trefwoord

Dyscalculie: begrijpen en aanpakken van deze rekenstoornis

Dyscalculie is meer dan 'niet goed kunnen rekenen'. Het is een specifieke leerstoornis waarbij iemand hardnekkige en langdurige problemen heeft met het aanleren en automatiseren van rekenvaardigheden. Voor kinderen én volwassenen met dyscalculie vormt rekenen een dagelijkse worsteling die verder reikt dan alleen het klaslokaal. Getalbegrip, rekenfeiten onthouden, wiskundige symbolen interpreteren: wat voor de meeste mensen vanzelfsprekend is, vraagt van mensen met dyscalculie enorme inspanning.

Gelukkig is er de afgelopen decennia veel vooruitgang geboekt in ons begrip van deze rekenstoornis. We weten steeds beter hoe dyscalculie zich manifesteert, hoe we het kunnen diagnosticeren en vooral: hoe we mensen met dyscalculie effectief kunnen ondersteunen. Deze pagina biedt een overzicht van de belangrijkste inzichten, methoden en praktische handvatten.

Spotlight: Hans van Luit

Prof. dr. Hans van Luit is hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie aan de Universiteit Utrecht en dé Nederlandse autoriteit op dit gebied. Zijn jarenlange onderzoek heeft geleid tot fundamentele inzichten in hoe dyscalculie ontstaat en hoe we er het beste mee kunnen omgaan.
Hans van Luit
Dit is dyscalculie
Van Luits standaardwerk behandelt uitgebreid wat dyscalculie precies is, hoe het gediagnosticeerd wordt en welke aanpak effectief is. Een onmisbaar boek voor iedereen die professioneel met deze rekenstoornis te maken heeft.
Boek bekijken
32,99
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

Herkenning: de signalen van dyscalculie

Dyscalculie laat zich op verschillende manieren zien. Kinderen hebben bijvoorbeeld moeite met het herkennen van hoeveelheden, het begrijpen van meer en minder, of het onthouden van rekentafels. Zelfs na intensieve oefening blijven rekenfeiten niet hangen. Ook volwassenen worstelen vaak met tijdsinschatting, het omgaan met geld, of het aflezen van klokken en roosters.

Belangrijk is dat dyscalculie níét komt door een gebrek aan intelligentie of motivatie. Het is een neurologische aandoening waarbij bepaalde delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor getalverwerking anders functioneren. Deze hersengebieden hebben moeite met het maken van verbindingen tussen getallen, hoeveelheden en symbolen.

Marisca Milikowski
Dyscalculie en rekenproblemen
Milikowski, psycholoog en medeoprichter van de Rekencentrale, legt in dit boek helder uit welke obstakels mensen met dyscalculie tegenkomen en welke strategieën effectief zijn om deze rekenstoornis aan te pakken in de dagelijkse praktijk.
Boek bekijken
32,50
23,95
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Tjip de Jong
Dit artikel beschrijft hoe onderwijsvernieuwingen soms juist averechts werken voor kinderen met rekenproblemen. Het pleit voor een terugkeer naar heldere rekenstructuren en gestructureerd oefenen - essentieel voor kinderen met dyscalculie.

Auteurs die schrijven over 'dyscalculie'

Van diagnose naar effectieve interventie

Een tijdige en nauwkeurige diagnose is cruciaal. Alleen als we weten wat er precies speelt, kunnen we een passende aanpak kiezen. Diagnostiek bij dyscalculie kijkt naar verschillende aspecten: getalbesef, rekenstrategieën, werkgeheugen en de mate waarin automatisering lukt. Het gaat niet alleen om wat iemand niet kan, maar vooral ook om hoe iemand denkt en welke strategieën al wel werken.

De diagnostiek moet leiden tot een individueel interventieprogramma. Want hoewel dyscalculie een classificatie is, is ieder kind uniek. De ene leerling heeft vooral moeite met getalbesef, de ander met het onthouden van procedures. Maatwerk is daarom essentieel.

Marije van Oostendorp
Aan de slag met rekenproblemen
Van Oostendorp biedt een praktische handleiding voor diagnostiek en interventies bij ernstige rekenproblemen en dyscalculie, compleet met specifieke oefeningen die direct toepasbaar zijn in de onderwijspraktijk.
Boek bekijken
32,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Mindsets op school
Peter de Roode
Dit artikel over mindsets laat zien hoe belangrijk het is dat kinderen met dyscalculie een 'growth mindset' ontwikkelen: het besef dat hun brein kan groeien en leren, ook al gaat rekenen moeizaam. Deze mindset voorkomt dat ze opgeven.

De kracht van een positieve mindset bij rekenproblemen

Kinderen met dyscalculie lopen groot risico op een zogenaamde 'fixed mindset': het idee dat ze nu eenmaal 'niet kunnen rekenen' en dat dit nooit zal veranderen. Deze overtuiging is desastreus voor hun ontwikkeling. Research toont aan dat het geloof in groei en ontwikkeling - een 'growth mindset' - cruciaal is voor vooruitgang.

Leerkrachten en ouders spelen hierin een sleutelrol. Door te prijzen voor inzet in plaats van resultaat, door geduldig stapsgewijs vooruit te gaan, en door kleine successen te vieren, ontstaat geleidelijk vertrouwen. Hans van Luit benadrukt in zijn werk dat dit psychologische aspect minstens zo belangrijk is als de technische rekenvaardigheid zelf.

Wil Oonk Ronald Keijzer Sabine Lit Frits Barth
Rekenen - wiskunde in de praktijk
Dit praktijkboek voor het rekenonderwijs verwijst naar het officiële protocol voor Ernstige Reken- en Wiskundeproblemen en Dyscalculie en biedt concrete aanwijzingen voor signalering en preventie in de klas.
Boek bekijken
46,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Als alle breinen leren - ‘Bijzonder waardevol voor ouders, kinderen en docenten’
Ria van Dinteren
Een waardevol artikel over neurodiversiteit in het onderwijs. Dyscalculie is een vorm van neurodiversiteit: een brein dat anders werkt, niet minder. Dit perspectief helpt om meer passend onderwijs te realiseren.

Neurodiversiteit: een ander perspectief op dyscalculie

De afgelopen jaren verschuift onze kijk op leerstoornissen. In plaats van dyscalculie te zien als een 'defect', begrijpen we steeds beter dat het gaat om een andere manier van informatieverwerking. Het neurodiverse brein heeft specifieke behoeften, maar ook vaak verrassende talenten op andere gebieden.

Deze benadering betekent niet dat we de problemen bagatelliseren. Integendeel: door dyscalculie te zien als een neurologische variatie, kunnen we gerichter ondersteuning bieden. We kijken dan niet alleen naar wat iemand niet kan, maar vooral naar wat wél werkt en hoe we daar slimmer gebruik van kunnen maken.

Cathe Notten
Leren rekenen
Versteeg en Notten bespreken hoe leerkrachten leerlingen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie adequaat kunnen begeleiden, met praktische tips voor differentiatie en individuele ondersteuning in de klas.
Boek bekijken
31,-
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Dyscalculie is niet het gevolg van onvoldoende onderwijs, een laag IQ of een gebrek aan motivatie. Het is een stoornis die voortkomt uit een andere ontwikkeling van bepaalde hersengebieden. Uit: Dit is dyscalculie

Praktische aanpak: structuur, herhaling en multisensorisch leren

Wat werkt nu echt bij dyscalculie? Onderzoek wijst steeds weer op enkele kernprincipes. Ten eerste: structuur en herhaling. Kinderen met dyscalculie hebben meer tijd en meer herhalingen nodig om rekenkennis te automatiseren. Dit is geen tekortkoming maar een neurologische realiteit waar we rekening mee moeten houden.

Ten tweede: multisensorisch leren. Door meerdere zintuigen in te zetten - visueel, auditief, tactiel - ontstaan sterkere neurale verbindingen. Concreet materiaal, visualisaties en beweging helpen om abstracte rekenbegrippen tastbaar te maken.

Ten derde: expliciete instructie. Waar kinderen zonder dyscalculie soms intuïtief rekenstrategieën ontdekken, hebben kinderen met dyscalculie baat bij heldere, stapsgewijze uitleg. De moderne nadruk op 'zelfontdekkend leren' werkt voor hen vaak contraproductief.

Ceciel Borghouts Walter van de Calseyde
Voorkom ernstige rekenproblemen
Gebaseerd op het officiële ERWD-protocol biedt dit boek concrete handvatten om ernstige rekenproblemen en dyscalculie te voorkomen door tijdige signalering en gerichte interventie in de vroege leerjaren.
Boek bekijken
26,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Dyscalculie en rekenproblemen De grootste les: begin vroeg, wees geduldig, en erken dat vooruitgang bij dyscalculie in kleine stapjes gaat. Vier elke stap, hoe klein ook. Consistentie en positieve bekrachtiging zijn krachtiger dan intensieve korte interventies.

Het protocol als leidraad

In Nederland beschikken we over het Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD). Dit protocol biedt scholen een systematische aanpak voor signalering, diagnostiek en begeleiding. Het beschrijft wanneer sprake is van ernstige rekenproblemen, welke stappen doorlopen moeten worden, en welke interventies wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Het protocol benadrukt het belang van een zorgcontinuüm: preventie is beter dan genezen. Door in de vroege groepen al extra aandacht te besteden aan getalbesef en rekenvoorwaarden, kunnen we latere problemen soms voorkomen of verzachten.

M. van Groenestijn
Protocol Ernstige RekenWiskundeproblemen en Dyscalculie
Het officiële protocol is geschreven voor allen die zich met rekenonderwijs bezighouden. Het bevat wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen voor diagnostiek en interventie bij ernstige rekenproblemen en dyscalculie.
Boek bekijken
40,-
18,95
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
Formatieve assessment - voortdurend monitoren waar een leerling staat en daarop aanpassen - is essentieel bij dyscalculie. Dit artikel legt uit hoe je als leerkracht leren zichtbaar maakt en daarop kunt inspelen.

Samenwerking tussen professionals en ouders

Succesvolle begeleiding bij dyscalculie vraagt om nauwe samenwerking. Leerkrachten, remedial teachers, schoolpsychologen en ouders moeten één lijn trekken. Ouders zijn essentieel: zij kennen hun kind het beste en zien wat er thuis speelt. Tegelijkertijd hebben professionals de expertise om effectieve interventies te kiezen.

Ook de samenwerking met externe specialisten - zoals psychologen van de Rekencentrale of andere instellingen - kan waardevol zijn. Zij kunnen diepgaande diagnostiek uitvoeren en adviseren over de beste aanpak. Belangrijk is dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft: het kind helpen om zo goed mogelijk te functioneren met rekenen.

E.E.J. De Bruyn A.J.J.M. Ruijssenaars
De Diagnostische Cyclus in de praktijk
Dit boek behandelt de diagnostische cyclus in de praktijk en bespreekt ook uitgebreid de diagnostiek en behandeling van dyscalculie als onderdeel van het bredere spectrum van leerproblemen.
Boek bekijken
55,10
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Leren & presteren - 'Overtuigend'
Veerle Blajic-Kik
Effectief leren en presteren vraagt om de juiste strategieën. Dit artikel biedt inzichten die ook bij dyscalculie toepasbaar zijn: hoe train je vaardigheden, hoe zorg je voor duurzaam leren, en welke rol speelt motivatie?

Verder kijken dan alleen rekenen

Dyscalculie beïnvloedt niet alleen het rekenen zelf, maar heeft vaak bredere gevolgen. Kinderen kunnen angstig worden voor wiskunde, hun zelfvertrouwen neemt af, en ze kunnen negatieve overtuigingen ontwikkelen over hun kunnen. Dit heeft impact op hun schoolloopbaan en zelfs op hun beroepskeuzes later.

Daarom is het zo belangrijk om breed te kijken. Welke talenten heeft dit kind wél? Waar ligt de passie? Door ook de sterke kanten te benoemen en te ontwikkelen, blijft het totaalbeeld in balans. Een kind met dyscalculie kan uitblinken in taal, muziek, sport of kunst. Die talenten verdienen minstens evenveel aandacht als de rekenmoeilijkheden.

Aan de slag met rekenproblemen Cruciaal inzicht: interventies bij dyscalculie werken het beste als ze intensief zijn (meerdere keren per week), langdurig (minimaal een schooljaar), en expliciet gericht op de specifieke rekenproblemen van het individuele kind.

De toekomst: meer maatwerk en begrip

We staan aan het begin van een nieuwe fase in hoe we omgaan met dyscalculie. Steeds meer scholen erkennen dat het traditionele 'one size fits all' onderwijs tekortschiet. Er is groeiend besef dat we ons onderwijs moeten aanpassen aan de diversiteit van breinen, niet andersom.

Technologie biedt nieuwe mogelijkheden: adaptieve rekenprogramma's die automatisch aanpassen aan het niveau van de leerling, apps die multisensorisch oefenen ondersteunen, en diagnostische tools die nauwkeuriger in kaart brengen waar precies de knelpunten zitten. Tegelijkertijd blijft de menselijke factor onvervangbaar: een betrokken leerkracht die het kind kent en motiveert, blijft het verschil maken.

De boodschap is hoopvol: met de juiste ondersteuning, tijdig ingezet en consistent volgehouden, kunnen kinderen met dyscalculie functionele rekenvaardigheden ontwikkelen. Ze zullen misschien nooit moeiteloos rekenen, maar ze kunnen wel leren hun weg te vinden in een wereld vol getallen. En dat is wat telt.

Boeken over 'dyscalculie' koop je bij Wristers Boekverkopers BV

Producten over 'dyscalculie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden