Het doel van Heel Holland Googelt is het geven van inzicht over hoe de kwaliteit en inrichting van je website invloed heeft op de manieren om beter te worden gevonden met Google. Daarnaast worden de grote drie social media platformen (Facebook, Twitter en Linkedin) beschreven.
First things first: Bepaal je strategie!
Als eerste wordt de vraag besproken wat eigenlijk je strategie is als je een website gaat (laten) ontwikkelen. Van belang: Je weet wat het doel van je website is! Hierbij wordt het Wordpress platform als uitgangspunt genomen in de diverse hoofdstukken. Voor mensen die geen Wordpress website hebben, zal er bij sommige onderwerpen en beschreven functionaliteiten nog uitzoekwerk nodig zijn om tot eenzelfde oplossing te komen.
Zoekwoorden en zoekmachines
Uit eigen ervaring merk ik regelmatig dat websiteteksten worden geschreven zonder van tevoren na te denken over het online zoekgedrag van mensen. In het SEO hoofdstuk wordt duidelijk uiteengezet welke aspecten van belang zijn bij zoekmachineoptimalisatie (short- versus longtail, linkbuilding, het belang van het toevoegen van nieuwe content (zoals blogs) en het checken van verbroken links). Het is daarbij prettig dat de gebruikte taal begrijpelijk en toegankelijk blijft.
Google Adwords, Analytics & Webmaster tools
Ik vond de hoofdstukken over Adwords/SEA, Google webmaster tools en Google Analytics extra interessant. Bij Adwords wordt er ingegaan op de opzet van een campagne om te adverteren via Google. Bij de Google webmaster tools wordt beschreven hoe je crawlfouten die Google heeft gevonden, kunt herstellen. Daarnaast tips over het maken van een sitemap en het redirecten van links. Bij Google analytics wordt stilgestaan bij een aantal statistieken (hoe lang verblijft iemand op je website of hoeveel pagina’s bekijkt een individuele websitebezoeker) die met deze tool boven water zijn te halen.
Social media
In de laatste vier hoofdstukken komt social media aan de orde. Wat is het en wat kun je er mee? Na een eerste algemene kennismaking komen Facebook, Twitter en Linkedin aan bod. Voor deze kanalen worden de hoofdlijnen beschreven en worden accountinstellingen besproken.
De driehoek
Het boek is uitgebreid omdat het meerdere, met elkaar samenhangende, gebieden beschrijft. Daardoor bevat het voor mij veel pagina’s. Ik had het zelf prettig gevonden de onderwerpen zoekmachineoptimalisatie (SEO en SEA), Wordpress en het gebruik van social media kanalen in verschillende delen terug te vinden. De verschillende delen kunnen dan de op de achterkant beschreven ‘driehoek’ vormen. Hierdoor kan het aantal pagina’s van een enkel deel beperkt blijven.
Het nawoord
In het nawoord wordt het schrijfproces vergeleken met de voorbereiding en het lopen van de Nijmeegse vierdaagse. Ik vind dat een mooie vergelijking en de parallellen zijn zeker zichtbaar. Zorg voor een goede uitrusting, neem de tijd (zoals in je voorbereiding) en heb een ‘open mind’. Het enige verschil is dat er bij je website geen duidelijke finish meer is. Ik sluit me daar volledig bij aan: Een website is tegenwoordig nooit meer ‘af’.
Ben je op zoek naar een boek en naslagwerk waarbij je meer krijgt dan alleen de basis, dan is Heel Holland Googelt de moeite waard!
Over Richard Vermeer
Richard Vermeer is eigenaar van Social Pepper, een bureau dat helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van online aanwezigheid door het ontwikkelen van websites en het adviseren over SEO, SEA & social media marketing.