Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Op de schop

Waarom reorganisaties nodig zijn en hoe u ze het beste kunt uitvoeren

Specificaties
Paperback, 128 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 1e druk, 2008
ISBN13: 9789023243953
Rubricering
Koninklijke van Gorcum 1e druk, 2008 9789023243953
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Reorganiseren. Het woord kent vele associaties, de meeste niet erg positief. Sommigen denken onmiddellijk aan sanering, inkrimping, boventalligheid, ontslagen. Anderen zien een reorganisatie vooral als een periode waarin de aandacht wordt afgeleid van het echte werk. Daarmee is een reorganisatie in hun ogen vooral een gezelschapsspel voor management en adviseurs.

Wie een reorganisatie wil rechtvaardigen, moet dus met een stevig verhaal komen. 'Op de schop' biedt daarvoor de bouwstenen. Het eerste deel van dit boek beantwoordt de vraag waarom reorganisaties van tijd tot tijd onvermijdelijk zijn. Daarbij komen ook andere vragen aan bod. Waarom zijn reorganisaties zo onprettig? Wanneer zijn ze nodig? En wanneer niet?

Het tweede deel van het boek omvat een praktische handleiding. Hoe moeten reorganisaties worden uitgevoerd? De gepresenteerde aanpak is nuchter, ontdaan van alle opsmuk die bedoeld is reorganisaties plezieriger te maken, maar ze juist nóg vervelender maakt. De auteurs stellen een nieuw instrument voor: het Berenschot reorganisatieraamwerk. Dit eenvoudige hulpmiddel schept helderheid in de verwarring rond reorganisaties.

De voorbeelden uit de praktijk van de adviseurs, aangevuld met levensechte fictieve casussen maken duidelijk met welke dilemma's iedere manager of adviseur kan worstelen bij een reorganisatie. Ze spelen zich allen af in de non-profit sector en zijn daarmee vooral herkenbaar voor de publieke manager.

Specificaties

ISBN13:9789023243953
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:128
Druk:1
Verschijningsdatum:17-7-2008

Expertrecensies (2)

recensie
Op de schop
Marleen Nicolai | 5 mei 2009
Menig manager voelt zich in tijden van crisis genoodzaakt alle middelen aan te grijpen die hem en de organisatie kunnen helpen het hoofd boven water te houden. Eén van die middelen is het in het leven roepen van een reorganisatie. Een foute keuze, aldus Bart Drenth, Diederik Kok en Ben Kokx, adviseurs bij Berenschot. In hun boek 'Op de schop' trachten zij antwoord te geven op de vraag waarom reorganisaties van tijd tot tijd onvermijdelijk zijn.
Lees verder
recensie
Nuchter
Pierre de Winter | 13 december 2008
In het boek 'Op de schop' pogen drie consultants ons nog één keer uit te leggen hoe dat moet: reorganiseren.
Lees verder

Over Bart Drenth

Sinds 1993 werkt Bart Drenth bij Berenschot, de laatste jaren als managing director van de adviesgroep Maatschappelijke Ontwikkeling. Adviseurs uit deze groep richten zich op het raakvlak van beleid en organisatie op de terreinen Onderwijs, Werk en Inkomen, Maatschappelijke Zorg en Welzijn en Cultuur en Media.De opdrachten van Drenth richten zich vooral op de culturele sector.

Andere boeken door Bart Drenth

Over Ben Kokx

Ben Kokx heeft na zijn studie ruim twintig jaar gewerkt in de vakbeweging, in bestuurlijke en managementfuncties. Hij is nu tien jaar actief in het organisatieadvieswerk, gericht op het ontwerpen en realiseren van complexe veranderprocessen in het publieke en semi-publieke domein. Hj heeft ervaring als adviseur, projectleider en procesregisseur.

Andere boeken door Ben Kokx

Inhoudsopgave

1 Inleiding
1.1 Wat is een reorganisatie?
1.2 Reorganiseren in de publieke sector

Deel I: Waarom reorganisaties soms nodig zijn

2 Is een ontwerp eigenlijk wel nodig?
2.1 Hoe mensen optimaal functioneren: theorie X en Y
2.2 Wie heeft gelijk?
2.3 De vier elementen van een organisatieontwerp
2.4 Een pragmatisch mensbeeld helpt de manager keuzes maken
2.5 Relaties tussen mensen: het organisatierelatiemodel
2.6 Het Paradijshotel

3 Kan een reorganisatie de balans herstellen?
3.1 Theorie Y gaat op bij balans in alle relaties
3.2 Theorie X gaat op bij disbalans in de relaties
3.3 Aard van het conflict bepaalt aard van de oplossing
3.4 Het brengen van balans in het organisatieontwerp
3.5 Ontwerpprincipes
3.6 Frontje

4 Wanneer is een reorganisatie nodig?
4.1 Verkeerde redenen om te reorganiseren
4.2 Valide redenen om te reorganiseren
4.3 Een akkoord op de receptie

Deel II: Hoe pak je een reorganisatie goed aan?

5 Het reorganisatieraamwerk
5.1 Een planmatige aanpak
5.2 Een raamwerk, maar geen blauwdruk
5.3 Het nut van een goed raamwerk
5.4 De vier dimensies in het reorganisatieproces
5.5 De procesaanpak nader uitgewerkt
5.6 De vier fasen van het reorganisatieproces
5.7 Opmerkingen bij de fasering
5.8 Heren, zo komen we er niet uit!

6 Een praktische aanpak
6.1 De strategiefase
6.2 De planfase
6.3 De ontwerpfase
6.4 De implementatiefase
6.5 Strijd in de natuur

7 De projectorganisatie
7.1 Maak een transparante projectorganisatie
7.2 Stel de reorganisatie niet interessanter voor dan deze is
7.3 Organiseer de inspraak
7.4 Besteed aandacht aan de fysieke kant
7.5 Werk toe naar een afronding van de reorganisatie
7.6 Houd onderweg oog voor het primaire proces
7.7 Verander zo nodig de stijl van leidinggeven
7.8 Ga aan de slag met het veranderen van de cultuur
7.9 Je moet nooit reorganiseren!

8 De communicatie
8.1 Houd rekening met dilemma's bij communicatie
8.2 Maak zo snel mogelijk een communicatieplan
8.3 Organiseer de feedback van medewerkers
8.4 Nieuw elan

9 Dynamiek en stabiliteit van organisaties
9.1 Snelle veranderingen
9.2 De meest klantgerichte provincie
9.3 Reorganisaties en nieuw evenwicht

Index
Literatuur
Over de auteurs

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Op de schop