Zorg dat je je leven inricht zoals ik het doe en je wordt gelukkig en succesvol, is de boodschap die de meeste personal development-boeken geven. How to live wow!? van Sietse Bakker is op dit punt geen uitzondering. Bedenk wat je wil worden, neem bewuste beslissingen, focus, formuleer haalbare doelen en het dubbeltje valt vanzelf jouw kant op, is de boodschap van Bakker. Trucjes, weet hij, maar ze stellen je wel in staat om je leven te leven op een manier die ‘samen te vatten is in dat ene, nu al magische woord: Wow!’ Tot zover weinig nieuws onder de zon: dit verhaal hebben we eerder gehoord.
Wat ‘How to live wow!?’ interessant maakt, is dat het boek door zo’n jonge schrijver is gemaakt: Sietse Bakker (27), sinds zijn negentiende eigenaar van een communicatiebureau (niet lang geleden omgedoopt in Wow! Works) en tegenwoordig een van de organisatoren van het Eurovisie Songfestival. Het is natuurlijk buitengewoon fascinerend wanneer een 27-jarige gaat vertellen hoe je gelukkig en succesvol wordt. Ik weet niet hoe gelukkig hij is, maar niet veel mensen zullen op die leeftijd de successen hebben behaald die hij inmiddels op zijn naam heeft. Toch doet het enigszins potsierlijk aan, temeer daar zijn betoog enigszins rammelt. Zo gebruikt hij ‘Think and Grow Rich’ van Napoleon Hill, die medio jaren dertig de rijkste en meest succesvolle mensen van zijn tijd interviewde, om de centrale these te poneren: ‘Je wordt wat je denkt.’ Ja, de allerrijksten werden misschien wat ze dachten, maar hoeveel mensen zijn niet geworden wat ze zich hadden voorgenomen? Dit zijn ideeën die we al lang kennen van positiviteitsgoeroes als Anthony Robbins en Emile Ratelband.
Er is een tweede punt waar Bakker zich onderscheidt en dat is dat hij zich als spreekbuis van een nieuwe generatie opwerpt. In tegenstelling tot wat in de meeste personal development-boeken gebeurt, kijkt hij ook naar wat mensen voor de wereld om zich heen kunnen betekenen. Een beperkte individualistische strategie is niet meer van deze tijd, schrijft hij: meer dan ooit wordt de wereld gekenmerkt door een grote onderlinge verbondenheid. Klimaatveranderingen, de economische crisis en de steeds snellere verspreiding van ziektes hebben grote invloed op ons leven, en dus ook op geluk en succes. Bovendien is de nieuwe generatie de grootste ooit. Die twee elementen moeten in de ogen van Bakker gebruikt worden: het feit dat iedereen (met behulp van sociale media) met elkaar in verbinding staat en dat de Generatie Y met zo veel ‘lotgenoten’ is.
Het moet dus mogelijk zijn om iets voor de wereld te betekenen, is de overtuiging van Bakker. Hoe dat precies vorm moet krijgen, weet hij - nog – niet, wel weet hij dat we heel voorzichtig moeten zijn met onze kwetsbare planeet. In 1990 heeft de astronoom Carl Sagan de NASA gevraagd de Voyager 1 een laatste foto te maken van de aarde voordat het ruimteschip het zonnestelsel verliet. Het blauwe stipje dat op zes miljard kilometer afstand nog te zien was, doet Bakker nogmaals ‘Wow!’ verzuchten. ‘Er is zelfs geen hint dat er hulp komt van buitenaf, om ons te redden van onszelf’, schrijft hij.
Hoewel… De Fransman Pierre Monnet doet in zijn boekje ‘Een boodschap van vrede’ verslag van het contact dat hij heeft met buitenaardse wezens, die met belangstelling toekijken hoe het er hier aan toegaat. ‘Niemand die ik ken en het boekje heb aangeraden, inclusief mijzelf, heeft hem kunnen betrappen op inconsistenties waaruit zou kunnen blijken dat hij het verhaal uit zijn duim heeft gezogen’, schrijft Bakker. Een metafoor? Dat blijkt niet eens het geval. Wow! Ik weet dat veel kinderen gefascineerd zijn door aliens, maar twintigers? Dat dit een leidraad wordt voor de nieuwe generatie, lijkt me sterk, hoe positief het buitenaardse volkje van de planeet Verga ook is ingesteld.
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.