Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Leesvaardigheid: essentiële sleutel tot kennis en succes

Leesvaardigheid omvat het vermogen om geschreven tekst te begrijpen en te interpreteren. In onze informatiemaatschappij is deze vaardigheid crucialer dan ooit. Toch laat onderzoek zien dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren afneemt. Wat betekent dit en hoe kunnen we onze leesvaardigheden verbeteren?

De zorgwekkende staat van leesvaardigheid in Nederland

De afgelopen jaren tonen onderzoeken zoals PISA aan dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren achteruitgaat. Bijna een derde van de 15-jarigen blijkt onvoldoende geletterd. Deze trend baart experts grote zorgen.

Pieter Uittenbogaard
Tussen klas en kamer
In Tussen klas en kamer bespreekt Pieter Uittenbogaard de alarmerende PISA-resultaten en pleit voor een nationaal leesoffensief. Hij laat zien dat bijna één op de drie Nederlandse 15-jarigen onvoldoende geletterd is en hoe we dit urgent probleem kunnen aanpakken.
Boek bekijken
€ 21,99
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Minder hypocognitie om de ander te begrijpen
Ger Post
In 'Minder hypocognitie om de ander te begrijpen' wordt het belang van leesvaardigheid in een breder perspectief geplaatst. Hypocognitie - het gebrek aan cognitieve concepten - maakt het moeilijker om teksten en elkaar te begrijpen. Het artikel laat zien hoe dit vooral tussen culturen speelt.

Auteurs die schrijven over 'leesvaardigheid'

Leesvaardigheid en NT2: Nederlands leren lezen

Voor mensen die Nederlands als tweede taal leren, is leesvaardigheid een essentieel onderdeel van hun taalverwerving. Verschillende methoden helpen bij het ontwikkelen van deze cruciale vaardigheid.

Maud Beersmans Wim Tersteeg
De Finale- Voorbereiding op het Staatsexamen NT2 II - Herziene editie
De Finale- Voorbereiding op het Staatsexamen NT2 II - Herziene editie van Maud Beersmans en Wim Tersteeg bevat leesteksten met bijbehorende opdrachten die cursisten helpen hun leesvaardigheid te ontwikkelen voor het Staatsexamen NT2.
Boek bekijken
€ 51,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Spotlight: Maud Beersmans

Maud Beersmans is een toonaangevende NT2-docent bij Babel. Na haar studie Sociolinguïstiek specialiseerde zij zich in taalonderwijs voor hoger opgeleide anderstaligen. Haar expertise in het verbeteren van leesvaardigheid bij NT2-leerders is van onschatbare waarde.
Karine Bloks-Jekel Joanneke Halbertsma Willemijn de Graaf Marieta Plattel Janneke Blom Rian Senden Nynke Oosterhuis
Taalcompleet Deel A2
Taalcompleet Deel A2 biedt specifieke leesopdrachten die NT2-cursisten helpen teksten te lezen en begrijpen. Het boek traint zowel globaal als intensief lezen en helpt cursisten stapsgewijs hun leesvaardigheid in het Nederlands te verbeteren.
Boek bekijken
€ 72,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Effectieve leesstrategieën: hoe lezen we eigenlijk?

Bij leesvaardigheid gaat het niet alleen om kunnen lezen, maar vooral om begrijpen wat je leest. Wetenschappelijk onderzoek biedt inzichten in hoe we lezen en hoe we dat proces kunnen optimaliseren.

Mark Tigchelaar: ‘Lezen en onthouden zijn twee totaal verschillende dingen’
Mark Tigchelaar
In het artikel 'Mark Tigchelaar: Lezen en onthouden zijn twee totaal verschillende dingen' legt Tigchelaar uit dat veel mensen informatie maar half lezen of simpelweg overslaan vanwege de grote informatiestroom. Hij noemt dit 'modern analfabetisme' en ontwikkelde daarom de UseClark-methode.
"Kinderen leren lezen op school. Dat is bij uitstek de plek om hun leesvaardigheid te oefenen. De school draagt ook verantwoordelijkheid als het leesleerproces anders verloopt dan verwacht." Uit: Dyslectische kinderen leren lezen

Dyslexie en leesvaardigheid: uitdagingen en oplossingen

Voor sommige kinderen en volwassenen is lezen een voortdurende uitdaging door dyslexie. Specialistische ondersteuning kan echter een wereld van verschil maken.

Spotlight: Tom Braams

Tom Braams is een vooraanstaand expert op het gebied van leerstoornissen. Als zelfstandig onderwijspsycholoog is zijn praktijk gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van leerstoornissen, met specifieke focus op dyslexie en leesvaardigheid.
Anneke Smits Tom Braams
Dyslectische kinderen leren lezen
In Dyslectische kinderen leren lezen bieden Anneke Smits en Tom Braams concrete handvatten voor leerkrachten en ouders om kinderen met dyslexie te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun leesvaardigheden.
Boek bekijken
€ 34,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Zo werkt aandacht
Nico Jong
In 'Zo werkt aandacht' wordt het verband tussen aandacht en leesvaardigheid belicht. Stefan van der Stigchel legt uit hoe onze hersenen selectief informatie verwerken tijdens het lezen en hoe we deze kennis kunnen gebruiken om effectiever informatie tot ons te nemen.

Het belang van een schoolbreed leesbeleid

Scholen spelen een cruciale rol in het ontwikkelen van leesvaardigheid. Een doordacht leesbeleid kan een enorm verschil maken in hoe kinderen lezen ervaren en ontwikkelen.

Iris Vansteelandt Jona Hebbrecht
Van leerlingen lezers maken
Van leerlingen lezers maken van Iris Vansteelandt en Jona Hebbrecht introduceert de pijlers van krachtig leesonderwijs. Het boek biedt scholen handvatten om een effectief leesbeleid te creëren dat inzet op motivatie, effectieve didactiek en gerichte monitoring.
Boek bekijken
€ 29,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Creativiteit stimuleren en onderwijzen mag niet stoppen
Bertrand Weegenaar
Het artikel 'Creativiteit stimuleren en onderwijzen mag niet stoppen' bespreekt hoe creativiteit en leesvaardigheid hand in hand gaan. Waar traditioneel onderwijs vaak focus legt op rekenen en taal, pleit dit artikel voor het belang van creatief denken bij het interpreteren van teksten.

Digitale leesvaardigheid: uitdagingen in een beeldschermwereld

Met de verschuiving naar digitaal lezen ontstaan nieuwe uitdagingen voor onze leesvaardigheid. Onderzoek toont aan dat we anders lezen van een scherm dan van papier.

Digitale intelligentie - 'Een belangrijk boek'
Nico Jong
In 'Digitale intelligentie' wordt beschreven hoe onze digitaal verbonden samenleving nieuwe eisen stelt aan onze leesvaardigheid. Het artikel belicht hoe we nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om effectief te kunnen omgaan met de groeiende stroom aan digitale informatie.
Beter leren kijken - ‘Ik neem de tips en trucs makkelijk op’
Hans de Witte-van Mierlé
Het artikel 'Beter leren kijken' van Stefan van der Stigchel legt een verrassend verband tussen kijken en lezen. Hij laat zien dat waar we bij lezen denken aan woorden, het in feite een vorm van visuele verwerking is die in onze hersenen plaatsvindt.

Schrijven voor betere leesvaardigheid

Er bestaat een sterke relatie tussen schrijven en lezen. Voor professionals die teksten schrijven, is kennis over hoe mensen lezen essentieel om effectief te communiceren.

Verbeter je schrijfstijl
Hanneke Tinor-Centi
In 'Verbeter je schrijfstijl' wordt uitgelegd hoe schrijvers rekening kunnen houden met de leesvaardigheid van hun publiek. Een goede schrijfstijl maakt teksten toegankelijker en zorgt ervoor dat ze beter worden gelezen en begrepen.
Weg met slechte teksten! - Wat je moet schrappen om beter te schrijven
Wouter van Wingerden
Het artikel 'Weg met slechte teksten!' biedt schrijvers concrete tips om hun teksten leesbaarder te maken. Door jargon, clichés en ingewikkelde zinsbouw te vermijden, kunnen schrijvers teksten produceren die de leesvaardigheid van hun lezers niet onnodig op de proef stellen.
Van leerlingen lezers maken Een belangrijk inzicht uit 'Van leerlingen lezers maken' is dat effectief leesonderwijs drie pijlers kent: een motiverende leesomgeving, effectieve leesdidactiek en gerichte leesmonitoring. Scholen die inzetten op deze drie aspecten boeken de beste resultaten in het verbeteren van de leesvaardigheid van hun leerlingen.

Visualisatie als ondersteuning bij lezen

Visuele elementen kunnen het begrip van teksten sterk verbeteren. Hoe kunnen we beelden inzetten om leesvaardigheid te ondersteunen?

Visueel samenwerken
Frank van Kuijck
In 'Visueel samenwerken' wordt beschreven hoe visualisaties kunnen helpen bij het begrijpen van complexe informatie. Het artikel toont dat leesvaardigheid niet alleen om tekst draait, maar ook om het interpreteren van visuals die de tekst ondersteunen.

Conclusie: investeren in leesvaardigheid voor een sterkere samenleving

Leesvaardigheid is veel meer dan een basisvaardigheid - het is de toegangspoort tot kennis, begrip en maatschappelijke participatie. Of het nu gaat om NT2-leerders, kinderen met dyslexie, of digitale lezers, investeren in leesvaardigheid is essentieel voor persoonlijke ontwikkeling én voor een goed functionerende democratische samenleving. Door inzicht te krijgen in hoe we lezen, kunnen we gerichte methoden ontwikkelen om deze cruciale vaardigheid te verbeteren.

Boeken over 'leesvaardigheid' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'leesvaardigheid'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden