trefwoord

Corporate Antropologie: De Organisatie als Tribe

In een tijd waarin organisaties worstelen met complexe vraagstukken, biedt corporate antropologie een verfrissend perspectief. Deze discipline past antropologische methoden en inzichten toe op bedrijven en organisaties. Waar traditionele organisatiekunde uitgaat van structuren en processen, kijkt de corporate antropoloog naar de levende cultuur: de rituelen, verhalen, symbolen en onderlinge relaties die écht bepalen hoe mensen zich gedragen.

De kracht van corporate antropologie ligt in het vreemd maken wat vertrouwd is. Door naar je eigen organisatie te kijken alsof het een stam in een ver land is, ontdek je patronen die anders onzichtbaar blijven. Vooroudergeesten worden missiestatements, totempalen worden logo's, en kampvuurgesprekken vervangen stijve vergaderingen.

SPOTLIGHT: Danielle Braun

Dr. Danielle Braun is één van de grondleggers van corporate antropologie in Nederland. Als directeur van de Academie voor Organisatiecultuur combineert zij klassieke antropologie met 25 jaar ervaring in management en bestuur. Zij promoveerde op organisatiecultuur bij de politie en reist de wereld over om van traditionele tribes te leren voor moderne organisaties. Meer over Danielle Braun
Danielle Braun Jitske Kramer
De Corporate Tribe
Het fundament van corporate antropologie in Nederland. Braun en Kramer tonen hoe organisaties als stammen functioneren, compleet met chiefs, jagers, magiërs en kampvuurgesprekken. Een revolutionaire kijk op organisatiecultuur die begrijpelijk maakt waarom veel verandertrajecten mislukken.
Boek bekijken
45,90
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Van Veldonderzoek naar Boardroom

Corporate antropologen gebruiken participerende observatie: ze doen mee op de werkvloer, observeren rituelen, luisteren naar verhalen en voelen de energie van een groep. Deze methode levert ander inzicht op dan vragenlijsten of interviews. Je ontdekt niet wat mensen zeggen dat ze doen, maar wat ze werkelijk doen.

Centraal staat de wisselwerking tussen het emic en etic perspectief. Emic is het verhaal van binnenuit: hoe ervaren medewerkers zelf hun cultuur? Etic is de blik van buitenaf: welke patronen zie je als waarnemer? Sterke corporate antropologen schakelen voortdurend tussen beide perspectieven.

Jitske Kramer: ‘We hebben een haat-liefde verhouding met anders’
Jitske Kramer
Jitske Kramer legt uit waarom antropologie zo populair is: omdat het de patronen zichtbaar maakt tussen ogenschijnlijk losstaande situaties. In tijden van digitale transformatie en wicked problems hebben we deze culturele inzichten harder nodig dan ooit.

SPOTLIGHT: Jitske Kramer

Jitske Kramer is corporate antropoloog, ondernemer en bestseller auteur. Zij reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders en innovators. Met ijzersterke lezingen en masterclasses brengt ze antropologische kennis naar organiseren, samenwerken en leiderschap. Haar missie: organisaties woest aantrekkelijk en verrukkelijk eenvoudig maken. Meer over Jitske Kramer
Jitske Kramer Danielle Braun
Building Tribes - Reisgids voor organisaties
De praktische reisgids voor wie tribes wil bouwen in plaats van organisaties managen. Vol concrete rituelen en gesprekstechnieken, van huwelijksceremonies bij fusies tot koppensnellen voor resultaatgerichtheid. Braun en Kramer vertalen wereldwijde tribale wijsheid naar herkenbare kantoorperikelen.
Boek bekijken
49,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Patronen: Het Hart van de Antropologische Aanpak

Corporate antropologen zijn meesters in het herkennen van patronen. Net zoals een fractal zich herhaalt op verschillende schaatniveaus, zie je bepaald gedrag terug bij individuen, teams, afdelingen én de hele organisatie. Een conflict tussen twee mensen kan symptoom zijn van een dieper patroon in de organisatiecultuur.

Deze patroonherkenning gebeurt volgens de grounded theory: je begint zonder vooroordelen, observeert wat er werkelijk gebeurt, en ontdekt pas daarna de onderliggende structuur. Geen hokjes of modellen vooraf, maar open staan voor wat de organisatie zelf vertelt.

Danielle Braun
Patronen
Daniëlle Brauns meesterwerk over het herkennen, duiden en veranderen van patronen in organisaties. Een rijk geïllustreerde reis door methodologie en praktijk, waarin zij laat zien hoe patronen zich op alle niveaus herhalen en hoe je als antropoloog het systeem kunt 'lezen'.
Boek bekijken
39,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Danielle Braun: ‘Ik ben echt onder de indruk van de schoonheid van bepaalde patronen’
Danielle Braun
In dit interview vertelt Danielle Braun over de schoonheid van patronen en hoe ze zich laat verwonderen door de elegantie waarmee mensen organiseren. Ze legt uit waarom grounded theory beter werkt dan vooraf bepaalde modellen en hoe magie en zakelijkheid samengaan in haar werk.

Veranderen door Rituelen en Magie

Waar managers spreadsheets en projectplannen inzetten, werken corporate antropologen met rituelen en symboliek. Want mensen veranderen niet door rationele argumenten alleen. We hebben ceremonies nodig die het oude eren, het nieuwe verwelkomen, en de overgang markeren.

Denk aan rites de passage: overgangsrituelen die in alle culturen voorkomen. Een fusie is in essentie een huwelijk tussen twee tribes. Een reorganisatie vraagt om rouwrituelen voor wat verdwijnt. Een nieuwe strategie moet landen via kampvuurgesprekken, niet via powerpoints.

De maximale omvang van een tribe ligt op honderdvijftig. Grotere groepen hebben regels, afspraken, processen en procedures nodig. De systeemwereld doet dan haar intrede. Uit: Building Tribes - Reisgids voor organisaties
Danielle Braun: ‘Koppensnellen in de boardroom en in stilte vergaderen’
Danielle Braun
Danielle Braun deelt verhalen van haar reizen naar de Batak op Sumatra en de Quakers in Engeland. Van koppensnellen tot vergaderen in stilte - elke cultuur heeft lessen voor organisaties die resultaat willen boeken én de ziel willen behouden.
Jitske Kramer
Wow! Wat een verschil
Jitske Kramer verkent diversiteit vanuit antropologisch perspectief. Hoe ga je om met verschillen zonder te vervallen in stereotype hokjes? Door écht te kijken naar wat 'anders' betekent en waarom we tegelijk gefascineerd en angstig zijn voor het onbekende. Een eye-opener voor inclusief leiderschap.
Boek bekijken
20,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Corporate Antropologie in de Praktijk

Wat doet een corporate antropoloog concreet? Ze kruipen achterin de politieauto om de straatcultuur te ervaren. Ze observeren hoe mensen zich werkelijk gedragen tijdens vergaderingen, niet wat in het verslag staat. Ze zoeken naar informele leiders, naar de verhalen die rondgaan bij de koffieautomaat, naar de symboliek van het kantoorgebouw.

Deze aanpak levert ander inzicht op dan de gebruikelijke cultuurscans. Want waar vragenlijsten meten wat mensen denken dat ze moeten antwoorden, laat participerende observatie zien wat er echt gebeurt. De kloof tussen espoused values en values in action wordt zichtbaar.

Patronen Begin met participerende observatie zonder vooroordelen. Laat patronen naar je toe komen in plaats van ze te zoeken met vooraf bedachte modellen. Wissel constant tussen het emic (insider) en etic (outsider) perspectief. En besef: je eigen neushoorn zit altijd in het beeld.
Sacha Beets
Wat er niet gezegd wordt
Sacha Beets combineert corporate antropologie met systemisch denken en filosofie. Ze laat zien hoe je door naar 'wat er niet gezegd wordt' te luisteren, de werkelijke dynamiek van een organisatie kunt begrijpen. Een aanvulling op de meer tribaal-antropologische benadering van Braun en Kramer.
Boek bekijken
19,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Antropoloog gezocht - 'Veelheid aan perspectieven'
Anke Tijtsma
Het boek Antropoloog Gezocht maakt helder wat antropologen onderscheidt: ze kunnen chaos ordenen, het onzichtbare zien, interne logica begrijpen, patronen ontdekken, verandering begeleiden, verhalen vertellen en zorgen voor rijkere dialogen. Zeven unieke vaardigheden die iedere organisatie kan gebruiken.

Tribale Rollen in Moderne Organisaties

Corporate antropologen herkennen archetypische rollen die in elke groep voorkomen. De chief (leider), de jager (verkoper, innovator), de verzamelaar (degene die de core business doet), de magiër (HR, adviseur, veranderaar) en de elder (toezichthouder, wijze raadgever).

Deze rollen zijn geen functieomschrijvingen maar energieën die nodig zijn voor een gezonde tribe. Een organisatie zonder jagers stagneert. Een tribe zonder magiërs verliest de verbinding. Een groep zonder elders mist wijsheid en reflectie. Herken je deze rollen, dan kun je bewust sturen op balans.

Carla Dubbelman Rixt Heegsma
Waarderend toezicht
Dubbelman en Heegsma passen corporate antropologie toe op toezicht en governance. Ze adviseren toezichthouders om als organisatieantropoloog te werk te gaan: niet controleren vanuit de bestuurskamer, maar werkbezoeken doen, observeren, luisteren naar verhalen van de werkvloer. Waarderend toezicht vanuit antropologische houding.
Boek bekijken
25,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
De schoonheid van de georganiseerde chaos
Bas Hakker
Het fascinerende verhaal achter Building Tribes: Jitske Kramer trouwt met zichzelf in Las Vegas om te onderzoeken hoe huwelijksrituelen lessen bieden voor fusies. De antropologische methode par excellence: participerend onderzoek van binnenuit om de kracht van rituelen te doorgronden.

Waarom Corporate Antropologie Nu Nodig Is

In een tijd van continue transformatie, waarin organisaties zelforganiserend, agile en inclusief willen zijn, schiet traditionele bedrijfskunde tekort. We hebben methoden nodig die de menselijke en culturele dimensie serieus nemen. Want zelfsturing lukt alleen als we onze tribale behoeften erkennen in plaats van ontkennen.

Corporate antropologie biedt die methoden. Ze leert ons dat weerstand gewoon een andere mening is. Dat cultuur niet iets is wat je top-down oplegt maar wat ontstaat in dagelijkse interactie. Dat verandering rituelen nodig heeft om te landen. Dat leiderschap zowel power als love vraagt.

Building Tribes - Reisgids voor organisaties Organiseer minder vergaderingen en meer kampvuren - momenten van echt contact. Vier ceremonies bij belangrijke overgangen. Bouw stenen muren rond je tribe om focus te creëren. En durf koppen te snellen: zet een piketpaal neer en rust niet voordat het doel is bereikt. Tribes bouw je met love én power.
De Corporate Tribe - Managementboek van het Jaar 2016
Peter de Roode
Recensent Peter de Roode beschrijft hoe De Corporate Tribe een verrijking biedt door expliciet de cultuurvraag te stellen: moet er een nieuwe cultuur komen, het goede bestendigd worden, of moeten we terug naar onze bedoeling? Door deze vragen helder te krijgen, wordt ook de bijbehorende aanpak duidelijker.
Danielle Braun Jitske Kramer
The Corporate Tribe
De internationale editie van De Corporate Tribe brengt het gedachtegoed van Braun en Kramer naar een wereldwijd publiek. Corporate antropologie is immers universeel toepasbaar - de tribale dynamiek die zij beschrijven herken je in organisaties van Tokyo tot San Francisco.
Boek bekijken
49,92
Verwachte levertijd ongeveer 11 werkdagen

Kampvuurgesprekken in Plaats van Vergaderingen

Een van de krachtigste concepten uit corporate antropologie is het kampvuurgesprek. Geen saai overleg met agenda en notulen, maar een bijeenkomst waar mensen écht contact maken. Waar ruimte is voor emotie, conflict, verwondering en verbinding. Waar de inhoud én de onderlinge relaties aandacht krijgen.

Kampvuren hebben een bepaalde magie. Er is lekker eten en drinken. De setting is verzorgd. Er zijn rituelen die opening en afsluiting markeren. En bovenal: er is tijd en ruimte voor wat er werkelijk speelt. In kampvuurgesprekken ontstaat cultuur, worden besluiten gedragen en vindt verandering plaats.

Patronen zijn nooit eenduidig. De kracht van goed onderzoek is een continue en doordachte wisseling tussen het emic en etic perspectief. Zelfkennis is cruciaal, zodat je weet waar je blinde vlek zit. Uit: Patronen
Danielle Braun - Hoe verplaats je een totempaal?
Danielle Braun
In dit klassieke artikel vertelt Danielle Braun over haar keuze voor politiek-religieuze antropologie en de stap naar corporate antropologie. Ze legt uit hoe vooroudergeesten en totempalen haar helpen om organisatieverandering te begrijpen. Van veldwerk in Afrika naar complexe fusies in Nederland.

De Toekomst van Organiseren

Corporate antropologie is geen hype maar een noodzaak geworden. Organisaties die floreren in complexiteit begrijpen dat ze tribes zijn, geen machines. Ze investeren in rituelen, symbolen en verhalen. Ze creëren kampvuren in plaats van vergaderzalen. Ze erkennen tribale rollen en heimelijke behoeften.

De anthropologische blik maakt organisaties menselijker zonder dat ze daardoor minder effectief worden. Integendeel: tribes die hun cultuur bewust vormgeven, die patronen herkennen en veranderen, die power en love combineren, behalen betere resultaten. Want betrokken mensen die zich thuis voelen in hun tribe, gaan verder dan hun functieprofiel vraagt.

Corporate antropologie leert ons dat we van oude tribes kunnen leren voor moderne organisaties. Dat 50.000 jaar menselijke ervaring met samenwerken ons wijzer kan maken. En dat de reis naar binnen - naar je eigen neushoorn, je eigen patronen - misschien wel de belangrijkste reis is. Want alleen wie zichzelf kent, kan organisaties echt begrijpen en transformeren.

Boeken over 'corporate antropologie' koop je bij Wristers Boekverkopers BV

Producten over 'corporate antropologie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden