Lees verder




Annemarie Mars is veranderkundig adviseur en spreker. Ze is de auteur van onder andere ‘Hoe krijg je ze mee?’ en ‘De functie van frictie’.
Meer over Annemarie MarsVat op verandering
Waar kunnen organisatieveranderaars houvast vinden als elke situatie anders is?
Samenvatting
Elke organisatieverandering is anders en elke verandering wordt gaandeweg anders. Als je als veranderaar in zo’n werkelijkheid opereert, bieden stellingen, methoden en stappenplannen die je ongeacht de situatie vertellen wat je moet doen weinig houvast. Wat in de ene situatie werkt, brengt in de andere juist schade toe. Wat je nu bedenkt om op een later moment te doen, is waarschijnlijk niet wat er dan nodig is. Je hebt als veranderaar houvast nodig dat recht doet aan de complexe werkelijkheid, maar dat deze werkelijkheid niet nog complexer maakt dan hij al is.
Naar dat houvast is Annemarie Mars onafgebroken op zoek. In 'Vat op verandering' maakt ze op nuchtere wijze en vrij van jargon de balans op. Ze presenteert zes schijnwerpers die de veranderaar in elke situatie aan kan zetten, om zich te kunnen bezinnen of hij op de goede weg is en of hij goed op weg is.
De bouwstenen voor de zes schijnwerpers vond Annemarie in haar @rtikelenreeks. Tien keer per jaar gaat ze op zoek naar antwoorden op een prangende vraag die ze in haar eigen werkpraktijk is tegengekomen. Dat antwoord deelt ze met een groeiende groep veranderaars die zich op de reeks hebben geabonneerd. De @rtikelen die ze in de eerste drie jaar van de reeks schreef zijn in het boek opgenomen ter illustratie en verdieping.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Annemarie Mars
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
DEEL 1: HOUVAST IN ZES SCHIJNWERPERS
1. Richting
Waarom veranderen?
2. Ruimte
Wat is aan de ander?
3. Reacties
Hoe zit de ander erin?
4. Relatie
Hoe verhoud ik mij tot de ander?
5. Regie
Wat is de volgende stap?
6. Reflectie
Wat zegt deze verandering over mij?
DEEL 2: PRANGENDE VRAGEN OVER VERANDERING
1. Hoe krijg je de lijnmanager mee?
2. Hoe vang je reacties op verandering op?
3. Hoe verdeel je de aandacht in een veelzijdig krachtenveld?
4. Wanneer is ongevraagd adviseren geoorloofd?
5. Hoe regisseer je een veranderbijeenkomst?
6. Wat is de gebruiksaanwijzing voor de alfamanager?
7. Hoe verander je cultuur?
8. Moeten managers een voorbeeld nemen aan topsportcoaches?
9. Hoe beoordeel je of een verandering op de goede weg is?
10. Zijn professionals allergisch voor ‘moeten’?
11. Kan een adviseur tegelijkertijd expert en procesbegeleider zijn?
12. Hoe verdien je vertrouwen?
13. Wanneer is organisch veranderen niet zinvol?
14. Hoe begeleid je een veranderbijeenkomst als iedereen er anders in zit?
15. Kan een verandering slagen zonder urgentie?
16. Hoe maak je een veranderplan?
17. Op welke manieren kun je ruimte geven in een verandering?
18. Hoe draag je een verandering uit waar je niet achter staat?
19. Hoe verhoog je de veranderbereidheid van medewerkers?
20. Hoe doorbreek je wij-zij-denken?
21. Waarom dijen organisatieveranderingen uit?
22. Wanneer werkt bottom-up veranderen?
23. Hoe voorkom je dat urgentie meer kapot maakt dan je lief is?
24. Wat is er mis met boze bordjes?
25. Wat doen Kwartiermakers, Regiegroepen, Taskforces en Verandermanagers?
26. Wanneer moeten veranderaars kunnen loslaten?
27. Is het ontkenning of weerstand?
28. Hoe kun je een verandering aantrekkelijk maken?
29. Hoe borg je een verandering?
30. Hoelang mag weerstand duren?
31. Wat zijn de basisbestanddelen van een solide veranderverhaal?
32. Wanneer is een verandering gediend met een projectorganisatie?
33. Ben je deel van het probleem of van de oplossing?
Geraadpleegde literatuur
Dankwoord
Index
Over de auteur
Noten
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal