Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , e.a.

Strategie, beleid en budget

Het realiseren van toegevoegde waarde

Specificaties
Ingenaaid, 175 blz. | Nederlands
Wolters Kluwer | 2003
ISBN13: 9789013007664
Rubricering
Wolters Kluwer 0e druk, 2003 9789013007664
Onderdeel van serie INK-managementmodel
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In veel organisaties is strategie nog steeds een document dat voor een beperkt deel van de mensen beschikbaar en bruikbaar is. Voor veel managers stopt hier de betekenis van strategie. Echter, managers worden elke dag geconfronteerd met beslissingen waarvoor een heldere strategie en leidraad zou moeten zijn. Dit betekent in de opvatting van de auteurs dat een boek over strategie en beleid moet gaan over strategie en de vertaling ervan naar de organisatie. Over hoe de gekozen richting kan worden geïmplementeerd. Over het realiseren van de strategie en het monitoren op basis van prestatie-indicatoren. Over feedback en besturen. Zij behandelen de theorie, geven een eigen visie en laten zien hoe het proces in de praktijk kan werken.

Door de aspecten van strategie en beleid in samenhang aan te bieden, laten de auteurs managers zien hoe strategie en beleid kunnen werken in de praktijk, wat hierbij komt kijken en waarom goed uitgevoerde, maar geïsoleerde activiteiten halve waarheden zijn en de opmaat vormen voor hele mislukkingen.

Relatief weinig mensen binnen een onderneming zijn bezig met de strategie en het uitvoeren ervan. Hierdoor blijft strategie vaak een abstract begrip, ook voor managers. Terwijl juist voor managers de strategie het uitgangspunt zou moeten zijn bij het nemen van hun beslissingen. Dagelijks staan ze voor cruciale vraagstukken, waarbij de visie van de organisatie een uitstekende leidraad is. De auteurs gaan vooral in op een concrete vertaling van een strategie in de organisatie. Hoe vindt de implementatie van de gekozen richting plaats? Hoe wordt de strategie in de dagelijkse praktijk gerealiseerd? Op basis van welke prestatie-indicatoren meet je de resultaten? En hoe ga je om met feedback?

'Strategie, beleid en budget' geeft geen compleet overzicht van alle beschikbare theorie. Wel vormt de theorie het uitgangspunt voor de praktijk. Na het lezen van dit boek weet de lezer wat de kernpunten zijn voor het formuleren en implementeren van de strategie en het beleid. Bij veel organisaties is er een grote kloof tussen de strategie en het daadwerkelijk uitvoeren van de strategie. Daarom benadrukken de auteurs de koppeling tussen beide. Op basis van hun ervaringen laten zij zien hoe die koppeling kan werken in de praktijk en wat de onderscheidende succesfactoren in dit proces zijn..

Specificaties

ISBN13:9789013007664
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:175
Druk:0

Expertrecensies (1)

recensie
Strategie, beleid en budget
Peter de Roode | 26 februari 2004
Dit boek gaat niet over strategie maar over samenhang. Samenhang tussen verschillende onderwerpen zoals: visie, strategie en implementatie maar ook draagvlak creëren, leiderschap en communicatie. In de praktijk blijkt deze samenhang doorgaans ver te zoeken, waardoor managers aan dit boek veel praktische adviezen en instrumenten kunnen ontlenen. Het boek is helder geschreven en is gebaseerd op gedegen literatuurstudie. Daarnaast is het de verdienste van de auteurs dat ze hun eigen opvattingen niet onder stoelen of banken steken.
Lees verder

Over Wouter ten Have

Prof. Dr. Wouter ten Have is organisatieadviseur en hoogleraar Organisatieverandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast is hij kerndocent Change Management bij de MBA Healthcare Amsterdam Business School (Universiteit van Amsterdam). Sinds 2004 is hij Managing partner van TEN HAVE Change Management. Wouter is als toezichthouder lid van de RvT van Cito, en lid van de RvT van KwadrantGroep.

Andere boeken door Wouter ten Have

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1 - Strategie en beleid: kaders, thema's en (praktische) inzichten

1. Strategie en beleid in het INK-managementmodel
2. Richting: bepalen van strategie
3. Inrichting: vertalen van strategie
4. Verrichting: uitvoeren en bijsturen van strategie
5. Reflectie op besturen

Deel 2 - Het INK-managementmodel en het verbeterproces

6. Het INK-managementmodel en de aandachtsgebieden
7. Het proces op weg naar excellentie

Bijlagen

Bronvermelding/literatuuropgave
Publicaties op het gebied van kwaliteitszorg

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategie, beleid en budget