Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Good business voor KMO's

De titel van Good Business voor KMO’s van de Vlaamse auteur Louis Schoofs doet business development adviezen voor het MKB (in België KMO) vermoeden.

Jeanine Dijkhuis | 1 februari 2017 | 1-2 minuten leestijd

Met zijn adviesbureau begeleidt Schoofs organisaties bij hun transformatie naar new business. Dat maakt het verwonderlijk dat dit boek grotendeels bestaat uit de klassieke en dan ook nog eens de meest voorkomende marketing-/ managementmodellen. Het is een generiek ingesteld boek. Afgezien van de metafoor ‘Clown’ die staat voor good leadership, voegt de auteur weinig toe aan old school theorieën.

De inhoud gaat veelal over het creëren van echte waarde voor zowel afnemer als medewerker. Good profit is daardoor het gevolg van good business. Het beschrevene is correct, maar vanaf het eerste hoofdstuk bekruipt je het gevoel dat je het allemaal al eerder gelezen hebt. De methodologische onderbouwing van good business  blijft beperkt tot alle standaardonderdelen van een marketingplan. De in-en externe analyse, de SWOT, Porters vijf krachten, de BCG portfoliomatrix, komen allemaal voorbij. Mogelijk is het in België anders, maar in Nederland zijn deze klassiekers in iedere commerciële opleiding present.

Dan zou je nog kunnen verdedigen dat het eigenlijk meer een management- dan marketingboek is, maar het toevoegen van een extra T aan SMART doelstellingen, het ijsbergprincipe over gedrag en het SCARF model bieden geen nieuwe blik op leiderschap.

Om de MKB-er met een praktisch hulpmiddel te inspireren tot het zelf ontwikkelen van authentiek DNA en optimaal werkgeverschap, is een boek met visie nodig. Dít boek stijgt helaas niet boven de theorie uit. Dan triggert een marketing-en managementopleiding door het contact met andere cursisten meer tot concurrentieel onderscheidend vermogen.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden