Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Toezicht op maatschappelijk verantwoord ondernemen

Specificaties
Gebonden, 326 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 1e druk, 2008
ISBN13: 9789023244240
Rubricering
Koninklijke van Gorcum 1e druk, 2008 9789023244240
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In 'Toezicht op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen' geeft Dick de Waard zicht op de taakopvatting van commissarissen van beursgenoteerde ondernemingen in Nederland ten aanzien van het maatschappelijk verantwoord ondernemen van de ondernemingen waarop zij toezicht houden.

De Waard heeft een dertigtal topcommissarissen geïnterviewd aan de hand van stellingen die ingaan op vraagstukken als milieuverontreiniging, duurzaamheid, veiligheid en gezondheid van personeel, omkoping in binnen- en buitenland, arbeidsomstandigheden en kinderarbeid. Zo heeft hij in kaart gebracht welk belang de commissarissen hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en vanzelfsprekend geeft hij zicht op wat hun bijdrage is aan de strategievorming terzake. Maar ook laat De Waard zien op welke wijze invulling wordt gegeven aan het toezicht houden op de uitvoering en wanneer commissarissen besluiten in te grijpen.

De Waard toetst zijn bevindingen aan de Nederlandse Corperate Governance Code (De Code Tabaksblatt) en aan internationaal gangbare gedragscodes. Hij presenteert een patroon met verrassende inzichten, niet alleen in de taakopvatting van de commissarissen omtrent maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook ten aanzien van de taakopvattingen van commissarissen in het algemeen.

Specificaties

ISBN13:9789023244240
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:326
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
Toezicht op maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ilja Jacobs | 15 juli 2008
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een onderwerp van deze tijd. Door films als 'An inconvenient truth' is de aandacht hiervoor alom aanwezig. Ondernemingen stellen bijvoorbeeld speciale sociale of milieujaarverslagen op. Dick de Waard is accountant en gespecialiseerd in het beoordelen van deze jaarverslagen. Voor zijn promotieonderzoek heeft hij de rol van toezichthouders bij MVO onderzocht. 
Lees verder

Over Dick de Waard

Dick de Waard is vanaf 1977 tot 2013 werkzaam geweest bij EY Accountants. Hij is een van de oprichters van de service line EY Climate Change & Sustainability Services. Sindsdien heeft hij assurance- en advieswerkzaamheden verricht op het gebied van niet-financiële informatie (ESG-verslaggeving) voor een groot aantal nationale en multinationale ondernemingen. Al sinds 1992 is Dick betrokken bij het accountancyonderwijs van de RUG. Zijn promotieonderzoek richtte zich op het snijvlak van corporate governance enduurzaamheidsvraagstukken. Hij is momenteel als hoogleraar Auditing verantwoordelijk voor het accountancyonderwijs. Sinds 2010 levert hij een bijdrage aan onderwijs en onderzoek bij de University of Curaçao. In 2014 is hij bij deze universiteit benoemd tot hoogleraar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Andere boeken door Dick de Waard

Inhoudsopgave

1 Inleiding
1.1 Inleiding
1.2 Enkele publicaties
1.2.1 Limits to Growth
1.2.2 Our Common Future
1.2.3 Living Planet Report 2006
1.2.4 Samenvattend
1.3 Ontwikkelingen
1.4 Incidenten?
1.5 Doel van het onderzoek en onderzoeksvragen
1.6 Opzet van het verslag

2 Maatschappelijk verantwoord ondernemen
2.1 Inleiding
2.2 Maatschappelijk verantwoord ondernemen
2.3 Stakeholderengagement
2.3.1 Stakeholdertheorie
2.3.2 Legitimatietheorie
2.3.3 Ethiek
2.3.4 Code of conduct
2.4 Innovatie
2.5 Toepassing in het onderzoek

3 De positie van de raad van commissarissen
3.1 Terugblik
3.2 Het speelveld - de onderneming
3.2.1 De aandeelhouders
3.2.2 De raad van bestuur
3.2.3 De externe accountant
3.3 De raad van commissarissen
3.3.1 Inleiding
3.3.2 Wettelijke bepalingen
3.3.3 Corporate governance codes en richtlijnen
3.3.4 Andere bronnen
3.4 De commissaris en maatschappelijk verantwoord ondernemen
3.5 Toepassing in het onderzoek

4 Methodologische verantwoording
4.1 Inleiding
4.2 Onderzoeksfilosofie
4.3 Toelichting bij de werkwijze
4.4 Fasering van het onderzoek
4.5 Toelichting bij de vragenlijst
4.6 Selectie van de commissarissen
4.7 Uitvoering en uitwerking interviews
4.8 Beperkingen in het onderzoek
4.9 Coderingen
4.10 Analyse van de interviews

5 Het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen
5.1 Inleiding
5.2 Het doel van ondernemen
5.3 Definitie van maatschappelijk verantwoord ondernemen
5.4 Het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen
5.4.1 Inleiding
5.4.2 Het belang voor de onderneming
5.4.3 Maatschappelijk verantwoord ondernemen in balans
5.4.4 Commissie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
5.4.5 Innovatie
5.5 De argumenten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
5.5.1 Inleiding
5.5.2 Stakeholderengagement
5.5.3 Persoonlijk normenkader
5.5.4 Imago van de onderneming
5.5.5 Toegang tot de kapitaalmarkt
5.5.6 Overige argumenten
5.6 Ter afsluiting

6 Maatschappelijk verantwoord ondernemen en de functie van de commissaris
6.1 Inleiding
6.2 De termijnvisie
6.3 Taakafbakening raad van commissarissen en raad van bestuur
6.3.1 Inleiding
6.3.2 Taakafbakening binnen de raad van commissarissen
6.3.3 Taakafbakening met de raad van bestuur
6.4 Strategie en beleid
6.4.1 Afbakening verantwoordelijkheden
6.4.2 Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de strategie
6.4.3 De organisatiebrede risicoanalyse
6.4.4 Klokkenluiderregeling
6.4.5 Code of conduct
6.5 Bewaking van de kwaliteit van de interne beheersing
6.5.1 Inleiding
6.5.2 Toezicht op de maatregelen ter voorkoming van specifieke handelingen
6.5.3 De interne informatievoorziening
6.5.4 De rol van de interne accountantsdienst
6.5.5 Integratieproces van maatschappelijk verantwoord ondernemen 168
6.5.6 Afsluitend
6.6 Toetsen van de uitvoering
6.6.1 Inleiding
6.6.2 De beloning van de raad van bestuur
6.6.3 De prestatie-indicatoren
6.6.4 Toepassing van normen
6.6.5 Informatieverstrekking door de raad van bestuur
6.6.6 Afsluitend
6.7 Aanblijven of aftreden
6.7.1 Inleiding
6.7.2 'SEC en SOX en dergelijke, het wordt wel minder aantrekkelijk'
6.7.3 De keuze: aanblijven of aftreden
6.7.4 Aftreden, waarom?
6.7.5 Maatschappelijke vraagstukken
6.8 Ter afsluiting

7 Informatievergaring door de raad van commissarissen
7.1 Inleiding
7.2 Specifieke informatie ten behoeve van de raad van commissarissen
7.2.1 Inleiding
7.2.2 Informatie naar aanleiding van inspecties en audits
7.2.3 Periodieke informatievoorziening
7.3 (Jaar)verslaggeving
7.3.1 Inleiding jaarverslaggeving
7.3.2 Maatschappelijk verantwoord ondernemen in het jaarverslag
7.3.3 Het maatschappelijk jaarverslag
7.3.4 Externe verificatie
7.4 Aanvullende informatiebehoefte
7.5 Code of conduct
7.6 Het kennisniveau van de commissarissen
7.6.1 Inleiding
7.6.2 Relevante kennis en vaardigheden
7.6.3 Toetsing van het kennisniveau
7.7 Ter afsluiting

8 Vervolganalyses
8.1 Inleiding
8.2 Samenstelling en de verantwoordelijkheid van de raad van commissarissen
8.2.1 Commissarisreglement
8.2.2 Profielschets raad van commissarissen
8.2.3 Commissies
8.3 Code of conduct
8.4 Klokkenluiderregeling
8.5 CSR report
8.6 Evaluatie triangulatie

9 Conclusies
9.1 Inleiding
9.2 Beantwoording van de onderzoeksvragen
9.2.1 Onderzoeksvraag 1 - Het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen
9.2.2 Onderzoeksvraag 2 - Het normenkader van de commissarissen
9.2.3 Onderzoeksvraag 3 - De functie van de commissarissen
9.2.4 Onderzoeksvraag 4 - De informatiebehoefte van de commissarissen
9.2.5 Onderzoeksvraag 5 - Betrouwbaarheid van de informatie
9.2.6 Onderzoeksvraag 6 - Ingrijpen door de raad van commissarissen
9.3 Aanvullende conclusies
9.4 Algehele evaluatie
9.4.1 Conclusies
9.4.2 Aandachtspunten voor beleid
9.4.3 Aandachtspunten voor nader onderzoek
Enquêteformulier

Relatie onderzoeksvragen en stellingen

Literatuuroverzicht

Websites

English summary

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Toezicht op maatschappelijk verantwoord ondernemen