trefwoord
Makkelijk lezen: toegankelijk voor iedereen
Makkelijk lezen heeft twee gezichten. Enerzijds verwijst het naar het officiële keurmerk Makkelijk Lezen: boeken die speciaal zijn herschreven in eenvoudig Nederlands voor mensen met leesproblemen of beperkte taalvaardigheid. Anderzijds gaat het om teksten die iedereen prettig vindt lezen: heldere zinnen, logische opbouw en geen wollig jargon. Want eerlijk is eerlijk: waarom zou je het jezelf én je lezer moeilijk maken?
Of je nu een beginnende lezer bent die meer zelfvertrouwen zoekt, een professional die begrijpelijker wil schrijven, of een organisatie die haar communicatie toegankelijker wil maken – makkelijk lezen is voor iedereen relevant. Laten we beide kanten verkennen.
Verhalen met het keurmerk Makkelijk Lezen
Het keurmerk Makkelijk Lezen garandeert dat een boek voldoet aan strenge criteria: korte zinnen, eenvoudige woorden, heldere structuur. Deze boeken zijn niet simplistisch – ze vertellen volwaardige verhalen, maar dan op een manier die niemand uitsluit.
Boek bekijken
Boek bekijken
Deze boeken laten zien dat toegankelijke taal geen concessie hoeft te zijn aan kwaliteit. Integendeel: door de essentie helder over te brengen, komen verhalen vaak juist beter tot hun recht. Dat geldt niet alleen voor fictie, maar voor alle communicatie.
Zelf begrijpelijk schrijven: van jargon naar helder taalgebruik
Veel mensen schrijven heel anders dan ze praten. Op een feestje vertel je gewoon waar je woont en werkt. Maar zodra je iets op papier zet, wordt het ineens 'woonachtig' en 'werkzaam'. Waarom doen we dat? Omdat we denken dat het zo hoort. Dat ingewikkelder beter is. Niets is minder waar.
Boek bekijken
SPOTLIGHT: Rick Evers
Boek bekijken
De auteurs Rick Evers en Willem Verdaasdonk vormen een krachtig duo in de strijd tegen onbegrijpelijke teksten. Hun boodschap is simpel: schrijf gewoon normaal. Zoals je praat. Want zodra je gaat 'woonachtig zijn' in plaats van 'wonen', ben je je lezer al kwijt.
Boek bekijken
Spotlight: Job Creyghton
Veel mensen denken: hoe ingewikkelder, hoe beter de tekst is. Klopt niets van. Met korte zinnen kun je het juist heel goed over serieuze onderwerpen hebben. Uit: Gewoon schrijven, joh!
Van wollige brieven tot leesbare websites
Denk aan de brieven die bedrijven je sturen. Vier alinea's prietpraat over beleid, visie en missie. En dan pas, in de laatste alinea, komen ze ter zake. Helaas – je was al pleite. Als je de clou voor het laatst wilt bewaren, kun je beter een thriller schrijven.
Begin nooit met de vraag wat jíj wilt overbrengen, maar met de vraag wat je wilt dat de lezer gaat dóen. Je tekst moet over de lezer gaan, niet over jou.
Boek bekijken
Begrijpelijkheid in professionele contexten
Niet alleen in marketing en communicatie is begrijpelijk schrijven cruciaal. Ook in juridische, medische en wetenschappelijke teksten kan – en moet – je helder schrijven. Want wat is het nut van een strafvonnis dat de verdachte niet begrijpt? Of van medische informatie waar een patiënt geen touw aan vast kan knopen?
Boek bekijken
Boek bekijken
Boek bekijken
In deze professionele vakgebieden zie je een belangrijk spanningsveld: je moet juridisch of medisch correct blijven, maar tegelijk begrijpelijk communiceren. Dat vraagt om vaardigheid én empathie. Want uiteindelijk draait het bij álle communicatie om dezelfde vraag: begrijpt je lezer wat je bedoelt?
Boek bekijken
Lezen en schrijven: twee kanten van dezelfde medaille
Makkelijk lezen draait uiteindelijk om toegankelijkheid. Of je nu een boek leest met het keurmerk Makkelijk Lezen of leert hoe je zelf helderder schrijft – het doel is hetzelfde: niemand uitsluiten van informatie, verhalen of kennis.
In een wereld waarin we dagelijks worden overspoeld met teksten, is duidelijkheid geen luxe maar een noodzaak. Teksten die werkelijk gelezen worden, zijn teksten die respect tonen voor de tijd en het begrip van de lezer. Dat begint met korte zinnen, concrete woorden en een heldere boodschap. Maar het eindigt met een fundamentele vraag: schrijf je voor jezelf of voor je lezer?
De boeken en inzichten op deze pagina laten zien dat makkelijk lezen niet simplistisch hoeft te zijn. Integendeel: door de essentie helder te formuleren, geef je je boodschap juist meer kracht. Of het nu gaat om een spannend avonturenverhaal, een juridisch vonnis of een zakelijke email – begrijpelijke taal verbindt mensen met informatie. En dat is waar het uiteindelijk om draait.