trefwoord
Gamen: Tussen Vermaak, Verslaving en Vernieuwing
Gamen is niet meer weg te denken uit onze digitale samenleving. Of het nu gaat om kinderen die Fortnite spelen, volwassenen die ontspannen met een mobiele game tijdens het forenzen, of organisaties die gamification-principes toepassen – gaming is uitgegroeid tot een fenomeen dat veel meer behelst dan alleen entertainment. In deze gids duiken we in de verschillende aspecten van gamen: van de uitdagingen bij de opvoeding van gamende kinderen tot de kansen die gaming biedt in organisaties en onderwijs.
Gamen en Opvoeding: Een Uitdaging voor Ouders
Voor veel ouders vormt het gamegedrag van hun kinderen een bron van zorgen. Hoeveel uur gamen is normaal? Wanneer wordt het problematisch? En hoe ga je hier als ouder mee om?
Koen Schobbers
Deirdre Enthoven
Mijn gamende kind
In
Mijn gamende kind bundelen Deirdre Enthoven en Koen Schobbers hun expertise als journalist en esports-professional. Ze geven praktische handvatten voor ouders die worstelen met het gamegedrag van hun kinderen en bieden een genuanceerde kijk op de wereld van games.
Boek bekijken
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, vrijdag in huis
SPOTLIGHT: Koen Schobbers
Koen Schobbers is een pionier op het gebied van gamingeducatie. Als voormalig professionele gamer met een topsportstatus die tegelijkertijd geneeskunde studeerde, combineert hij unieke ervaringsdeskundigheid met wetenschappelijke kennis. Hij geeft presentaties en workshops voor ouders, jeugd en zorgprofessionals over verantwoord gamen.
Meer over Koen Schobbers
"Games zijn geprogrammeerde stimulatiestructuren die fantastisch leuk kunnen zijn, maar het zijn ook constant aanwezige en effectieve poorten tot escapisme. Want waar Hollywood je anderhalf uur in een bioscoopstoel wil houden, hebben games tot doel je aandacht maandelijks tientallen uren vast te houden."
Uit: Mijn gamende kind
De balans vinden tussen gezond gamegedrag en overmatig gebruik is voor veel gezinnen een uitdaging. Wanneer wordt gamen problematisch? Experts wijzen op verschillende signalen die kunnen duiden op een ongezonde relatie met games.
Gameboy - Verhaal van een verslaving
Michiel Smit
In 'Gameboy - Verhaal van een verslaving' beschrijft Michiel Smit zijn persoonlijke ervaringen met gameverslaving. Hij signaleert tien waarschuwingstekens, waaronder steeds meer gamen, weerstand tegen inperking, verslechtering van het basishumeur en apathie voor andere activiteiten. Zijn verhaal biedt waardevolle inzichten in hoe een hobby kan uitgroeien tot een probleem.
Marije Lagendijk
Digitale opvoeding
In
Digitale opvoeding biedt Marije Lagendijk handvatten voor ouders die worstelen met het gamegedrag van hun kinderen. Ze benadert het onderwerp vanuit een breder perspectief op digitale media en helpt ouders bij het stellen van gezonde grenzen zonder technologie volledig af te wijzen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De Invloed van Gamen op het Brein
Er bestaan veel mythes over de invloed van gamen op de hersenontwikkeling. Sommigen vrezen dat games schadelijk zijn voor het kinderbrein, terwijl anderen wijzen op mogelijke cognitieve voordelen. Wat zegt de wetenschap hierover?
Andre Aleman
Wie is hier nou verward?
Wie is hier nou verward? van Andre Aleman ontkracht diverse hardnekkige mythes, waaronder het idee dat gamen per definitie schadelijk zou zijn voor het kinderbrein. Als hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie plaatst hij het debat in wetenschappelijk perspectief en nuanceert hij doembeelden over digitale media.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Adam Alter: ‘Nieuwe technologieën spelen in op basale behoeften’
Adam Alter
In het interview 'Adam Alter: Nieuwe technologieën spelen in op basale behoeften' wordt uitgelegd hoe digitale applicaties en games inspelen op fundamentele menselijke behoeften als sociale interactie en mentale stimulatie. Alter wijst op zowel de verslavende mechanismen als mogelijke oplossingen voor gezonder digitaal gedrag.
Hoewel overmatig gamen inderdaad negatieve effecten kan hebben, zoals slaapproblemen en verminderde sociale vaardigheden in het echte leven, is het belangrijk om ook de nuance te zien. Games kunnen ook positieve effecten hebben, zoals het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht, probleemoplossend vermogen en strategisch denken.
Wie is hier nou verward?
Een belangrijke les uit het werk van Andre Aleman is dat we moeten waken voor eenzijdige beeldvorming over gamen. Het gaat niet om óf games goed óf slecht zijn, maar om de context: wat voor games, hoeveel tijd eraan besteed wordt, ten koste van welke andere activiteiten, en of er voldoende balans is in het dagelijks leven van de gamer.
De Wereld van Games: Meer dan Alleen Spel
Games hebben zich ontwikkeld van eenvoudige pixelspelletjes tot complexe virtuele werelden met miljoenen spelers. Deze evolutie heeft geleid tot nieuwe subculturen, economieën en zelfs beroepen zoals professionele esporters.
Devin Hunter
Fortnite - Het eindspel
De populariteit van games als Fortnite, waarover
Fortnite - Het eindspel van Devin Hunter gaat, toont hoe games doorgedrongen zijn in de mainstream cultuur. Deze titles vormen niet alleen entertainment, maar creëren complete sociale ecosystemen waarin jongeren vriendschappen sluiten en identiteiten ontwikkelen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Matthew Ball
Het metaverse
In
Het metaverse beschrijft Matthew Ball hoe games als Minecraft, Roblox en Fortnite fungeren als vroege vormen van het metaverse. Deze platforms zijn meer dan spellen; het zijn sociale ruimtes waar mensen samenkomen, creëren en economische activiteiten ontplooien - voorlopers van een mogelijk nieuwe digitale samenleving.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Gamification: Games als Motor voor Verandering
De principes die games zo boeiend maken, worden steeds vaker toegepast buiten de entertainmentwereld. 'Gamification' – het toepassen van spelelementen in niet-spelcontexten – wint terrein in onderwijs, bedrijfsleven en gezondheidszorg.
Annemieke Stoppelenburg
Léon de Caluwé
Jac Geurts
Gaming
Gaming van Annemieke Stoppelenburg, Léon de Caluwé en Jac Geurts toont hoe spelsimulaties effectieve interventies kunnen zijn voor verandering en leren in organisaties. Het boek bespreekt hoe gaming niet meer weg te denken is uit opleidingen, adviespraktijk en gedragswetenschap.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Gamification als motor van verandering
Bart Hufen
In 'Gamification als motor van verandering' introduceert Bart Hufen een 'game-plan for change' geïnspireerd door games als Donkey Kong en FarmVille. Hij legt uit hoe de elementen die games zo motiverend maken – doelen, obstakels, acties, feedback en tijd – ook kunnen worden toegepast bij organisatieverandering.
Marck Oostra
Paul Devilee
Theaterinterventies
In
Theaterinterventies van Marck Oostra en Paul Devilee wordt gaming beschreven als een theaterinterventie die deelnemers laat experimenteren met nieuwe situaties. De auteurs tonen hoe spelelementen kunnen worden ingezet om leren en verandering te stimuleren in professionele contexten.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
Preview - Gamification
Horst Streck
De 'Preview - Gamification' laat zien hoe bedrijven als Google, Facebook en DuoLingo principes uit de gamewereld succesvol toepassen. Terwijl veel traditionele organisaties worstelen met verandering, begrijpen deze bedrijven dat mensen van nature graag spelen en zetten ze deze kennis strategisch in.
Balans Vinden in een Wereld van Games
Of je nu ouder, opvoeder, manager of gamer bent – het vinden van een gezonde balans in onze relatie met games is cruciaal. Dit betekent niet het afwijzen van games, maar het begrijpen van hun aantrekkingskracht en het bewust omgaan met hun plaats in ons leven.
Mijn gamende kind
Een belangrijke les uit 'Mijn gamende kind' is dat games niet inherent goed of slecht zijn - het gaat om hoe we ermee omgaan. Ouders moeten niet alleen grenzen stellen, maar ook interesse tonen in de gamewereld van hun kinderen. Door samen te spelen en in gesprek te blijven, creëer je wederzijds begrip en voorkom je dat gamen een strijdtoneel wordt.
Gamification - De kracht van beleving
Freija van Duijne
In de recensie van 'Gamification - De kracht van beleving' wordt benadrukt dat games ons iets belangrijks leren: fouten maken wordt niet gezien als falen, maar als onderdeel van het leerproces. Deze mindset zou ook in onderwijs en werk vaker toegepast kunnen worden om innovatie en groei te stimuleren.
Conclusie: Gamen in Perspectief
Games zijn een krachtig medium dat zowel positieve als negatieve effecten kan hebben. Het is aan ons – ouders, opvoeders, managers en gamers zelf – om bewuste keuzes te maken over hoe we met games omgaan. Door kennis te nemen van zowel de uitdagingen als de mogelijkheden, kunnen we het beste halen uit de gamewereld zonder er door overspoeld te worden.
Of je nu zoekt naar manieren om je kind te begeleiden bij het gamen, geïnteresseerd bent in hoe gamification je organisatie kan versterken, of simpelweg meer wilt begrijpen over dit culturele fenomeen – bewustwording is de eerste stap naar een gezonde relatie met de digitale spelwereld.
De bestsellers
-
€ 69,50
-
€ 36,95
-
€ 23,95
-
€ 28,99
-
€ 23,50