Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Studentengids mediaplanning

Mediaplanning (‘Van marketingcommunicatie tot mediaplanning en –inkoop’) van Babs van Teylingen-Geerlings geeft inzicht in het proces van mediaplanning. Van de briefing tot en met de inkoop en alle stappen daar tussenin. Daarnaast verschaft het een actueel beeld van de verschillende mediumtypen met hun belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen. Kortom: een boek met de status van handboek.

Bert Peene | 1 april 2011 | 1-2 minuten leestijd

Het boek is opgebouwd uit vijf delen. Deel l is een soort preambule waarin de auteur kort capita selecta uit de marketingcommunicatieliteratuur behandelt. Deel ll voorziet in een kennismaking met de mediawereld: wie hebben er met Mediaplanning te maken, hoe werkt een mediabureau, hoe wordt het bereik van diverse media onderzocht, en wat moet je je eigenlijk voorstellen bij begrippen als ‘bereik’, ‘frequentie’, ‘GPR’, en ‘selectiviteitsindex’. Deel lll gaat uitvoerig in op het mediaplanningproces, deel lV beschrijft de meest voorkomende mediatypen, en in het laatste deel zijn bij wijze van toegift een aantal checklists opgenomen.

Mediaplanning is vooral voor het hoger onderwijs geschreven. Het wordt gepresenteerd als een praktisch boek waarmee de student die een business- of marketingplan moet schrijven, prima uit de voeten kan. Beter dan met andere studieboeken waarin mediaplanning niet meer dan een hoofdstuk is. En dat is zo’n beetje de complete marketingcommunicatieliteratuur. Die belofte wordt ook zeker waargemaakt.

‘Mediaplanning’ is vlot geschreven, overzichtelijk opgebouwd en voorzien van die handige lijstjes waarmee je de gemiddelde student een groot plezier doet. Bovendien heeft Babs van Teylingen-Geerlings diverse cases opgenomen als verhelderende ‘plaatjes’ bij haar relaas. Verwerkingsopdrachten ontbreken echter en dat mag dan best een gemis genoemd worden, net als de betrekkelijk geringe aandacht voor ‘nieuwe media’. Wanneer in deel lV de belangrijkste mediatypen worden beschreven, is er voor ‘internet en ‘online’ en ‘gaming’ niet meer dan een derde van het aantal pagina’s beschikbaar. Daarvoor moet je je toevlucht dus tot andere (studie)boeken nemen. En dat lijkt me vanuit verkoopperspectief dan weer niet zo handig.

Over Bert Peene

Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Babs van Teylingen-Geerlings
Mediaplanning

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden