Van der Heijden is schrijver, historicus en journalist en beweegt zich in een intellectueel milieu. Wat moet deze zestiger met een personality-magazine voor vrouwen vol emoties, seks-gerelateerde onderwerpen en luxe spullen?
Het is in ieder geval een prikkelend uitgangspunt voor dit boek, dat een van de meest invloedrijke mediamerken van de laatste jaren onder de loep neemt. Van der Heijden neemt je als lezer mee in zijn eigen zoektocht, die tot fascinerende bespiegelingen leidt. Alles wat Linda de Mol bezighoudt, soms uiterst banaal, blijkt haar lezers te interesseren, constateert hij met verwondering.
LINDA brengt alles terug tot de verhalen van individuele personen. Een mooie spiegeling daarvan is dat de auteur ook zijn eigen worstelingen met het schrijfproces belicht. Vooral zijn onverwachte ontmoeting met ‘Linda Spoor’ tijdens een treinreis is een geweldige vondst, omdat deze LINDA-lezeres vervolgens dienst doet als ijkpersoon voor zijn boek. En dat leidt soms tot pittige confrontaties, want de beleving van Linda Spoor is heel anders dan die van Van der Heijden. En dat schrijft hij gewoon op, want ‘het is wel mijn boek’.
De auteur diept talrijke paradoxen en tegenstrijdigheden op in LINDA, zoals de spanning tussen gewoon en ongewoon. Linda de Mol benadrukt voortdurend hoe alledaags ze is met al haar beslommeringen en twijfels, maar laat evengoed duidelijk weten hoe welgesteld ze is en hoe uitbundig ze haar creditcard kan laten wapperen. Haar boodschap is: ‘eigenlijk ben ik zoals jij, maar inzet, talent en geluk hebben mij in deze florissante situatie gebracht’.
Ondertussen kun je dat geluk van LINDA wel kopen met geld; het blad straalt voortdurend uit dat geld gelukkig maakt. Zowel het tijdschrift als de website staan vol met verwijzingen naar (luxe) spullen die je kunt kopen.
De auteur levert allerlei filosofische en historische beschouwingen, die uitstekend leesbaar zijn. Hij trekt bijvoorbeeld moeiteloos verbanden tussen de mannetjesmakerij van Lodewijk XIV naar de branding van tv-personalities van nu. Celebrities moeten gewoon, herkenbaar en authentiek zijn, maar ook steeds iets doen dat anders is en de aandacht trekt. Dat verklaart waarom Linda de Mol graag thema’s aansnijdt die als pijnlijk worden ervaren: haar scheiding of haar eeuwige geworstel met haar lichaamsgewicht.
Het programma van LINDA is jezelf worden en doen wat je wilt. Zolang je er anderen geen kwaad mee berokkent is er niets aan de hand, vindt de redactie. Of het nu gaat om overspel, seks op hoge leeftijd of duimzuigen, als anderen zich eraan storen is dat hun en niet jouw probleem.
Al gaat dit boek over LINDA, toch is het de auteur vooral te doen om alles waar het merk voor staat: de mentaliteit, het wereldbeeld, de cultuur van de moderne samenleving, de trends in het denken over media, geluk en celebrities. Hij trapt daarmee de tijdgeest op zijn staart. Het is dan ook terecht dat de auteur het magazine beschouwt als Spiegelzaal van onze tijd.
In een tijd dat de wereld op drift is, vormen personalities als Linda de Mol een prettige houvast, ook al zijn ze vooral beroemd om hun eigen roem. LINDA spiegelt onze eigen behoeften en verlangens en laat zien wat onze lelijke kanten zijn. Voor iedereen met interesse in de huidige tijdgeest is Spiegelzaal van onze tijd daarom een inspirerend boek.
Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.
Over Sigrid van Iersel
Sigrid van Iersel is schrijver, storytellingexpert en specialist in creatief denken. Als storycoach begeleidt ze mensen om hun stem te vinden en hun verhaal uit te dragen, bijvoorbeeld om een missie in de wereld te zetten.