. Alleen ondernemingen die het verband tussen IT-mogelijkheden en een nieuwe organisatiestructuur onderkennen, hebben een goed uitgangspunt voor wereldwijde concurrentie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Inhoudsopgave
1. De behoefte aan een organisatorische transformatie
2. De zes fasen van creatieve destructie
3. Fase een: afslanken
4. Fase twee: zoek een dynamisch evenwicht
5. Fase drie: veilig stellen van markttoegang
6. Fase vier: klantgedreven opereren
7. Fase vijf: ontwikkel een strategie voor marktsluiting
8. Fase zes: streef een mondiale reikwijdte na
9. Essentiële managementprincipes voor de op IT gebaseerde netwerkorganisatie
Wat is de juiste grootte?
Een theorie en simulatie van bedrijfsontwerp
Noten
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal