Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verander, levenslessen van een franchiseondernemer

Een grote verandering, zoals voor jezelf beginnen, leidt niet altijd tot succes, maar wanneer wel? Bas Pronk deelt zijn ervaringen met het starten van een franchiseconcept in het boek Verander, levenslessen van een franchiseondernemer. Geeft dit boek nu de handvatten voor elke ondernemer om succesvol te worden?

Jan Hoogstra | 9 mei 2019 | 2-3 minuten leestijd

Bas Pronk is werkzaam in de sportjournalistiek. Murw gebeukt, hetgeen hij mooi beschrijft in een anekdote over de teleurstelling rondom de wereldwijde bekendmaking van de overstap van Dirk Kuijt naar Feyenoord (die werd uitgesteld), besluit hij iets anders te gaan doen. Hij was al in aanraking gekomen met het concept fit20. Fit20 is een franchiseconcept, waarbij klanten in 20 minuten oefeningen doen en daarmee fit worden. Uniek aan dit concept is de beperkte tijd en het feit dat je het gewoon in je eigen kleding kan doen. Sportkleding is niet nodig, het sporten is al afgelopen voordat je gaat transpireren.

In het boek Verander, levenslessen van een franchiseondernemer beschrijft Bas Pronk hoe hij afknapt op de wereld van de sportjournalistiek. Dat vormt de start van zijn leven als ondernemer, waarin hij succesvolle vestigingen van fit20 opzet. Hij loopt daarbij tegen - denk ik - het grootste probleem van een startend ondernemer aan: hoe zorg je dat jij niet het bedrijf wordt, oftewel kan het bedrijf ook zonder jou door functioneren? Door ziekte moet zijn grote opening worden uitgesteld, maar dat is eigenlijk ook de grootste tegenslag die in het boek staat, de rest zijn met name aandachts- en verbeterpunten. Vanaf het begin loopt zijn bedrijf goed, en hij vindt al snel een goede werknemer die uitgroeit tot compagnon.

Het filiaal van Bas blijkt een van de snelstgroeiende vestigingen van fit20 te zijn, onder andere door zijn marktbewerking, van flyers tot deelname aan businessevents. Na een tijdje opent hij een tweede vestiging en later wordt hij gevraagd om zijn kennis en ervaring in te zetten om de fit20-organisatie een stap verder te brengen. Het boek loopt over van zijn enthousiasme voor het fit20-concept, het is daarmee ook een promotie geworden voor het concept. En ik zie ook zeker de voordelen van dit concept, naast hetgeen boven al beschreven werken ze met persoonlijke aandacht en op afspraak. Daarnaast is het concept wetenschappelijk onderbouwd.

Het boek is meer een roman dan een managementboek. Het vertelt het verhaal (zowel zakelijk als privé) van een ondernemer, die tegen problemen aanloopt en ze oplost. Levenslessen, zoals de ondertitel van het boek suggereert, bevat het boek minder. Het laat zien hoe je met goede contacten, overtuiging van je product, goede marketing en uitnutten van je eigen bekendheid, goed inspelen op de actuele ontwikkelingen, geluk hebben (onder andere met personeel) en doorzettingsvermogen succesvol een bedrijf op kunt zetten. Daarnaast heeft Verander, levenslessen van een franchiseondernemer bij mij de interesse in fit20 opgewekt, ik ga dit zeker eens uitproberen, ik heb al gezien dat er een vestiging bij mij in de buurt is.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden