One Market Under God
Extreme capitalism, market populism and the end of economic democracy
Samenvatting
Frank geeft een zeer kritische analyse van wat hij aanduidt als marktpopulisme. Het idee is ontstaan dat marktdenken gelijkstaat aan het streven naar democratie: hoe meer wordt overgelaten aan de markt, des te democratischer zo luidt het dogma. Kritiek op marktdenken wordt afgedaan als tijdverdrijf voor intellectuelen en in de moderne managementliteratuur vinden we daar volgens Frank de bewijzen van. Herstructurering blijft in het middelpunt van de aandacht staan en organisatieverandering wordt gezien als een triomf van de democratie. Op het gebied van marketing worden sterke merken gezien als symbolen van vrijheid en democratie, terwijl in feite juist gepoogd wordt de (keuze)vrijheid van mensen te beteugelen door middel van merken. Aandelenbeurzen worden gezien als het domein van de gemiddelde burger, hoewel we eigenlijk wel weten dat die daar niets te zoeken heeft. En het leiderschap zoals Tom Peters en andere goeroes dat prediken lijkt soms meer van doen te hebben met fascisme en de hang naar een sterke leider, dan met het verlangen naar vrijheid en democratie.
Het zal duidelijk zijn: In 'One Market Under God' gaat Thomas Frank in de tegenaanval tegen de slachting die volgens hem wordt aangericht door managementgoeroes en hun marktpropagana. Gewapend met zijn gezonde beschrijft hij welke schade is aangericht en hoe alsnog met enig optimisme naar de toekomst kan worden uitgezien.
Specificaties
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal