Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

E-business voor gevestigde ondernemingen

Specificaties
Ingenaaid, 217 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 2000
ISBN13: 9789023236610
Rubricering
Koninklijke van Gorcum 0e druk, 2000 9789023236610
Onderdeel van serie Stichting Management Studies
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

E-business is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Aanvankelijk leek het erop dat met name nieuwe bedrijven door slim gebruik van ICT succesvol waren in deze nieuwe vorm van zakendoen. Hoewel gebleken is dat ook voor nieuwe economie-bedrijven de bomen niet meer tot in de hemel groeien, is ook duidelijk dat het economische speelveld van de traditionele bedrijven blijvend veranderd is. We staan aan de vooravond van de volgende ontwikkelingsfase van de nieuwe manier van zakendoen, een fase met gelijke kansen voor alle bedrijven. Sterker nog, de zwakheden van veel internetbedrijven (fulfillment-operaties, logistiek, merken, vertouwen) zijn juist de kracht van de bestaande ondernemingen met beproefde bedrijfsconcepten en processen. In de combinatie van beide, van 'clicks en bricks', ligt de toekomst.
Gevestigde ondernemingen, de pijlers van de oude economie, vragen zich af hoe zij op de ontwikkelingen moeten inspelen. Wat is de invloed van nieuwe media op de branche waarin de onderneming opereert? Wat betekent dat voor de rol en de positie van de verschillende spelers in de bedrijfsketen opereert? Wat betekent dat voor de rol en de positie van de verschillende spelers in de bedrijfsketen en voor samenwerkingsverbanden tussen bedrijven? Welke commerciële mogelijkheden dienen zich aan? Hoe werkt dit door naar de interne organisatie en de bedrijfsvoering? Welke nieuwe eisen worden gesteld en wat zijn de implicaties voor het personeel?
Dit boek wil de ondernemer prikkelen tot antwoorden op deze vragen door ontwikkelingen te schetsen, denk- en beoordelingsmodellen aan te reiken en vooral door praktijksituaties te beschrijven van Nederlandse ondernemingen die op bepaalde punten al keuzes hebben gemaakt en een voorbeeldfunctie vervullen. E-business wordt nu dus echte business.

Specificaties

ISBN13:9789023236610
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:217
Druk:0

Expertrecensies (1)

recensie
E-business voor gevestigde ondernemingen
Teun van Aken | 14 februari 2001
De Stichting Management Studies heeft terecht opdracht gegeven tot een studie naar betekenis, mogelijkheden en effecten van de voortschrijdende informatie technologie op ondernemingen die in de zogenoemde oude economie opereren.
Lees verder

Over Arno Oosterhaven

Arno Oosterhaven is zelfstandig organisatieadviseur en geassocieerd met Kirkman Company. Hij is deeltijdhoogleraar Management van Informatietechnologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Andere boeken door Arno Oosterhaven

Inhoudsopgave

Ten geleide

Inleiding

Deel 1 - de invloed van nieuwe media op strategie en bedrijfsvoering

1. De invloed van nieuwe media op bedrijfsketens en bedrijfsprocessen
2. Nieuwe media en e relatei met de klant
3. Nieuwe media en distributiekanalen
4. Nieuwe media en de relatei met business partners
5. De ontwikkelingen in perspectief
6. Naar een nieuwe ondernemingsstrategie
7. Organisatievernieuwing

Deel 2 - Voorbeelden uit de praktijk

8. Inleiding tot de cases
9. ABP: multi-channel klantenservices
10. Achmea: administratief gemak voor werkgever en werknemer
11. Cap Gemini: omkeren van communicatiepatronen
12. Belastingsdienst Douane: Sagitta 2000 verlaagt administratieve lasten
13. DSM: met e-procurement accelererendoor de aanbodketen
14. Intergamma: beter bestellen
15. KLM: online reizen boeken
16. Labouchere: Alex, een multi-channel platform voor beleggers
17. OCE: Product Data Management

Begrippen
Met dank aan
Stichting Management Studies

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        E-business voor gevestigde ondernemingen