Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Leertheorie: fundamenten van kennis- en vaardigheidsontwikkeling

Hoe leren mensen effectief? Wat zijn de psychologische mechanismen achter kennisoverdracht en gedragsverandering? Leertheoretische principes bieden inzicht in deze vragen en vormen de basis voor moderne onderwijsmethoden, trainingsprogramma's en organisatieontwikkeling. Deze pagina biedt een overzicht van de belangrijkste leertheoretische concepten, hun praktische toepassingen en de invloedrijkste denkers op dit gebied.

Tjipke van der Veen Jos van der Wal Vanessa Dalm Irene Hof
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Het standaardwerk Van leertheorie naar onderwijspraktijk van Irene Hof en collega's vormt een essentiële brug tussen theorie en praktijk. Dit boek vertaalt leerpsychologische inzichten naar concrete leerprincipes voor het onderwijs, en is daarmee onmisbaar voor zowel beginnende als ervaren onderwijsprofessionals.
Boek bekijken
€ 51,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Historische ontwikkeling van leertheoretische stromingen

Leertheoretische inzichten hebben een rijke geschiedenis, van klassieke conditionering tot moderne cognitieve en sociale benaderingen. Deze diversiteit aan perspectieven biedt een compleet beeld van hoe mensen kennis en vaardigheden verwerven en toepassen.

Canon van leren & ontwikkelen - 'Mooie introductie en opfrisser'
Rudy Kor
De Canon van leren & ontwikkelen biedt een uitgebreid overzicht van vijftig fundamentele leerconcepten en hun grondleggers. De vergelijkbare opbouw van elk hoofdstuk maakt het mogelijk om verschillende leertheoretische benaderingen systematisch te vergelijken, waarbij zowel de historische context als moderne toepassingen worden belicht.
Frank Verhulst
De ontwikkeling van het kind
In De ontwikkeling van het kind belicht Frank Verhulst de toepassing van leertheoretische principes in de ontwikkelingspsychologie. Het boek behandelt klassieke en operante conditionering evenals observationeel leren, essentiële concepten voor iedereen die werkt met kinderen of geïnteresseerd is in cognitieve ontwikkeling.
Boek bekijken
€ 36,50
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Frank Verhulst

Professor Frank Verhulst heeft als voormalig hoofd van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie/psychologie van het Erasmus MC baanbrekend onderzoek verricht op het gebied van ontwikkelingspsychologie. Zijn expertise in leertheoretische principes in relatie tot kinderontwikkeling maakt hem tot een belangrijke stem in dit vakgebied.

Leertheorie in de onderwijspraktijk

De vertaalslag van theoretische modellen naar praktische onderwijsinterventies is essentieel voor het verbeteren van leerprocessen. Moderne onderwijsinnovaties worden gebouwd op fundamentele leertheoretische principes.

SPOTLIGHT: Barend Last

Barend Last begon zijn carrière als leerkracht en heeft zich ontwikkeld tot een vooraanstaande expert op het gebied van onderwijsinnovatie. Zijn werk bevindt zich op het snijvlak van leertheorie en moderne onderwijspraktijk, waarbij hij zich richt op de fundamentele vraag 'Waarom doen we wat we doen?' in onderwijscontexten. Meer over Barend Last
Barend Last Stefan Jongen
Blended learning design
In Blended learning design laat Barend Last zien hoe verschillende leertheoretische benaderingen als basis kunnen dienen voor het ontwikkelen van een persoonlijke onderwijsvisie. Het boek biedt praktische handvatten voor het ontwerpen van blended leeromgevingen die aansluiten bij moderne leerbehoeften.
Boek bekijken
€ 39,25
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
"Effectief onderwijs begint bij een gedegen begrip van hoe mensen leren. Pas wanneer we de onderliggende leertheoretische principes doorgronden, kunnen we doelgerichte en betekenisvolle leerinterventies ontwerpen die aansluiten bij de behoeften van moderne lerenden." Uit: Blended learning design

Leertheorie in training en organisatieontwikkeling

Niet alleen in het formele onderwijs, maar ook in bedrijfsomgevingen vormen leertheoretische principes de basis voor effectieve training en ontwikkeling. Evidence-based trainingsmethoden bouwen voort op gevalideerde leertheoretische concepten.

SPOTLIGHT: Karin de Galan

Karin de Galan heeft als oprichter van de Karin de Galan school voor training een eigen methode ontwikkeld die trainers helpt om effectiever kennis en vaardigheden over te brengen. Haar werk is sterk geworteld in wetenschappelijke leertheoretische principes en vertaalt deze naar praktische trainingsinterventies. Meer over Karin de Galan
Karin de Galan Peter Baggen
Evidence-based trainen
Evidence-based trainen van Karin de Galan en Peter Baggen baseert zich op de leertheorie van Bandura en demonstreert hoe sociale leertheorie effectief kan worden toegepast in trainingssituaties. Het boek biedt wetenschappelijk onderbouwde methoden voor trainers die hun effectiviteit willen vergroten.
Boek bekijken
€ 50,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Organizational Behavior Management – Een kranige prestatie
Rudy Kor
Het artikel over Organizational Behavior Management (OBM) belicht hoe leertheoretische principes, met name die van Skinner, worden toegepast bij gedragsverandering in organisaties. OBM leert ons dat gedragsverandering het meest effectief is wanneer we werken met observeerbaar, meetbaar gedrag en positieve bekrachtiging gebruiken in plaats van bestraffing.
Evidence-based trainen Een belangrijke les uit evidence-based trainen is dat effectief leren plaatsvindt als we de juiste balans vinden tussen uitdaging en veiligheid. Wanneer trainers hun interventies baseren op Bandura's leertheorie, creëren ze een optimale leeromgeving waarin deelnemers worden aangemoedigd om nieuwe vaardigheden te oefenen zonder angst voor mislukking.

De toekomst van leertheorie: blended learning en digitale innovatie

Moderne technologie en veranderende leerbehoeften vragen om een heroverweging van klassieke leertheoretische principes. Blended learning-benaderingen integreren het beste uit verschillende leertheoretische tradities om effectieve leeromgevingen te creëren.

Barend Last
Blended learning in de praktijk
In Blended learning in de praktijk bouwt Barend Last voort op diverse leertheoretische principes om praktische toepassingen voor blended learning te ontwikkelen. Het boek laat zien hoe traditionele en digitale leervormen kunnen worden gecombineerd op basis van solide leertheoretische fundamenten.
Boek bekijken
€ 39,25
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
De Canon van leren en ontwikkelen met 50 concepten en grondleggers biedt een uitgebreid overzicht van leertheoretische principes, van aangeleerd optimisme tot de zone van naaste ontwikkeling. Het artikel benadrukt de verschuiving van leren naar ontwikkelen, waarbij langetermijnprocessen en persoonlijke groei centraal staan.

Conclusie: Leertheorie als fundament voor effectieve ontwikkeling

Leertheoretische principes vormen het fundament waarop effectieve onderwijs- en trainingsmethoden worden gebouwd. Door inzicht te hebben in hoe mensen leren, kunnen professionals in onderwijs, training en organisatieontwikkeling doelgerichte interventies ontwerpen die aansluiten bij de behoeften van hun doelgroep. De diversiteit aan leertheoretische benaderingen biedt een rijk palet aan mogelijkheden om leerprocessen te optimaliseren, of het nu gaat om klassikaal onderwijs, blended learning of organisatieontwikkeling. Door leertheoretische kennis te combineren met praktijkervaring ontstaan evidence-based methoden die leiden tot effectieve kennis- en vaardigheidsontwikkeling.

Boeken over 'leertheorie' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'leertheorie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden