Actief en samenwerkend leren
De docent als begeleider
Samenvatting
- Goed onderbouwde theorie, voorzien van veel praktijkvoorbeelden
- volop concrete suggesties voor de praktijk
- beschikbaar als digitale module binnen studiemeister
Leren en lesgeven zijn idealiter gericht op wendbaar gebruik. 'Actief en samenwerkend Leren' ondersteunt docenten (in opleiding) bij het goed onderbouwd in de praktijk brengen van samenwerkend leren, werken met betekenisvolle leertaken en zelfstandig werken en leren.
Deze nieuwe editie is ontstaan door samenvoeging van de twee boeken Samenwerkend leren en Actief leren. Daardoor is er meer samenhang ontstaan tussen de thema’s, meer structuur in de hoofdstukken en meer samenhang met het eerste deel uit deze serie: Effectief leren. In deze nieuwe editie is het thema zelfstandig leren flink uitgediept en uitgebreid en het onderwerp leren in een professionele leergemeenschap is toegevoegd.
In 'Actief en samenwerkend leren' wordt aan de hand van een groot aantal optionele samenwerkingsstructuren duidelijk gemaakt hoe docenten en leerlingen gezamenlijk verantwoordelijkheid kunnen dragen voor het leerproces. Daarbij is aandacht voor de sterke én zwakke kanten van samenwerken, de succesfactoren en de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Daarnaast legt het boek uit wat (toekomstige) docenten kunnen doen om leerlingen voor te bereiden en te begeleiden bij het leren aan een betekenisvolle leertaak. Ook aan de betekenisvolle beoordeling van een leertaak wordt aandacht besteed.
'Actief en samenwerkend leren' is een verdieping van en uitbreiding op Effectief leren. Maar het boek is ook heel goed los van Effectief leren te lezen. Het boek biedt vele praktische handreikingen aan de hand van voorbeelden, werkvormen en tips, vaak direct afkomstig uit de praktijk. De inhoud van dit boek is daarmee stevig geworteld in een combinatie van theorie en praktijk.
Doelgroep
Actief en samenwerkend leren is geschreven voor de propedeuse en hoofdfase van de diverse lerarenopleidingen.
Digitaal
Studenten en docenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsen, webcolleges, samenvattingen en extra opdrachten.
Specificaties
Inhoudsopgave
1 Leren gericht op wendbaar gebruik 11
1.1 Leren en leeractiviteiten 13
1.2 Leeractiviteiten bij leren gericht op wendbaar gebruik 23
1.3 Wie is actief? 29
1.4 Evalueren, reflecteren en feedback 33
1.5 Meer leren 39
Samenvatting 41
2 Samenwerkend leren ontwerpen 43
2.1 Wat is samenwerkend leren? 45
2.2 Waarom samenwerkend leren? 54
2.3 Opdrachten die geschikt zijn voor samenwerkend leren 59
2.4 Werkvormen kiezen 64
2.5 De inrichting van het lokaal 69
2.6 Lessen met samenwerkend leren voorbereiden 71
2.7 Meer leren 79
Samenvatting 80
3 Samenwerkend leren begeleiden 83
3.1 Groepssamenstelling 85
3.2 Het groepsproces 93
3.3 Een start maken met samenwerkend leren 102
3.4 Begeleiden bij het uitvoeren van samenwerkend leren 107
3.5 Afronden van een samenwerkingsopdracht 112
3.6 Meer leren 117
Samenvatting 118
4 Betekenisvolle leertaken ontwerpen 121
4.1 Manieren waarop leertaken betekenis kunnen hebben 123
4.2 Kenmerken van betekenisvolle leertaken 127
4.3 Soorten betekenisvolle leertaken 130
4.4 Voorbeelden van betekenisvolle leertaken 132
4.5 Bestaande leertaken betekenisvoller maken 135
4.6 Meer leren 142
Samenvatting 143
5 Betekenisvolle leertaken begeleiden 145
5.1 Leerlingen voorbereiden op het werken aan betekenisvolle leertaken 147
5.2 Begeleiden van leerlingen tijdens het werken aan betekenisvolle leertaken 155
5.3 Afronden van een betekenisvolle leertaak 161
5.4 Meer leren 163
Samenvatting 164
6 Zelfstandig leren ontwerpen 167
6.1 Wat is zelfstandig leren? 169
6.2 Waarom zelfstandig leren? 174
6.3 Voorwaarden voor zelfstandig leren 178
6.4 Onderwijs met zelfstandig leren ontwerpen 186
6.5 Zelfstandig leren als doel 191
6.6 Meer leren 200
Samenvatting 200
7 Zelfstandig leren begeleiden 203
7.1 Autonomie bij begeleiding gericht op het vergroten van de zelfstandigheid 205
7.2 Competentie; begeleiding gericht op kunnen en willen 214
7.3 Relatie; begeleiding gericht op het creëren van een goed pedagogisch klimaat 221
7.4 Meer leren 226
Samenvatting 227
8 Evalueren en leren 231
8.1 Evalueren van en voor het leren 233
8.2 Aandachtspunten bij evalueren 236
8.3 Individuele beoordeling versus groepsbeoordeling 241
8.4 Evaluatie-instrumenten 249
8.5 Meer leren 263
Samenvatting 264
9 Leren in een leergemeenschap 267
9.1 Wat is leren in een leergemeenschap? 269
9.2 Leren in een leergemeenschap versus het objectivistische model van leren 271
9.3 Vormgeven en begeleiden van leren in een leergemeenschap 275
9.4 Projectonderwijs 283
9.5 Professionele leergemeenschap (plg) 287
9.6 Meer leren 292
Samenvatting 293
Nawoord 296
Literatuurlijst 298
Register 305
Illustratieverantwoording 308
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- cadeauboeken
- diversen
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- management
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal