Het geheim van een goede strategie

Casestudies bij o.a. Apple, British Airways en Ikea

Specificaties
E-book, 384 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Unieboek | Het Spectrum | 1e druk, 2011
ISBN13: 9789000300426
Rubricering
Unieboek | Het Spectrum Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2011 9789000300426
Direct te downloaden

Samenvatting

Elk jaar gaan talloze managementteams naar een hotel op de hei om 'de strategie weer eens te herijken'. Strategie is een van de meest gebruikte begrippen in organisaties. Commerciële bedrijven, non-profit instellingen of overheden: iedereen heeft een strategie. Vaak wordt deze echter verward met begrippen als visie, missie of ambitie, of als synoniem gebruikt voor financiële doelstellingen.

Aan de hand van talloze voorbeelden (van casestudies bij Apple en British Airways tot overheidsbeleid tijdens de financiële crisis en militaire beslissingen tijdens de Golfoorlog) laat managementgoeroe Richard Rumelt haarfijn zien dat bij een goede strategie de focus ligt op uitdagingen voor de lange termijn. Ook legt Rumelt uit hoe deze zijn te overwinnen. Zijn centrale boodschap: organisaties die erin slagen hun strategie goed te bepalen zijn winstgevender, doeltreffender en dynamischer.

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789000300426
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:384
Druk:1
Verschijningsdatum:16-9-2011

Expertrecensies (2)

recensie
Het geheim van een goede strategie
Jefte de Bruin | 8 maart 2012
Richard Rumelt is een invloedrijke managementgoeroe met een basis aan de Universiteit van Californië en INSEAD. Zijn werkveld is breed, maar omvat veelal strategische vraagstukken. 'Het geheim van een goede strategie' gaat in op zijn ervaringen ten aanzien van strategie met bedrijven, overheden en andere organisaties. Rumelt geeft zijn eigen visie en ongezouten mening over organisaties en personen. Dit biedt een interessante kijk in het hoofd van Rumelt, maar lijkt soms ook op weggeschreven frustratie over organisaties en over hoe die omgaan met strategie.
Lees verder
recensie
College van een meesterstrateeg
Jeroen Ansink | 23 augustus 2011
Dat zelfs de meest succesvolle bedrijven soms geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, laat Richard Rumelt zien in Het geheim van een goede strategie. Aan de hand van goed gedocumenteerde casestudies laat de Amerikaanse hoogleraar zien hoe het wél moet, en gunt zijn lezers daarbij ruimte om tot hun eigen inzichten te komen.
Lees verder

Over Richard Rumelt

Richard Rumelt is professor aan de UCLA School of Business en is verbonden aan het prestigieuze INSEAD. Hij is een van 's werelds meest gevraagde consultants op het gebied van strategie en management.

Andere boeken door Richard Rumelt

Inhoudsopgave

Introduction Overwhelming obstacles

PART 1: GOOD AND BAD STRATEGY
1. Good strategy is unexpected
2. Discovering power
3. Bad strategy
4. Why so much bad strategy?
5. The kernel of good strategy

PART 2: SOURCES OF POWER
6. Using leverage
7. Proximate objectives
8. Chain-link systems
9. Using design
10. Focus
11. Growth
12. Using advantage
13. Using dynamics
14. Inertia and entropy
15. Putting it together

PART 3: THINKING LIKE A STRATEGIST
16. The science of strategy
17 Using your head
18. Keeping your head

Notes
Acknowledgements
Index

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Het geheim van een goede strategie