trefwoord
Leerinterventies: van ontwerp tot impact
Leerinterventies zijn doelgerichte activiteiten en methodieken die worden ingezet om leren te stimuleren en te ondersteunen. Of het nu gaat om formele cursussen, informele werkplekleeractiviteiten of blended trajecten, een goed ontworpen leerinterventie kan het verschil maken tussen oppervlakkig kennisnemen en daadwerkelijke gedragsverandering. In een wereld waarin continu leren steeds belangrijker wordt, is de kennis van effectieve leerinterventies voor professionals onmisbaar.
Theoretische grondslagen van leerinterventies
Om effectieve leerinterventies te ontwerpen, is het belangrijk de onderliggende leerprincipes te begrijpen. Hierbij gaat het niet alleen om de vraag 'wat werkt?', maar vooral 'wat werkt wanneer en voor wie?'. De keuze voor een bepaalde leerinterventie hangt sterk af van de leerdoelen, de context en de doelgroep.
Manon Ruijters
Liefde voor leren - Geheel herziene editie
In
Liefde voor leren van Manon Ruijters krijg je inzicht in hoe je de juiste interventies kunt kiezen voor verschillende leervragen en -situaties. Het boek laat zien dat leren veel breder is dan alleen cursussen en behandelt de relatie tussen leren, identiteit en professionele ontwikkeling.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Naast de theoretische basis zijn concrete handvatten voor het ontwerpen van leerinterventies essentieel. Je moet immers van theorie naar praktijk kunnen bewegen om daadwerkelijk impact te hebben op het leerproces.
Erik Deen
Mariël Rondeel
Joseph Kessels
Opleidingskunde
Opleidingskunde van Joseph Kessels, Erik Deen en Mariël Rondeel wordt niet voor niets een standaardwerk genoemd. Het biedt concrete handvatten voor het ontwerpen van effectieve leerinterventies in verschillende contexten, van korte interventies tot uitgebreide leertrajecten.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
Mariël Rondeel: ‘Een opleidingskundige helpt mensen slimmer te worden in hun werk’
Mariël Rondeel
In het interview 'Mariël Rondeel: Een opleidingskundige helpt mensen slimmer te worden in hun werk' vertelt ze hoe het vak zich heeft ontwikkeld. 'De advieskant is sterker ontwikkeld. De opleidingskundige van weleer is een opleidingskundig ontwerper geworden,' legt ze uit. Hiermee benadrukt ze de verschuiving naar een meer strategische rol bij het vormgeven van leerinterventies.
Auteurs die schrijven over 'leerinterventies'
Van cursus naar blended leren
De traditionele focus op alleen cursussen en trainingen heeft plaatsgemaakt voor een meer geïntegreerde aanpak waarbij leren op verschillende manieren wordt gefaciliteerd. Blended leerinterventies, die online en offline leren combineren, bieden nieuwe mogelijkheden om leren effectiever en flexibeler te maken.
Joitske Hulsebosch
Sibrenne Wagenaar
Blended leren ontwerpen
In
Blended leren ontwerpen laten Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar zien hoe je talrijke leerinterventies kunt inzetten die zowel online als blended kunnen worden toegepast, van individuele opdrachten tot groepsactiviteiten voor maximale leerimpact.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Manon Ruijters is hoogleraar Leren, ontwikkelen en gedragsverandering aan de VU en lector aan Aeres Hogeschool Wageningen. Ze is een toonaangevende stem op het gebied van professionele ontwikkeling en leerprocessen. Haar werk kenmerkt zich door een sterke verbinding tussen wetenschap en praktijk, waarbij ze het leren in organisaties vanuit verschillende invalshoeken benadert.
Gertjan Schuiling
Hans Vermaak
Heleen Tours
Leren in organisaties
In
Leren in organisaties van Hans Vermaak, Heleen Tours en Gertjan Schuiling wordt beschreven hoe kleine, gestapelde interventies bijdragen aan diepgaande leerprocessen. Het boek benadrukt dat effectieve leerinterventies vakmanschap vereisen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 12 werkdagen
De lerende organisatie en teamleren
Leerinterventies beperken zich niet tot individueel leren, maar kunnen ook gericht zijn op teams of hele organisaties. Collectief leren wordt steeds belangrijker naarmate werk complexer wordt en vraagt om specifieke interventiestrategieën.
Manon Ruijters: ‘Zoek naar de balans tussen leren en realiseren’
Manon Ruijters
In het artikel 'Manon Ruijters: Zoek naar de balans tussen leren en realiseren' benadrukt Ruijters het belang van opgavegericht teamleren. Ze zegt: 'We gaan steeds meer in teams en groepen werken. Professionaliteit wordt steeds collectiever van aard. Er zijn nog maar weinig vraagstukken die je in je eentje op kunt pakken.' Deze ontwikkeling vraagt om specifieke leerinterventies voor teams.
"Leren in organisaties betekent dat kleine, gestapelde interventies bijdragen aan diepgaande leerprocessen. Dit is ambachtelijk vakwerk waarbij zowel formele als informele interventies een rol spelen in het creëren van een lerende cultuur."
Uit: Leren in organisaties
Praktische tools en methodieken
Naast theoretische kennis hebben professionals behoefte aan concrete tools en methodieken die zij direct kunnen toepassen in hun praktijk. Er is een rijke verzameling van interventies beschikbaar die kunnen worden ingezet afhankelijk van de specifieke leerdoelen en context.
Nick van Dam
Jan Rijken
49 Tools for Learning & Development
49 Tools for Learning & Development van Nick van Dam en Jan Rijken is een praktische gids met talrijke tools voor het ontwerpen en implementeren van effectieve leerinterventies. Het boek biedt een toolkit die direct toepasbaar is in diverse organisatiecontexten.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Het Groot Interventieboek - 'Hoort thuis op de werktafel'
Rudy Kor
Het artikel 'Het Groot Interventieboek - Hoort thuis op de werktafel' bespreekt een verzameling van 99 interventies voor adviseurs en professionals. Het boek biedt een systematische aanpak van interventies met tips voor toepassing. De recensent concludeert: 'Het is indrukwekkend in de veelheid van interventies, in de praktische toelichting met tips voor degene die de interventie gaat toepassen.'
Breinkennis en leerinterventies
Moderne inzichten uit de neurowetenschappen bieden waardevolle kennis voor het ontwerpen van effectieve leerinterventies. Door te begrijpen hoe het brein leert, kunnen we interventies ontwerpen die aansluiten bij natuurlijke leerprocessen.
Ria van Dinteren
Breinopeners
In
Breinopeners geeft Ria van Dinteren concrete handvatten voor het ontwerpen van leerinterventies gebaseerd op breinkennis. Het boek laat zien hoe je het brein in de leerstand krijgt met praktische tools en inzichten uit de neurowetenschappen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Breinopeners - Inzichten en praktische tips om hersenen te laten leren
Liesbeth Tettero
In de recensie van 'Breinopeners' wordt uitgelegd dat effectief leren vijf voorwaarden kent: veiligheid, voeding (zowel letterlijk als figuurlijk), emotionele verbinding, verbinding met anderen en goede transfer naar de praktijk. Het artikel concludeert: 'Breinopeners barst van de tips, meteen toe te passen tijdens je training en in je organisatie.'
Breinopeners
Een belangrijke les uit 'Breinopeners' is dat de mindset cruciaal is voor leren. Een growth mindset (het geloof dat je kunt blijven leren en ontwikkelen) is een fundamentele voorwaarde voor effectieve leerinterventies. Als ontwerper van leerinterventies is het daarom essentieel om deze mindset te stimuleren door op groei gerichte feedback te geven en succesvolle leerervaringen te creëren.
Leren op de werkplek faciliteren
Hoewel formele leerinterventies waardevol zijn, vindt het meeste leren plaats tijdens het werk zelf. Effectieve leerinterventies zoeken daarom naar manieren om het dagelijks werk zelf een bron van leren te maken.
In de leerstand - ‘Aanrader voor wie leren op de werkplek belangrijk vindt’
Anton Scheffers
In de recensie 'In de leerstand - Aanrader voor wie leren op de werkplek belangrijk vindt' wordt besproken hoe de werkcontext leren kan stimuleren of belemmeren. De auteur benadrukt: 'Ontwikkel werkcontexten waarin voortdurend blijven leren op de werkplek vanzelfsprekend wordt.' Het artikel beschrijft ook de methodiek van 'Actieleerteams' om werkplekleren te bevorderen.
SPOTLIGHT: Joseph Kessels
Joseph Kessels is hoogleraar-emeritus Human Resource Development en een pionier op het gebied van opleiden en leren in organisaties. Hij promoveerde cum laude op een onderzoek naar het ontwerpen van succesvolle opleidingsprogramma's en heeft talrijke publicaties over kennisproductiviteit en de ontwikkeling van sociaal kapitaal op zijn naam staan.
Meer over Joseph Kessels
Frits Kluijtmans
Tjerk-Jan Adema
Martijn Samson
Leon Dusée
Bedrijfskundige aspecten van HRM
Bedrijfskundige aspecten van HRM onder redactie van Frits Kluijtmans biedt een uitgebreid overzicht van verschillende soorten leerinterventies en hun effectiviteit. Het boek plaatst leerinterventies in een bredere context van HRM-beleid en bedrijfsstrategie.
Boek bekijken
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Innovatieve benaderingen: gamification en blended learning
Nieuwe technologieën en inzichten leiden tot innovatieve vormen van leerinterventies. Gamification en blended learning zijn voorbeelden van benaderingen die het leerproces kunnen verrijken en verdiepen.
Karen Sikkema: ‘De leereffecten van gamification zijn heel serieus’
Karen Sikkema
In het interview 'De leereffecten van gamification zijn heel serieus' wordt uitgelegd waarom spelvormen effectieve leerinterventies kunnen zijn: 'Betrokkenheid, motivatie en actieve participatie dragen sterk bij aan het opnemen van leerstof in het brein. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, neemt de hoeveelheid dopamine in het brein toe. En leer je makkelijker.'
"Blended leren combineert het beste van verschillende werelden: de directe interactie van face-to-face ontmoetingen met de flexibiliteit en schaalbaarheid van online leren. Dit creëert een rijkere leeromgeving waarin verschillende soorten leerinterventies elkaar kunnen versterken."
Uit: Blended leren ontwerpen
De rol van feedback in leerinterventies
Feedback is een cruciale component van effectieve leerinterventies. De manier waarop feedback wordt gegeven en ontvangen kan het verschil maken tussen oppervlakkige kennisname en diepgaand leren.
Feedback met impact is dialoog
Filip Dochy
Het artikel 'Feedback met impact is dialoog' benadrukt dat feedback het meest krachtige medium is in leerprocessen, maar alleen onder de juiste condities: 'Veel positieve feedback leidt tot betere impact; feedback in dialoogvorm is een must; feedback moet cyclisch en frequent gepland worden, lerenden moeten progressie voelen en zien.' Deze inzichten zijn essentieel voor het ontwerpen van effectieve leerinterventies.
Leerinterventies in het onderwijs
Hoewel veel literatuur over leerinterventies zich richt op de bedrijfscontext, zijn er belangrijke lessen te trekken uit onderwijscontexten. De principes van effectief leren gelden immers in elke omgeving.
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' wordt gepleit voor een bewustere benadering van leren in het onderwijs: 'Als je bewust bezig bent met leren en geregeld het gesprek aangaat over wat leren eigenlijk is, zie je beweging ontstaan. In de ontwikkeling van de lerende, de professional en van de organisatie.' Dit geldt evenzeer voor leerinterventies buiten het onderwijs.
De toekomst van leerinterventies
De wereld van leren en ontwikkelen blijft in beweging. Nieuwe inzichten, technologieën en maatschappelijke ontwikkelingen beïnvloeden hoe we leerinterventies ontwerpen en implementeren.
Jan-Dirk den Breejen MA, MSc
Drs. Nathalie Hazenberg MA
Ir. Anthony Meyer zu Schlochtern
Drs. Harriet Kuipers
De High Performance Organisatie, deel 2 - Mens, motivatie, talent en gedrag
In
De High Performance Organisatie, deel 2 van Drs. Harriet Kuipers en collega's wordt besproken hoe leerinterventies effectief kunnen worden ingezet in een HPO-context. Het boek koppelt leerinterventies aan organisatieontwikkeling en prestatieverbetering.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Leren organiseren - Maximale impact met L&D
Guus van Deelen
Het artikel 'Leren organiseren - Maximale impact met L&D' bespreekt hoe Learning & Development-afdelingen hun dienstverlening kunnen optimaliseren: 'De afgelopen 17 jaar heb ik diverse rollen vervuld binnen de L&D-wereld en onderweg waardevolle inzichten opgedaan, maar ook pijnlijke lessen geleerd.' Het artikel biedt praktische handvatten voor het structureren van leerinterventies vanuit een L&D-perspectief.
Conclusie: naar impactvolle leerinterventies
Effectieve leerinterventies vormen de kern van succesvolle leer- en ontwikkelprocessen, zowel voor individuen als voor organisaties. Ze vereisen een zorgvuldige combinatie van theoretische kennis, praktische tools en contextbewustzijn. De kunst ligt in het kiezen en ontwerpen van de juiste interventie voor de specifieke leervraag, doelgroep en context.
Door kritisch te blijven reflecteren op onze leerinterventies en open te staan voor nieuwe inzichten en methoden, kunnen we blijven werken aan impactvoller leren. Want uiteindelijk gaat het erom dat leerinterventies niet alleen kennis overdragen, maar ook daadwerkelijk bijdragen aan gedragsverandering en prestatieverbetering in de praktijk.
De bestsellers
-
€ 30,00
-
€ 59,95
-
€ 79,95
-
€ 39,95
-
€ 39,50