trefwoord
Onderwijspsychologie: De Brug tussen Wetenschap en Klaslokaal
Onderwijspsychologie vormt de verbindende schakel tussen psychologische inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk. Deze discipline onderzoekt hoe leerlingen leren, wat hen motiveert en hoe docenten een optimale leeromgeving kunnen creëren. Van motivatietheorieën tot neurodiversiteit, van growth mindset tot formatieve assessment: onderwijspsychologie biedt concrete handvatten voor effectiever onderwijs.
In een tijd waarin scholen worstelen met betrokkenheid, prestatieplafonds en diversiteit in de klas, zijn psychologische inzichten onmisbaar. De onderwijspsychologie helpt docenten begrijpen waarom sommige aanpakken wel werken en andere niet, en hoe ze hun lessen kunnen afstemmen op de unieke behoeften van elke leerling.
Motivatie: De Motor van Leren
Zonder motivatie is leren als een motor zonder brandstof. Onderwijspsychologie toont aan dat intrinsieke motivatie – de drijfveer die voortkomt uit nieuwsgierigheid en interesse – veel krachtiger is dan externe prikkels zoals cijfers of beloningen.
Rob Martens
Leerlingen intrinsiek motiveren
Rob Martens laat in dit boek zien hoe docenten de intrinsieke motivatie van leerlingen kunnen aanwakkeren door in te spelen op hun psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
De vraag is niet óf leerlingen gemotiveerd kunnen worden, maar hoe we een context creëren waarin hun natuurlijke leernieuwsgierigheid kan floreren. Dit vraagt om een fundamenteel andere kijk op onderwijs.
Als emeritus-hoogleraar onderwijskunde heeft Korthagen baanbrekend werk verricht in het verbinden van psychologische theorie met onderwijspraktijk. Zijn concepten over flow, kernkwaliteiten en leren van binnenuit hebben wereldwijd impact.
Fred Korthagen
Bram Lagerwerf
Leren van binnenuit
Dit boek biedt een paradigmaverschuiving: van controle naar groei, van theorie opdringen naar leren vanuit ervaring. Korthagen en Lagerwerf laten zien hoe inductief onderwijs leerlingen én docenten sterker maakt.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Leren van binnenuit
Peter de Roode
In deze recensie wordt helder waarom 'evidence based' onderwijs te kort schiet en hoe Korthagens visie de kloof tussen wetenschap en praktijk overbrugt door uit te gaan van de kracht die al aanwezig is.
Auteurs die schrijven over 'onderwijspsychologie'
Growth Mindset: De Kracht van 'Nog Niet'
Een van de meest invloedrijke inzichten uit de onderwijspsychologie is het onderscheid tussen een fixed mindset (statisch denken over talenten) en een growth mindset (groeigericht denken). Leerlingen met een groeimindset zien uitdagingen als kansen en falen als onderdeel van leren.
Mindsets op school
Peter de Roode
Deze recensie laat zien hoe het mindsetconcept van Carol Dweck praktisch toegepast kan worden in scholen, inclusief concrete instrumenten en de cruciale rol van neurologie bij het begrijpen van leerprocessen.
Het gevaar schuilt in het aframmelen van cijfergerichte systemen waar een fixed mindset wordt gecultiveerd. Onderwijspsychologie benadrukt dat twee derde van de leraren zelf een statische mindset heeft – een onthutsende constatering die vraagt om professionalisering.
Robert J. Marzano
Debra J. Pickering
Tammy Heflebower
Katja Bosch
Betrokkenheid!
Betrokkenheid vormt de basis voor effectief leren. Dit boek integreert psychologische inzichten over motivatie en aandacht in concrete onderwijsstrategieën, met vragenlijsten en instrumenten om voortgang te meten.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Betrokkenheid!
Peter de Roode
Marzano's model van aandacht en betrokkenheid wordt hier uitgelicht: vier eenvoudige vragen die docenten kunnen stellen over emoties, interesse, relevantie en competentie van leerlingen vormen de basis voor betere lessen.
Zelfdeterminatietheorie: Autonomie, Competentie en Verbondenheid
De zelfdeterminatietheorie is een hoeksteen van de motivatiepsychologie in het onderwijs. Deze theorie stelt dat mensen drie psychologische basisbehoeften hebben die vervuld moeten worden voor optimaal functioneren en welzijn.
SPOTLIGHT: Maarten Vansteenkiste
Als hoogleraar ontwikkelings- en motivatiepsychologie heeft Vansteenkiste 25 jaar besteed aan het verfijnen van de zelfdeterminatietheorie. Zijn werk biedt wetenschappelijke onderbouwing voor motiverende opvoeding en onderwijs.
Meer over Maarten Vansteenkiste
Maarten Vansteenkiste
Bart Soenens
Vitamines voor groei
Samen met Bart Soenens laat Vansteenkiste zien hoe de psychologische 'vitamines' autonomie, competentie en verbondenheid essentieel zijn voor groei – inzichten die direct toepasbaar zijn voor leerkrachten en ouders.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Bewust onderwijzen we wat we weten, onbewust onderwijzen we wie we zijn – een krachtige herinnering dat de persoon van de docent minstens zo belangrijk is als de didactiek.
Uit: Leren van binnenuit
Neurodiversiteit: Alle Breinen Laten Leren
Moderne onderwijspsychologie erkent dat leerlingen niet allemaal op dezelfde manier leren. Neurodiversiteit – de natuurlijke variatie in hoe breinen werken – vraagt om maatwerk in plaats van standaardisatie. Minstens twintig procent van de leerlingen is neurodivergent.
Als alle breinen leren - ‘Bijzonder waardevol voor ouders, kinderen en docenten’
Ria van Dinteren
Dit artikel bespreekt het baanbrekende werk van Saskia Schepers over neurodiversiteit in het onderwijs. Het leervuurmodel helpt ouders, docenten en kinderen om de juiste randvoorwaarden te scheppen voor leren: regulatie, informatieverwerking, sterke punten, veilige omgeving en perspectief.
Het gaat niet om special needs maar om human needs. Een kind dat liever achter in de klas zit omdat de docent hard praat, heeft geen speciale behoefte – het heeft een menselijke behoefte waar eenvoudig aan tegemoet gekomen kan worden. Onderwijspsychologie helpt docenten gedrag te zien als een vraag in plaats van als een probleem.
Tineke van der Klink-Bouwens
Robine Kroon-Zijderhand
Executieve functies aangestipt
Executieve functies – de regelfuncties essentieel voor doelgericht gedrag – vormen een belangrijk aandachtsgebied binnen de onderwijspsychologie. Dit boek vertaalt wetenschappelijke kennis naar praktische toepassingen voor het klaslokaal.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Formatieve Assessment: Leren Zichtbaar Maken
Waar summatieve toetsing eindresultaten meet, richt formatieve assessment zich op het leerproces zelf. Deze benadering staat hoog in de ranking van John Hattie als impactvolle factor voor leren en combineert uitstekend met het ontwikkelen van een growth mindset.
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
Shirley Clarke's werk over formatieve assessment wordt hier uitgelicht: van praatmaatjes die samen leren tot het betrekken van leerlingen bij leerdoelen. De leerkracht faciliteert het leren in plaats van alleen kennis over te dragen.
Betrokkenheid!
Leerlingen zijn veel meer bereid zich betrokken te voelen met leerdoelstellingen als die verbonden zijn met hun persoonlijke doelen – een essentiële les voor elke docent die aan motivatie wil werken.
Historische Wortels: Van Montessori tot Vandaag
Onderwijspsychologie is geen nieuw fenomeen. Pioniers als Maria Montessori pasten al een eeuw geleden psychologische principes toe op onderwijsmethoden, gebaseerd op observatie van kinderen en begrip van hun ontwikkeling.
Cristina De Stefano
Maria Montessori
Deze biografie toont hoe Montessori haar medische en psychologische kennis combineerde tot een revolutionaire onderwijsvisie. Haar werk blijft actueel omdat het uitgaat van het kind en zijn natuurlijke ontwikkeling – een kernprincipe van onderwijspsychologie.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In dit interview pleit een auteur voor het centraal stellen van het gesprek over leren in scholen. Een LEER-krachtige omgeving vereist dat alle actoren – van leerling tot bestuur – hun rol zichtbaar opnemen en bewust omgaan met wat leren eigenlijk inhoudt.
Creativiteit en Spel: Onderdrukte Krachten
Onderwijspsychologie waarschuwt dat traditionele onderwijssystemen creativiteit kunnen onderdrukken in plaats van cultiveren. Ken Robinson toont hoe psychologische inzichten kunnen helpen om ruimte te maken voor creatieve ontwikkeling.
Ken Robinson
Out of Our Minds
Robinson bespreekt hoe creativiteit ontwikkeld of onderdrukt wordt in onderwijscontexten, met psychologische verklaringen voor waarom traditionele systemen vaak tekortschieten in het stimuleren van innovatief denken.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
Rob Martens
We moeten spelen
Rob Martens onderbouwt vanuit onderwijspsychologie waarom spel essentieel is voor effectief leren. Niet als tijdverdrijf, maar als fundamentele manier waarop kinderen de wereld begrijpen en vaardigheden ontwikkelen.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Positieve Psychologie in het Onderwijs
De positieve psychologie – die zich richt op wat werkt in plaats van wat niet werkt – heeft belangrijke toepassingen in het onderwijs. Door te focussen op sterke punten, veerkracht en welzijn kunnen scholen leerlingen helpen floreren.
De praktijk van de positieve psychologie - Over interventies
Louis Thörig
Dit artikel laat zien hoe positieve psychologie niet betekent dat je het negatieve negeert, maar dat je leert accepteren en ermee omgaan. Voor scholen betekent dit focus op wat leerlingen kunnen, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen zoals leerlingen met autisme.
Van Theorie naar Praktijk: De Implementatie-Uitdaging
De kloof tussen onderwijspsychologische kennis en dagelijkse praktijk blijft een uitdaging. Veel scholen worstelen met het vertalen van wetenschappelijke inzichten naar concrete acties, vaak door gebrek aan tijd, middelen of expertise.
Ibtissem Garram
Motiveer je leerlingen voor Frans!
Ook in specifieke vakgebieden zoals taalonderwijs spelen psychologische aspecten een cruciale rol. Dit boek laat zien hoe motivatie en betrokkenheid concreet gestimuleerd kunnen worden, zelfs bij vakken waar leerlingen van nature minder enthousiast over zijn.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Leren & presteren - 'Overtuigend'
Veerle Blajic-Kik
Deze recensie bespreekt hoe leren productiever wordt door inzichten uit de psychologie toe te passen. Van het doorbreken van prestatieplafonds tot het begrijpen van cognitieve fouten – onderwijspsychologie biedt concrete tools voor verbetering.
De Toekomst: Inclusief en Maatwerk
Onderwijspsychologie evolueert richting meer inclusiviteit en maatwerk. De erkenning dat elk kind uniek is en zijn eigen 'gebruiksaanwijzing' heeft, vraagt om docenten die psychologisch onderlegd zijn en flexibel kunnen differentiëren.
Dit betekent niet dat alles leuk hoeven te zijn – een veelvoorkomend misverstand. Onderwijspsychologie toont aan dat leren soms moeizaam is, maar dat de juiste context en begeleiding het verschil maken tussen opgeven en doorzetten. Van intrinsieke motivatie tot neurodiversiteit, van formatieve assessment tot positieve psychologie: de rijkdom aan inzichten biedt ongekende kansen voor scholen die leren echt willen verbeteren.
De uitdaging ligt niet in het verzamelen van meer kennis, maar in het creëren van een cultuur waarin psychologische principes worden omarmd en consequent toegepast. Want uiteindelijk draait onderwijspsychologie om één essentiële vraag: hoe helpen we elk kind – met zijn unieke brein, talenten en uitdagingen – om optimaal te leren en te groeien?
De bestsellers
-
€ 24,99
-
€ 17,99
-
€ 52,00
-
€ 27,99
-
€ 24,50