Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 62% korting

Future management

De paradox van de beheersbare toekomst

Specificaties
Paperback, 175 blz. | Nederlands
Business Contact | 1e druk, 2003
ISBN13: 9789025417178
Rubricering
Business Contact 1e druk, 2003 9789025417178
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 62% korting

Samenvatting

De invloed die organisaties hebben op de maatschappij brengt enorme verantwoordelijkheden met zich mee. De handel en wandel van organisaties ligt onder een vergrootglas; misstanden en misstappen lieden tot grote maatschappelijke onrust. Tegelijkertijd moet het management anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. De complexiteit en diversiteit van de (internationale) omgeving maakt dit niet gemakkelijk. Het is een klassieke paradox: Hoe kunnen we anticiperen op een toekomst die we niet kennen, noch kunnen beheersen.

'Future Management' laat zien waarom aandacht voor toekomstbeheersing zo belangrijk is. Van Oirschot beschrijft hoe met de processen en methodieken van 'Future Management' de paradox op te lossen is en geeft aan hoe organisaties deze processen structureel in kunnen bedden in hun bedrijfsvoering. Dit boek combineert de theorie van managementliteratuur en besturingsmodellen met de praktijk van organisaties die een bewezen 'track record' op het gebied van toekomstbeheersing hebben. Praktijkbeschrijvingen van KPN, het ministerie van VROM, Philips, PinkRoccade IT Management, Unilever, Coca-Cola, TNO en Shell zijn aangevuld met internationale studies over toekomstbeheersing.

Specificaties

ISBN13:9789025417178
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:175
Druk:1

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1 - Aanleiding en achtergronden van Future Management

1. Impact van structurele ontwikkelingen
2. Centrale positie van het bedrijfsleven in de maatschappij
3. Future Management in een historisch perspectief

Deel 2 - De processen achter Future Management

4. Algemene karakteristieken van Future Management
5. Scannen
6. Spotten
7. Analyse
8. Vertalen
9. Verankeren

Deel 3 - Borging van Future Management

10. Karakteristieken van een organisatie
11. Systemen binnen de organisatie
12. Competenties van een organisatie
13. Cultuur binnen een organisatie

Deel 4 - Future Management-cases

14. Shell - grondlegger van scenarioplanning
15. Unilever - Foresight Study als richtinggevend kader
16. Philips - High Design meets Process Zero
17. Ministerie van VROM

Deelnemers aan de interviews
Literatuur
Register

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Future management