Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Rubrieken
Alle boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Binnenkort verwacht Helpfunctie Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091943
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091943
Boeken Strategisch management Concurrentiestrategie
Concurrentiestrategie
Michael Porter

hoogleraar bedrijfskunde, Harvard Business School en al jarenlang de absolute expert op het gebied van strategie en concurrentie.

Meer over Michael Porter
Michael Porter

Concurrentiestrategie

Analysemethoden voor bedrijfstakken & industriële concurrentie

Specificaties
Paperback, 401 blz. | Nederlands
Business Contact | 12e druk, 1992
ISBN13: 9789025404659
Rubricering
Business Contact 12e druk, 1992 9789025404659
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
29,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Een bedrijf kan een groot aantal technieken gebruiken bij de analyse van een bedrijfstak en deze vertalen in een effectieve concurrentiestrategie. De structuur van een bedrijfstak wordt gekenmerkt door vijf concurrentiekrachten. Deze krachten worden uitgeoefend door leveranciers, kopers, toetreders, substituten en concurrenten die wedijveren om de gunsten van de consument. Samen bepalen ze het winstpotentieel in de desbetreffende bedrijfstak.

Een diagnose van de concurrentie in een bedrijfstak, alsmede van de factoren die daaraan ten grondslag liggen, biedt een bedrijf de mogelijkheid om binnen die bedrijfstak zijn sterke en zwakke punten vast te stellen. Op basis hiervan kunnen drie generieke strategieën worden geformuleerd:
1. De strategie van het kostenleiderschap is erop gericht een algeheel kostenvoordeel te behalen in de bedrijfstak door schaalvoordelen, ervaring, kostenbeheersing, het vermijden van kleinschalige inkopers, enzovoorts.
2. De tweede generieke strategie is het differentiëren van het productenpakket, waardoor iets gemaakt wordt dat overal in de bedrijfstak als uniek wordt beschouwd.
3. De derde strategie tenslotte, is de zogenoemde focus. Hierbij streeft een bedrijf er niet naar om de gehele bedrijfstak te bedienen, maar kiest het zorgvuldig bepaalde groepen kopers. De gedachte hierachter is dat men nauw gedefinieerde doelgroepen beter van dienst kan zijn dan de breder opererende concurrenten dat kunnen.

Het is praktisch onmogelijk meer dan één generieke strategie na te streven. De onderneming die dit probeert raakt tussen wal en schip. Dit zal ten koste gaan van de winstgevendheid en strategische actie is in zo'n situatie dan ook geboden. Er moet dan ook een keuze worden gemaakt uit één van de drie generieke strategieën.

Trefwoorden

strategie   strategisch management   concurrentievoordeel   vijfkrachtenmodel   concurrentieanalyse   bedrijfstakanalyse   waardeketen   generieke strategieën   positionering   differentiatie   focus   internationale strategie   kostenleiderschap   concurrentievermogen   clustertheorie   operationele effectiviteit   diamantmodel   mondiale strategie   nationale concurrentiekracht   activiteitensysteem   trade-offs   locatie-effecten   strategische fit   economie   bedrijfstakstructuur   ondernemingsstrategie   productiviteit   innovatie   diversificatie   onderhandelingsmacht  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789025404659
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:401
Uitgever:Business Contact
Druk:12
Verschijningsdatum:15-7-2011
Hoofdrubriek:Strategisch management

Expertrecensies (1)

recensie
Concurrentiestrategie
Eric van Arendonk | 19 juni 2009
De boeken van Michael Porter behoren nagenoeg tot de basisbibliotheek van iedere marketeer. Het woord concurrentie is verbonden aan Michael Porter. Hij behoort tot één van de grondleggers van de marketing. 'Concurrentiestrategie' is dan ook al geschreven in 1980 en de Nederlandse uitgave had in 2008 zijn elfde druk. Je vindt het boek dan ook op nagenoeg alle literatuurlijsten van de marketingopleidingen. Dat is niet voor niets, want de theorieën van deze auteur zijn nog steeds bruikbaar als analyse en voor strategievorming op het gebied van concurrentie.
Lees verder

Over Michael Porter

Michael E. Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de Harvard Business School en al jarenlang de absolute expert op het gebied van strategie en concurrentie. Vooral zijn vijfkrachtenmodel ('Competitive Forces Model'), waardeketenmodel ('Value Chain Model') en de typologie van Porter behoren tot de basiskennis van iedere manager. Zijn boeken worden met regelmaat herdrukt. Porter volgde een universitaire opleiding in Princeton en behaalde zijn doctoraat met als vakgebied zakeneconomie in 1973 in Harvard.

Andere boeken door Michael Porter

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Voorwoord
Inleiding

Deel 1 - Algemene analysetechnieken

1. De structurele analyse van bedrijfstakken
2. Generieke concurrentiestrategieën
3. Schema voor concurrentie-analyse
4. Marktsignalen
5. Concurrentie-acties
6. Strategie ten opzichte van kopers en leveranciers
7. Structurele analyse binnen bedrijfstakken
8. Bedrijfstakontwikkeling

Deel 2 - Generieke bedrijfstakomgevingen

9. Concurrentiestrategie in gefragmenteerde bedrijfstakken
10. Concurrentiestrategie in opkomende bedrijfstakken
11. Overgang naar volwassenheid van de bedrijfstak
12. Concurrentiestrategie in in betekenis afnemende bedrijfstakken
13. Concurrentie in mondiale bedrijfstakken

Deel 3 - Strategische beslissingen

14. De strategische analyse van verticale integratie
15. Capaciteitsuitbreiding
16. Toetreding tot nieuwe bedrijfstakken

Appendix 1 - Portfoliotechnieken bij concurrentie-analyse
Appendix 2 - Het uitvoeren van een bedrijfsanalyse
Bibliografie
Register

Vaak samen gekocht

Concurrentiestrategie
Concurrentievoordeel
59,98
Prijs voor beide

Vergelijkbare boeken

  • Porter over concurrentie
    Michael Porter
    Porter over concurrentie
    € 14,95
  • De essentie van strategie
    Joep de Groot
    De essentie van strategie
    € 9,95
  • Ondernemingsstrategie
    Sytse Douma
    Ondernemingsstrategie
    € 57,96
  • Integrale bedrijfsanalyse
    Henk Schilstra
    Integrale bedrijfsanalyse
    € 59,95
  • Strategie en Management
    Hans Veldman
    Strategie en Management
    € 74,95
  • Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen
    Marleen Bekkers
    Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen
    € 34,95

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Porter over concurrentie
    Michael Porter
    Porter over concurrentie
    € 14,95
  • The Competitive Advantage of Nations
    Michael Porter
    The Competitive Advantage of Nations
    € 80,29
  • The Boston Consulting Group on Strategy
    Carl Stern
    The Boston Consulting Group on Strategy
    € 44,74
  • The Boundaryless Organization
    Ron Ashkenas
    The Boundaryless Organization
    € 44,73
  • Samen werken, samen winnen
    Pepijn Vos
    Samen werken, samen winnen
    € 39,95
  • Can Japan Compete?
    Michael Porter
    Can Japan Compete?
    € 86,39

Rubrieken

  • cadeauboeken
  • computer en informatica
  • economie
  • filosofie
  • flora en fauna
  • geneeskunde
  • geschiedenis
  • gezondheid
  • jeugd
  • juridisch
  • koken en eten
  • kunst en cultuur
  • literatuur en romans
  • mens en maatschappij
  • naslagwerken
  • non-fictie informatief/professioneel
  • paramedisch
  • psychologie
  • reizen
  • religie
  • schoolboeken
  • spiritualiteit
  • sport, hobby, lifestyle
  • thrillers en spanning
  • wetenschap en techniek
  • woordenboeken en taal
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
DE BOEKHANDEL VOOR ZAKELIJKE KLANTEN
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Wristers Boekverkopers BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Concurrentiestrategie

        Concurrentiestrategie
        Michael Porter
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Concurrentiestrategie

        Verwijder uw beoordeling