Emeritus hoogleraar Betteke van Ruler speelde al geruime tijd met de gedachte een boek als 'Communicatie NU' op de markt te brengen. Zij wist er niet alleen een uitgever en een vormgever voor te vinden, maar tevens ruim honderd mensen uit het communicatievak die wilden meewerken. Zij bieden de lezer hun kijk op het vak, nu en in de toekomst, in de vorm van essays, columns, reportages, interviews en testimonials. Eén ding maken zij volstrekt duidelijk: professionele communicatie is een vak. En om Betteke van Ruler aan te halen: 'Dat kan niet iedereen en dat kun je ook niet zomaar. Daar is veel kennis en kunde voor nodig, en een professionele houding. Een medewerker doet wat hem wordt opgedragen, een professional laat altijd zijn eigen professionele normen meespreken. Die is dus bij voorbaat kritisch.' In 'Communicatie NU' is alles te vinden over de trends in communicatiemanagement, de actuele thema's, de problemen waar professionals tegenaan lopen en hoe ze die oplossen. En verder natuurlijk de nieuwste onderzoeken en visies op het vak, aangevuld met veel wetenswaardigheden en tips. Het boek is ingedeeld in zes thema's: trends in het vak, dagelijkse praktijk, carrière maken, communicatieonderwijs, vakgebied over de grens, en de geschiedenis van het communicatievak. Allemaal uitgewerkt in uitstekende bijdragen van zeer veel bekende personen die werken in de communicatie, het onderwijs of de wetenschap. Communicatie is een vak waar eigenlijk alleen maar taken bij komen en niets af gaat. De ontwikkeling van communicatiemanagement laat zich typeren als verbreding en niet als verschuiving of verdieping. Die verbreding komt prachtig tot uiting in de portretten van 24 verschillende specialisten. Communicatiemanagement is meer uitgegroeid tot een complete branche dan tot een eenduidig specialisme. Wat iedereen in het vak deelt is de kennis van de werking van communicatie en hoe men het zo goed mogelijk kan laten functioneren. Waartoe communicatiemanagement dient, hangt echter af van het model dat de professional aanhangt: het informatiemodel, het overredingsmodel, het intermediaire model of het reflectieve. 'Communicatie NU' is een bijzonder smaakvol geheel geworden. Door de vormgeving als magazine en strikte eisen aan de lengte van alle bijdragen nodigt het boek uit om opgepakt en gelezen te worden. Ook de drukbezette professional heeft geen excuus meer om niet te lezen: de maximum lengte van de artikelen is namelijk drie pagina's. En of het nu gaat om de wat meer inhoudelijke essays of om korte, illustratieve bijdragen: alles is tot in de puntjes verzorgd en straalt liefde voor het mooie communicatievak uit. Dit grootboek biedt een caleidoscopisch overzicht van communicatiemanagement en de bijbehorende trends, in een verpakking die past bij de huidige tijdgeest. Misschien kunnen we er met zijn allen een digitaal platform aan verbinden om nog vaker en gemakkelijker onze kennis en ervaring te delen. Met een hele diepe buiging naar alle collega's die hebben meegeholpen deze mijlpaal tot stand te brengen!
Recensie
Communicatie NU!
Recent verscheen 'Communicatie NU', met de ondertitel Grootboek van het communicatievak. Het is een boek dat is opgemaakt als een tijdschrift. Geen hersenspinsel van een megalomane geest, maar ook werkelijk een groot boek, zowel qua formaat als qua inhoud.
Nico Jong
|
26 november 2012