

Drs. Marten Waardenburg is als communicatiemanager werkzaam bij de SFB Verzekeringsgroep in Amsterdam.
Meer over Marten WaardenburgCommuniceren over fuseren
Samenvatting
Als twee of meer organisaties besluiten om verder samen te gaan, breken er voor de communicatiemensen van die organisaties drukke tijden aan. De fusie moet in- en extern worden aangekondigd en verder begeleid tot deze officieel is. Dat betekent het ontwikkelen van speciale communicatiemiddelen voor de fusie en het organiseren van bijeenkomsten.
Om de fusie te laten slagen, is draagvlak bij de interne en externe stakeholders een absolute voorwaarde. Ook daaraan moet Communicatie een bijdrage leveren.
Naast het informeren van alle betrokkenen zijn daarbij het motiveren van besluitvorming, het wegnemen van onrust en het kennis met elkaar laten maken belangrijke aandachtspunten.
Doorgaans betekent een fusie een nieuwe naam en huisstijl. Ook dat aspect ligt grotendeels op het bordje van de communicatiefunctionarissen van de beide bedrijven.Naarmate de fusiedatum nadert, krijgt Communicatie te maken met het vervaardigen van nieuwe communicatiemiddelen (voorzien van de nieuwe naam en huisstijl) en het introduceren van nieuwe regels, procedures en dergelijke.
En dan moeten ook de communicatieafdelingen op de fusiedatum nog worden geïntegreerd.
Hoe de communicatiefunctionarissen dit alles voor elkaar kunnen krijgen en waar zij op moeten letten, vindt u in het 'Communicatie Memo Communiceren' over fuseren.
Trefwoorden
fusies communicatie fusieproces interne communicatie externe communicatie organisatie fusievormen intentieverklaring communicatieplan stakeholders corporate identity bedrijfspresentatie fusiegedragsregels verandering huisstijl draagvlak communicatiemiddelen communicatiefunctionaris fusieaanleiding koersgevoelige informatie onderhandelingsfase oriëntatiefase bewustwordingsfase beursgenoteerde ondernemingen groeiovername medewerkers bidbook strategische fusie
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
Deel 1 - Over fusies
1. Soorten fusies
2. Fasen
3. Het belang van communicatie
Deel 2 - Communiceren over fusies
4. Algemeen
5. Communicatieplan
6. De rol van communicatie
7. Communicatie in de fase van de bewustwording
8. Oriëntatiefase: bidbook
9. Acquisitie, onderhandeling en voortgang
10. Communicatie rondom de intentieverklaring
11. Op weg naar de fusie
12. Op weg naar de fusie - een nieuwe identiteit
13. Op weg naar de fusie - interne communicatie
14. Op weg naar de fusie - externe communicatie
15. Op weg naar de fusie - de communicatiefunctie
16. Op weg naar de fusie - communicatiemiddelen en andere logistieke zaken
17. De fusie en … daarna
Deel 3 - Communicatiemiddelen
18. Interne communicatiemiddelen en -kanalen
19. Externe communicatiemiddelen en -kanalen
Over de auteur
Verschenen als Communicatie memo
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal