Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Social Venturing Entrepreneurship

Een plaatsbepaling

Specificaties
Paperback, 241 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 1e druk, 2012
ISBN13: 9789023249634
Rubricering
Koninklijke van Gorcum 1e druk, 2012 9789023249634
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Social Venturing Entrepreneurship kan worden omschreven als: 'een nieuwe manier van ondernemen, die gericht is op het leggen van verbindingen tussen netwerken in civil society, bedrijfsleven en de overheid om hardnekkige maatschappelijke problemen aan te pakken'.

Men maakt hierbij gebruik van institutionele ordeningsprincipes in de samenleving, in situaties waarin reguliere marktwerking en overheidsingrijpen niet adequaat zijn en waarbij de ondernemer geen winst als aandeelhouderswaarde nastreeft en in eerste instantie andere dan financiële resultaten beoogt, namelijk: humaniteit, onafhankelijkheid, zelfredzaamheid en duurzaamheid.

Deze 'nieuwe filantropen' vinden echter geen voldoening in het alleen maar weggeven van geld. Het geld dat zij in goede doelen investeren moet efficiënt en effectief worden aangewend, en uiteindelijk een situatie creëren die een blijvende oplossing van het maatschappelijk probleem biedt. Ze willen zelf nauw betrokken zijn bij de projecten die zij steunen, daarin meedenken, leiding geven, resultaten meten, nieuwe innovaties bedenken en implementeren. Deze nieuwe vorm van zakelijke filantropie (venture philanthropy), wordt niet voortgejaagd door de korte-termijnbelangen van kiezers of aandeelhouders.

Daarbij staat duurzaamheid in meerdere opzichten voorop: niet alleen vanwege de vele investeringen in projecten die onze gezondheid moeten bevorderen en natuur, milieu of ons cultureel erfgoed moeten beschermen, maar ook omdat de ontwikkelde activiteiten op den duur ook in financieel opzicht zelfvoorzienend moeten zijn. Het maken van winst is niet de eerste doelstelling van SVE-activiteiten maar is, op den duur, wel een noodzakelijke voorwaarde voor een duurzame onderneming.

Dit boek biedt een onderzoek naar de plaatsbepaling van het fenomeen Social Venturing Entrepreneurship.

Specificaties

ISBN13:9789023249634
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:241
Druk:1
Verschijningsdatum:26-4-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
Vriendelijk boek over goede mensen
Pierre de Winter | 10 juli 2012
In het boek Social Venture Entrepreneurship probeert Henk Kievit grip te krijgen op de groeiende wereld van de sociale, culturele en milieu-investeerders in Nederland. Een lovenswaardige poging, maar mag het ietsje kritischer?
Lees verder

Over Henk Kievit

Henk Kievit is directeur van het Center for Entrepreneurship op Nyenrode Business Universiteit (www.nyenrode.nl).

Andere boeken door Henk Kievit

Inhoudsopgave

1. Introductie

2. Social Venturing Entrepreneurship als maatschappelijke activiteit: een eerste verkenning
2.1. Inleiding
2.2. Voorbeelden
2.3. Social Venturing Entrepreneurship in de maatschappelijke ordening
2.4. 'Wicked problems'
2.5. Social Venturing als concept (een overzicht)
2.6. SVE-activiteiten
2.7. SVE en economische theorie
2.8. Definitie SVE en de aanpak van het onderzoek

3. Social Venturing Entrepreneurship: een literatuuronderzoek
3.1. Inleiding
3.2. Social venturing in de persoonlijke levensloop
3.2.1. Levensfasen
3.2.2. Sympathy (Adam Smith)
3.2.3. Purposefulness (Von Mises, Kirzner)
3.3. Entrepreneurship in de klassieke economie
3.3.1. Alertness (Kirzner)
3.3.2. Judgment (Knight)
3.3.3. Creative destruction (Schumpeter)
3.3.4. Beschrijving en analyse van recente SVE-literatuur
3.4. SVE in de moderne economische literatuur
3.4.1. Keuzearchitectuur (Nudging)
3.4.2. Transactiekostentheorie
3.4.3. Netwerken en sociaal kapitaal
3.5. Slot

4. De collectieve biografie van de geïnterviewden
4.1. Diepte-interviews
4.2 Template
4.3. Collectieve biografie
4.4. Algemene kenmerken van de groep geïnterviewden
4.5. Korte biografische beschrijvingen van de geïnterviewden
4.6. Categorieën van SVE-principals
4.7. Proposities
4.8. Samenvatting

5. Interactie met de maatschappelijke omgeving
5.1. Inleiding
5.2. Ontwikkeling van de civil society
5.3. Markt en staat tegenover civil society
5.4. Civil society – kritisch geluid over marktwerking
5.5. 'Monetarisering' van de civil society
5.6. Nieuwe vormen van economische samenwerking
5.7. Economie van de menselijke maat
5.8. SVE in een 'Humane Economie': de ideeën van Röpke
5.9. SVE – disciplinerende brug tussen civil society en markt
5.10. Civil Society en governance
5.11. Mogelijke consequenties voor de civil society
5.12. Drie handelingsperspectieven
5.13. SVE-principals als nieuwe 'aristocratische' elite
5.14. Conclusie

6. Discussie en conclusies
6.1. Suggesties voor discussie
6.1.1. Inleiding
6.1.2. Drijfveren achter zakendoen en filantropie
6.1.3. Sociaal ondernemen en SVE – hetzelfde?
6.1.4. SVE en maatschappelijk rendement – de impact
6.1.5. SVE en de ngo's
6.1.6. Transformatiecapaciteit in SVE
6.2. Conclusies
6.3. Slot

Bijlage 1 Lijst met websites van geïnterviewden
Bijlage 2 Interviews

Literatuur
Samenvatting
Over de auteur

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Social Venturing Entrepreneurship