Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Leerresultaten verbeteren: moderne inzichten en effectieve aanpakken

De kwaliteit van ons onderwijs wordt in belangrijke mate afgemeten aan leerresultaten - de meetbare uitkomsten van het leerproces in termen van kennis, vaardigheden en competenties. Hoe kunnen we deze resultaten verbeteren? Welke methoden zijn bewezen effectief? Op deze pagina verzamelen we de belangrijkste inzichten over het optimaliseren van leerresultaten vanuit diverse perspectieven.

De rol van samenwerking in het verbeteren van leerresultaten

Eén van de best onderbouwde methoden om leerresultaten te verbeteren is coöperatief leren. Deze aanpak, waarbij leerlingen samen kennis construeren, blijkt keer op keer effectief in wetenschappelijk onderzoek.

Spotlight: Spencer Kagan

Spencer Kagan is wereldwijd een van de meest invloedrijke denkers op het gebied van coöperatief leren. Zijn structurele benadering heeft miljoenen docenten geholpen om samenwerking in het klaslokaal te bevorderen, wat leidt tot aantoonbaar betere leerresultaten. Zijn werk wordt ondersteund door uitgebreid wetenschappelijk onderzoek.
Spencer Kagan
Coöperatieve werkvormen
In 'Coöperatieve werkvormen' presenteert Kagan een uitgebreid kader van werkvormen die bewezen effectief zijn voor het verbeteren van leerresultaten. Het boek haalt gezaghebbende onderwijsonderzoekers als John Hattie en Robert Marzano aan om de claims te onderbouwen dat deze methoden leiden tot betere prestaties bij alle leerlingen.
Boek bekijken
€ 52,00
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
"Wanneer we leerlingen laten samenwerken in goed gestructureerde activiteiten, verbeteren niet alleen hun sociale vaardigheden, maar stijgen ook hun leerresultaten significant. Dit effect is consistent aangetoond in honderden onderzoeken, ongeacht leeftijd, vakgebied of sociaal-economische achtergrond." Uit: Coöperatieve werkvormen
Spencer Kagan Miguel Kagan
Coöperatieve leerstrategieën
In 'Coöperatieve leerstrategieën' bouwen Spencer en Miguel Kagan voort op de basisprincipes met praktische strategieën. Het boek presenteert overtuigend onderzoek dat aantoont dat coöperatief leren tot meetbaar betere leerresultaten leidt voor alle leerlingen, van achterstandsleerlingen tot hoogbegaafden.
Boek bekijken
€ 56,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Auteurs die schrijven over 'leerresultaten'

Professionele leergemeenschappen: focus op resultaten

Een andere bewezen effectieve aanpak voor het verbeteren van leerresultaten is het werken in professionele leergemeenschappen (PLG's). Hierbij werken docenten systematisch samen om het onderwijs te verbeteren met een expliciete focus op leerresultaten.

Richard Dufour Rebecca Dufour Robert Eaker Thomas Many
PLG: leraren leren samen
'PLG: leraren leren samen' is een essentieel werk voor scholen die resultaatgericht willen werken. De auteurs benoemen focus op resultaten expliciet als een van de zes kernkenmerken van effectieve professionele leergemeenschappen. Het boek biedt een praktisch kader om de leerresultaten systematisch te monitoren en verbeteren.
Boek bekijken
€ 42,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
PLG: leraren leren samen Effectieve professionele leergemeenschappen maken een cruciale verschuiving: van 'wat onderwijzen we?' naar 'wat leren onze leerlingen?'. Deze resultaatgerichtheid zorgt ervoor dat alle inspanningen gericht zijn op het verbeteren van leeruitkomsten. Verzamel systematisch data om leerresultaten te monitoren en gebruik deze als basis voor onderwijsverbeteringen.

De rol van ouders bij het verbeteren van leerresultaten

Onderzoek toont steeds duidelijker aan dat ouderbetrokkenheid een significante invloed heeft op leerresultaten. Wanneer ouders actief betrokken zijn bij het leerproces, presteren leerlingen aanzienlijk beter.

Joris Spekle
Leren met ouders
Het boek 'Leren met ouders' door Joris Spekle biedt een praktische methodiek om ouders te betrekken bij het leerproces van hun kinderen. De aanpak is specifiek ontwikkeld om leerresultaten te verbeteren door de educatieve driehoek van leerling, docent en ouder te versterken.
Boek bekijken
€ 26,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
No More Boring Learning - 'Aanrader'
Lizzy Prins
Dit artikel bespreekt 'No More Boring Learning', een boek dat praktische handvatten biedt voor effectiever leren. Het benadrukt het belang van het meten van leerresultaten en de transfer naar de praktijk. Wanneer het geleerde niet wordt toegepast, is de training een verspilde investering. Het artikel benadrukt het meten van het leerrendement als cruciale factor.

De uitdagingen in het Nederlandse onderwijs

De afgelopen jaren is er toenemende zorg over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs, specifiek met betrekking tot leerresultaten. Meerdere internationale vergelijkingen tonen een dalende trend in kernvaardigheden.

Kernteam Red het onderwijs
Red het onderwijs!
'Red het onderwijs!' werpt een kritische blik op de dalende leerresultaten in Nederland. Het boek analyseert de oorzaken achter deze zorgwekkende trend en biedt concrete aanbevelingen voor beleidsmakers, schoolleiders en docenten om het tij te keren en de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs te verbeteren.
Boek bekijken
€ 17,99
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Leerresultaten meten in specifieke contexten

Het meten en evalueren van leerresultaten verschilt per vakgebied en context. Effectieve instructie vereist een goed begrip van hoe leerresultaten er in specifieke domeinen uitzien.

van Keulen Oosterheert
Wetenschap en techniek op de basisschool
In 'Wetenschap en techniek op de basisschool' wijden de auteurs een heel hoofdstuk aan het herkennen en beoordelen van leerresultaten binnen dit specifieke domein. Ze onderscheiden vijf soorten leerresultaten bij wetenschap en techniek, waaronder kennis, vaardigheden, houding en motivatie.
Boek bekijken
€ 45,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Silvia Blankestijn
Trainen met hart en ziel
In 'Trainen met hart en ziel' benadrukt Silvia Blankestijn een belangrijk inzicht: tevredenheid van deelnemers zegt weinig over de werkelijke leerresultaten. Het boek pleit voor het meten van concrete leereffecten in de praktijk in plaats van alleen te vertrouwen op evaluatieformulieren na afloop van trainingen.
Boek bekijken
€ 56,95
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Conclusie: een integrale benadering voor betere leerresultaten

Het verbeteren van leerresultaten vereist een veelzijdige aanpak. De onderzoeksliteratuur wijst duidelijk op het belang van coöperatief leren, professionele leergemeenschappen, ouderbetrokkenheid en een sterke focus op het meten van resultaten. Door deze verschillende benaderingen te integreren, kunnen onderwijsprofessionals werken aan een systematische verbetering van leeruitkomsten voor alle leerlingen. De sleutel ligt in het combineren van wetenschappelijk onderbouwde methoden met praktische toepasbaarheid in de specifieke context van elke onderwijsomgeving.

Boeken over 'leerresultaten' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'leerresultaten'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden