trefwoord
Leercyclus: de sleutel tot effectief leren en ontwikkelen
De leercyclus is een van de meest invloedrijke modellen om het leerproces te begrijpen en te optimaliseren. Of je nu coach, manager, trainer of professional bent die zichzelf wil ontwikkelen: inzicht in de verschillende fasen van het leren stelt je in staat om gestructureerd te groeien. Op deze pagina ontdek je verschillende perspectieven op de leercyclus, de toepassing ervan in verschillende contexten, en hoe je dit model kunt gebruiken om jouw eigen leerproces – of dat van anderen – te verrijken.
De leercyclus van Kolb: de basis van ervaringsleren
Het bekendste model van de leercyclus is ontwikkeld door David Kolb en staat centraal in veel trainingen, coaching en onderwijsprogramma's. Kolb beschrijft leren als een cyclisch proces van ervaren, reflecteren, conceptualiseren en experimenteren. Het doorlopen van deze cyclus zorgt ervoor dat een ervaring wordt omgezet in waardevolle kennis en nieuwe vaardigheden.
Jeroen Hendriksen
Cirkelen rond Kolb
In 'Cirkelen rond Kolb' neemt Jeroen Hendriksen ons mee in de diepere lagen van de leercyclus. Het boek toont hoe het model praktisch toe te passen is in verschillende contexten. Hendriksen benadrukt het belang van het volledig doorlopen van alle fasen van de cyclus om tot effectief leren te komen, en voegt praktische werkvormen toe die het model tot leven brengen.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
De kracht van Kolbs model zit in de erkenning dat effectief leren meer is dan alleen kennis vergaren of reflecteren. Het is een holistische cyclus waarbij verschillende leerstijlen worden aangesproken. Dit maakt de leercyclus bijzonder geschikt voor diverse leercontexten, van persoonlijke ontwikkeling tot teamleren en organisatieverandering.
SPOTLIGHT: Jeroen Hendriksen
Jeroen Hendriksen is een autoriteit op het gebied van leercycli en ervaringsleren. Als zelfstandig personal coach en trainer heeft hij jarenlange ervaring opgebouwd in het begeleiden van professionals. Hendriksen heeft verschillende boeken geschreven over intervisie, collegiale consultatie en leerstijlen. Zijn werk kenmerkt zich door een heldere vertaling van theoretische modellen naar praktische toepassingen.
Meer over Jeroen Hendriksen
Jeroen Hendriksen
Werkboek intervisie
Het 'Werkboek intervisie' van Hendriksen past de leercyclus toe op intervisie en collegiale consultatie. Het boek biedt concrete werkvormen die de verschillende fasen van de leercyclus benutten. Met name bij de gevorderde werkvormen wordt expliciet verwezen naar het cyclische leerproces, wat intervisie tot een krachtig instrument maakt voor continue professionele ontwikkeling.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
Leercycli in coaching en persoonlijke ontwikkeling
Een leercyclus is meer dan een theoretisch model – het is een praktisch instrument dat coaches en begeleiders dagelijks gebruiken om ontwikkeling te structureren. In coaching biedt het doorlopen van de volledige cyclus een kader om ervaringen om te zetten in concrete groei.
Pieter van der Haak
Een Goed Gesprek!
In 'Een Goed Gesprek!' presenteert Pieter van der Haak de leercyclus van Kolb als raamwerk voor persoonlijke ontwikkeling en coaching. Het boek benadrukt hoe een cyclisch proces van ervaringen opdoen, reflecteren, analyseren en toepassen van nieuwe inzichten de basis vormt voor betekenisvolle gesprekken en duurzame gedragsverandering.
Boek bekijken
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
"Als we alleen maar ervaren zonder te reflecteren, blijven we dezelfde fouten maken. Als we alleen reflecteren zonder er betekenis aan te geven, blijft het een interessant gesprek zonder verandering. Pas wanneer we de volledige leercyclus doorlopen, zetten we ervaringen om in blijvende ontwikkeling."
Uit: Een Goed Gesprek!
Reflectie werkvormen - ‘Waardevol hulpmiddel’
Sippy van Akker
In het artikel 'Reflectie werkvormen - Waardevol hulpmiddel' worden praktische oefeningen besproken om de reflectiefase van de leercyclus te versterken. De waaier met reflectieoefeningen biedt 25 verschillende werkvormen die helpen om leerervaringen te verdiepen. De recensie benadrukt het belang van een emotioneel veilige setting bij reflectie en hoe de juiste reflectievormen meer dynamiek en plezier in het leerproces brengen.
Variaties op de klassieke leercyclus
Hoewel de leercyclus van Kolb het bekendste model is, zijn er verschillende aanpassingen en variaties ontwikkeld die inspelen op specifieke contexten of vraagstukken. Deze alternatieve modellen behouden het cyclische karakter maar leggen andere accenten.
Ien G.M. van der Pol
Coaching essentials voor managers
In 'Coaching essentials voor managers' introduceert Ien G.M. van der Pol de 'K-A-R-M-A' leer- en reflectiecyclus als praktisch instrument voor managers. Deze variant op de klassieke leercyclus biedt een toegankelijk kader voor leidinggevenden om hun coachende rol te versterken en systematisch te reflecteren op hun dagelijkse praktijk.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
SPOTLIGHT: Ien G.M. van der Pol
Ien G.M. van der Pol is oprichter en directeur van de Alba-academie, een opleidingsinstituut voor coaching en leiderschapsontwikkeling. Als Master Executive coach begeleidt ze directieteams en heeft ze de 'Inclusive theorie' ontwikkeld. Haar werk kenmerkt zich door het verbinden van welzijn, welvaart en wijsheid, met bijzondere aandacht voor leiderschapsontwikkeling en effectieve communicatie.
Meer over Ien G.M. van der Pol
Een andere variatie op de leercyclus vinden we in het model van 'triple loop learning', waarin drie niveaus van leren worden onderscheiden: het bereiken van doelen (enkelslag leren), het verbeteren van doelen (dubbelslag leren) en het verbeteren van het leerproces zelf (drieslag leren).
Anton Vanhoucke: ‘Leidinggeven aan zelfsturende teams is veel relaxter’
Anton Vanhoucke
In het artikel 'Leidinggeven aan zelfsturende teams is veel relaxter' wordt het concept van 'triple loop learning' uitgewerkt. Dit model beschrijft hoe organisaties op drie niveaus kunnen leren: doelen halen, betere doelen stellen, en beter leren leren. Het artikel benadrukt dat veel organisaties blijven steken op het eerste niveau, terwijl juist het derde niveau - het ontwikkelen van een cultuur die leren bevordert - cruciaal is voor adaptieve teams en organisaties.
De leercyclus in agile en zelfsturende teams
In de context van agile werken en zelfsturende teams krijgt de leercyclus een nieuwe dimensie. Het vermogen om snel te leren, te experimenteren en bij te sturen is essentieel voor teams die in een complexe, veranderende omgeving opereren.
Sturen op resultaat - Hoe je samen werkt aan de grootste ambities
Anton Vanhoucke
Het artikel 'Sturen op resultaat - Hoe je samen werkt aan de grootste ambities' introduceert de CRAFT-cyclus (Create, Refine, Align, Finalize & Transmit) als een praktische leercyclus voor innovatieve teams. Deze aanpak combineert het bouwen aan waarde met het systematisch evalueren van resultaten. Door te experimenteren en tussentijds te meten, leren teams snel bij en kunnen ze hun aanpak voortdurend verbeteren.
Vivian Boumans
Ina Sok
Het Switchboard
'Het Switchboard' van Ina Sok en Vivian Boumans volgt een cyclisch proces van braindump, analyse en verdieping naar nieuwe handelingsperspectieven. Dit model is bijzonder geschikt voor complexe vraagstukken in organisaties en benadrukt het belang van ervaringsleren waarbij reflectie leidt tot nieuwe inzichten en handelingsmogelijkheden.
Boek bekijken
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Purpose Driven People - 'Duidelijke handvatten voor agile transformaties'
Henny Portman
In 'Purpose Driven People - Duidelijke handvatten voor agile transformaties' wordt de People Journey Circle geïntroduceerd. Dit model integreert verschillende aspecten van de leercyclus in een organisatiecontext, met aandacht voor communicatie, experimenteren, en het bouwen van communities. De recensie benadrukt het belang van een lerende organisatie waarin leren 'de normaalste zaak van de wereld' is.
De leercyclus als integraal onderdeel van de werkstartcyclus
Een interessante toepassing van de leercyclus vinden we in de context van onboarding en werkstart. Door het leerproces te integreren in de eerste fase van de samenwerking, kan een sterke basis worden gelegd voor duurzame ontwikkeling en verbinding.
De Werkstartcyclus - Over een warm welkom in de organisatie
Dennis Vrooland, Patrick Odendaal
Het artikel 'De Werkstartcyclus - Over een warm welkom in de organisatie' beschrijft een gefaseerde aanpak die de leercyclus integreert in het onboardingsproces. De zeven fasen van de werkstartcyclus (acclimatiseren, ontdekken, mening vormen, identiteit bepalen, bekwamen, integreren en evalueren) vormen een cyclisch leerproces dat bijdraagt aan een betekenisvolle samenwerking.
Cirkelen rond Kolb
Een belangrijke les uit 'Cirkelen rond Kolb' is dat organisaties vaak te veel nadruk leggen op de fases van conceptualiseren en experimenteren, terwijl de fasen van ervaren en reflecteren worden overgeslagen. Juist in deze fasen ligt de sleutel tot diepgaand leren. Door bewust tijd en ruimte te maken voor alle vier de fasen, worden leerervaringen pas echt verankerd in nieuw gedrag.
Het bredere perspectief: leercycli in lerende organisaties
De leercyclus heeft niet alleen waarde op individueel en team-niveau, maar vormt ook een belangrijke basis voor het denken over lerende organisaties. Het vermogen om systematisch te leren van ervaringen maakt organisaties adaptief en toekomstbestendig.
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
In het artikel 'Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers' wordt de leercyclus in een bredere context geplaatst. Het boek biedt een overzicht van fundamentele concepten op het gebied van leren en ontwikkelen, waaronder verschillende vormen van leercycli. De recensie benadrukt de verschuiving van een focus op leren naar ontwikkelen, waarbij lange-termijn processen en persoonlijke ontwikkeling steeds centraler komen te staan.
Woody van Olffen: ‘Diepgaande verandering vraagt om samen willen leren en overleven’
Woody van Olffen
Het artikel 'Woody van Olffen: Diepgaande verandering vraagt om samen willen leren en overleven' plaatst de leercyclus in de context van organisatieverandering. Het benadrukt dat echte verandering een combinatie vraagt van actie en beschouwing. De auteur vergelijkt het met een ontdekkingsreis waarbij een goede voorbereiding essentieel is, maar waarbij gaandeweg experimenteren en leren de sleutel vormen tot succes.
De leercyclus als revolutionair concept
Hoewel de leercyclus al decennia bestaat, krijgt het concept in de huidige snel veranderende wereld een revolutionaire dimensie. Het vermogen om continu te leren en jezelf opnieuw uit te vinden wordt steeds crucialer voor persoonlijk en professioneel succes.
De Leer(r)evolutie
Jeroen Busscher
In het artikel 'De Leer(r)evolutie' benadrukt Jeroen Busscher dat het vermogen om te leren de belangrijkste voorwaarde is voor succes in de 21e eeuw. Hij introduceert het concept 'Nieuwe Bildung', waarbij het leren over onszelf als persoon centraal staat. In plaats van een instrumentele kijk op leren als 'kennis vergaren', pleit hij voor een permanente leerhouding die gericht is op zelfkennis, omgang met anderen en zingeving.
Jeroen Busscher: ‘Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw’
Jeroen Busscher
In het interview 'Jeroen Busscher: Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw' wordt de leercyclus in het perspectief van de moderne arbeidsmarkt geplaatst. Busscher stelt dat 'gebrek aan lerend vermogen het analfabetisme van de 21e eeuw is'. Hij benadrukt het belang van een permanente leerhouding in een wereld waar elke dag anders is en waar jezelf kennen, goed kunnen samenwerken en weten waarom je de dingen doet cruciaal zijn voor succes.
Praktisch aan de slag met de leercyclus
Het begrijpen van de leercyclus is één ding, maar hoe pas je deze kennis toe in de praktijk? Er zijn verschillende concrete toepassingen die je kunnen helpen om de leercyclus te integreren in je dagelijkse werk of leven.
Ontwerp je ontwikkeling - 'Degelijk en vol goeie voorbeelden'
Annemiek Sierhuis
Het artikel 'Ontwerp je ontwikkeling - Degelijk en vol goeie voorbeelden' bespreekt een praktische methode om de leercyclus toe te passen in coaching. De OJO-cyclus (Ontwerp je ontwikkeling) bestaat uit zeven stappen: ontdekken, dromen, herdefiniëren, ideeën genereren, plan maken, experimenteren en reflecteren. De recensie prijst vooral de concrete voorbeelden en oefeningen die helpen om deze cyclus in de praktijk te brengen.
Leercycli inkopen en implementeren in organisaties
Voor organisaties die systematisch willen werken aan het versterken van hun leervermogen, is het strategisch inkopen van leer- en ontwikkeloplossingen een belangrijke stap. Een goede aanpak hierbij houdt rekening met de verschillende dimensies van de leercyclus.
Leren inkopen - ‘Helder boek over het inkopen van leeroplossingen’
Peter Streefkerk
Het artikel 'Leren inkopen - Helder boek over het inkopen van leeroplossingen' biedt praktische handvatten voor het strategisch inkopen van leer- en ontwikkeloplossingen. De recensie benadrukt het belang van een goede voorbereiding en de koppeling tussen inkoopbeleid en het 'leren en ontwikkelen'-beleid. Door deze afstemming kunnen organisaties leeroplossingen kiezen die aansluiten bij hun missie, visie en doelstellingen.
Conclusie: de kracht van cyclisch leren
De leercyclus is meer dan een theoretisch model – het is een krachtige lens om naar leren en ontwikkelen te kijken. Door leren te benaderen als een cyclisch proces waarin ervaring, reflectie, conceptvorming en experimenteren elkaar versterken, kunnen individuen, teams en organisaties hun leervermogen significant vergroten.
Of je nu werkt als coach, trainer, manager of professional: inzicht in de dynamiek van de leercyclus helpt je om leerprocessen effectiever te maken en te verbinden met concrete resultaten. In een wereld die steeds sneller verandert, is het vermogen om cyclisch te leren wellicht de belangrijkste competentie voor duurzaam succes.
De bestsellers
-
€ 30,99
-
€ 27,95
-
€ 74,90
-
€ 18,00
-
€ 28,50