Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Onderwijsverbetering: de sleutel tot effectiever leren

Onderwijsverbetering staat centraal in het hedendaagse onderwijsdebat. Het betreft het continu en systematisch optimaliseren van onderwijskwaliteit en leerresultaten. In een snel veranderende maatschappij is het cruciaal dat onderwijsinstellingen blijven innoveren en hun praktijken verbeteren. Op deze pagina ontdek je verschillende perspectieven en methodieken die bijdragen aan effectieve onderwijsverbetering.

Professionele Leergemeenschappen als motor voor onderwijsverbetering

Een steeds populairdere benadering voor onderwijsverbetering is het werken met Professionele Leergemeenschappen (PLG's). Deze samenwerkingsstructuren stellen docenten in staat om samen te leren en het onderwijs systematisch te verbeteren.

Richard Dufour Michael Fullan
De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG
In De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG tonen Michael Fullan en Richard Dufour hoe leidinggevenden effectieve PLG's kunnen vormgeven. Ze benadrukken dat duurzame onderwijsverbetering voortkomt uit cultuurverandering in het hele onderwijssysteem.
Boek bekijken
€ 33,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Michael Fullan

Michael Fullan is wereldwijd erkend als autoriteit op het gebied van onderwijsverandering en organisatieontwikkeling. Als emeritus professor aan het Ontario Institute for Studies in Education heeft hij talloze onderwijsinstellingen ondersteund bij verbetertrajecten.
Richard Dufour Rebecca Dufour Robert Eaker Thomas Many
PLG: leraren leren samen
PLG: leraren leren samen van Rebecca en Richard Dufour biedt concrete handvatten voor het opzetten van effectieve PLG's. Hun systematische aanpak zorgt voor een cyclisch proces van voortdurende onderwijsverbetering waarbij leraren gezamenlijk leren en verbeteren.
Boek bekijken
€ 42,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Auteurs die schrijven over 'onderwijsverbetering'

Voor scholen die aan het begin staan van hun PLG-reis is er ook ondersteuning beschikbaar die specifiek toegespitst is op de Nederlandse onderwijscontext.

Maarten Bruns Martin Bruggink
Starten met een Professionele LeerGemeenschap
In Starten met een Professionele LeerGemeenschap bieden Maarten Bruns en Martin Bruggink een praktische gids voor Nederlandse scholen. Ze laten zien hoe PLG's bijdragen aan structurele onderwijsverbetering en betere leerresultaten.
Boek bekijken
€ 33,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Maarten Bruns

Maarten Bruns is een pionier op het gebied van professionele leergemeenschappen en agile werken in het onderwijs. Met zijn brede ervaring als schrijver, trainer en productontwikkelaar helpt hij onderwijsinstellingen bij effectieve innovatieprocessen. Meer over Maarten Bruns

Evidence-informed onderwijsverbetering

Naast samenwerkingsstructuren zoals PLG's is er een groeiende focus op het gebruik van wetenschappelijke inzichten en bewezen methoden om het onderwijs te verbeteren. Deze 'evidence-informed' benadering zorgt ervoor dat onderwijsvernieuwingen gebaseerd zijn op wat werkt.

Greg Ashman
Dit is goed onderwijs
Dit is goed onderwijs van Greg Ashman pleit voor onderwijsverbetering op basis van wetenschappelijke inzichten. Ashman presenteert evidence-informed benaderingen die aantoonbaar bijdragen aan effectiever onderwijs en biedt praktische handvatten voor implementatie in de klas.
Boek bekijken
€ 22,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
"Onderwijsverbetering is niet gebaat bij hypes of niet-bewezen concepten. We moeten terug naar wat wetenschappelijk bewezen is: effectieve instructie, kennisopbouw en doelgerichte oefening die leidt tot beheersing." Uit: Dit is goed onderwijs

Een concrete instructiemethode die evidence-informed is en bijdraagt aan onderwijsverbetering is de Expliciete Directe Instructie (EDI):

John Hollingsworth Silvia Ybarra
Expliciete directe instructie
In Expliciete directe instructie tonen John Hollingsworth en Silvia Ybarra hoe gestructureerde instructie leidt tot betere leerresultaten. Hun aanpak biedt concrete handvatten voor verbetering van het dagelijkse lesgeven en verhoging van de onderwijskwaliteit.
Boek bekijken
€ 34,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Expliciete directe instructie Effectieve onderwijsverbetering begint bij de instructie: door controle van begrip in te bouwen en processtappen expliciet te maken, kunnen leraren direct inspelen op misconcepties en hun onderwijs datagedreven verbeteren.

Kritische perspectieven op onderwijsverbetering

Bij alle inspanningen voor onderwijsverbetering is het essentieel om kritisch te blijven reflecteren op de onderliggende waarden en doelen. Effectiviteit alleen is niet voldoende als criterium voor goed onderwijs.

Gert Biesta
Onderwijsonderzoek
In Onderwijsonderzoek biedt Gert Biesta een kritisch perspectief op onderwijsverbetering. Hij pleit voor een bredere kijk dan alleen effectiviteit en benadrukt het belang van subjectificatie en socialisatie naast kwalificatie als doelen van onderwijs.
Boek bekijken
€ 35,75
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Gert Biesta

Gert Biesta is een vooraanstaand onderwijsfilosoof die internationale bekendheid geniet voor zijn kritische analyses van onderwijsbeleid en -praktijk. Zijn werk daagt ons uit om verder te kijken dan pure effectiviteit en de bredere doelen van onderwijs te beschouwen.

Datagedreven onderwijsverbetering

Een systematische benadering van onderwijsverbetering maakt vaak gebruik van data om beslissingen te onderbouwen en de impact van interventies te meten. Door gegevens slim te analyseren, kunnen scholen gerichter werken aan verbetering.

Willem de Vos Denise van Schelven Bas Oprins Liesbeth van Beijsterveld
Haal meer uit je toetsgegevens
Haal meer uit je toetsgegevens van Bas Oprins, Denise van Schelven, Liesbeth van Beijsterveld en Willem de Vos laat zien hoe toetsdata kunnen worden ingezet voor gerichte onderwijsverbetering. Het biedt praktische handvatten voor data-analyse en interventies.
Boek bekijken
€ 35,00
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Willem de Vos

Willem de Vos heeft een rijke ervaring in het onderwijs als leraar, rector en consultant. Zijn praktijkervaring en systemische kijk op onderwijs maken hem tot een waardevolle stem in het gesprek over onderwijsverbetering door middel van effectieve data-analyse.

Innovatieve organisatievormen voor onderwijsverbetering

Soms vraagt onderwijsverbetering om fundamentele herziening van hoe we het onderwijs organiseren. Nieuwe organisatievormen kunnen bijdragen aan effectiever en meer gepersonaliseerd leren.

Jeroen Imants Marius Berendse Ineke van Sijl
Leren anders organiseren
Leren anders organiseren van Ineke van Sijl, Jeroen Imants en Marius Berendse introduceert unitonderwijs als innovatieve organisatievorm. Deze aanpak biedt een structuur die beter aansluit bij moderne onderwijsdoelen en faciliteert daarmee structurele onderwijsverbetering.
Boek bekijken
€ 49,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Specifieke focusgebieden voor onderwijsverbetering

Naast algemene benaderingen zijn er ook specifieke aspecten van onderwijs die aandacht verdienen binnen verbeterprocessen. Twee belangrijke gebieden zijn zelfregulerend leren en ouderbetrokkenheid.

Jeltsen Peeters
Zelfregulerend leren Hoe? Zo!
In Zelfregulerend leren Hoe? Zo! toont Jeltsen Peeters hoe het bevorderen van zelfregulatie bij leerlingen een belangrijke sleutel is tot onderwijsverbetering. Het boek biedt praktische strategieën om leerlingen eigenaar te maken van hun leerproces.
Boek bekijken
€ 29,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Joris Spekle
Leren met ouders
Leren met ouders van Joris Spekle demonstreert hoe het versterken van ouderbetrokkenheid kan bijdragen aan onderwijsverbetering. De methodiek in dit boek helpt scholen om ouders effectief te betrekken bij het leerproces van hun kinderen.
Boek bekijken
€ 26,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Conclusie: onderwijsverbetering als continu proces

Onderwijsverbetering is geen eenmalige actie maar een doorlopend proces dat vraagt om een combinatie van systematische aanpakken, kritische reflectie, en samenwerking tussen onderwijsprofessionals. Of het nu gaat om het implementeren van professionele leergemeenschappen, evidence-informed werken, of het anders organiseren van het onderwijs – de kern blijft dezelfde: het continu streven naar beter onderwijs voor alle leerlingen.

De meest succesvolle verbetertrajecten combineren inzichten uit verschillende benaderingen en houden rekening met zowel de technische aspecten (wat werkt) als de menselijke en culturele dimensies van verandering in onderwijsorganisaties. Zo werken we samen aan onderwijs dat steeds beter aansluit bij wat leerlingen nodig hebben in de maatschappij van morgen.

Boeken over 'onderwijsverbetering' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijsverbetering'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden